Mercedes vervroegt introductie nieuwe elektrische auto’s

0

Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, gaat de voor 2024-2025 geplande elektrische modellen eerder op de marktbrengen en hun equivalenten met verbrandingsmotor vervroegd met pensioen sturen. Is dat een overhaaste of strategisch slimme maatregel?

De eigenaar van Mercedes gaat dus de lancering van verschillende elektrische modellen die oorspronkelijk gepland waren voor 2024 en 2025 versnellen. Dit offensief zal ten koste gaan van bestaande auto’s met een verbrandingsmotor. Die zullen voortijdig uit het aanbod van Mercedes verdwijnen. Volgens Duitse bronnen zou Daimler topman Ola Källenius de nieuwe koers nog voor de zomervakantie willen aankondigen.

Wat zit er achter deze wens om de elektrische transformatie te bespoedigen? Hoewel het hier gaat om een premium fabrikant die de wind in de zeilen heeft, kan Daimler waarschijnlijk niet zonder risico op meerdere paarden tegelijk wedden. Ook omdat de concurrentie vol gas geeft bij de transitie naar elektrische mobiliteit. Het lijkt wel of de fabrikanten tegen elkaar opbieden wie de snelste is en wie het omvangrijkste reorganisatieprogramma heeft. Daimler gokt er blijkbaar op dat, door zich voor de korte tot middellange termijn te concentreren op elektrische mobiliteit, zij industriële besparingen kan versnellen, terwijl ook de verkoopvolumes van de elektrische modellen er door zullen stijgen, met als gevolg dat ze winstgevender worden.

Een ander belangrijk aspect is dat Daimler, door sneller (vóór de Euro 7-deadline?) af te stappen van verbrandingsmotoren, zijn investeringen en arbeidskrachten kan concentreren op de ontwikkeling van elektrische modellen en autonoom rijden. Het autoconcern uit Stuttgart denkt daarmee zijn directe concurrenten voor te kunnen blijven. Of de achterstand versneld weg te werken, want de EQC legt het gegarandeerd af tegen de Audi e-Tron en bij de EQA versus de Q4 e-Tron is het verhaal hetzelfde. Alleen de EQS lijkt toonaangevend te zijn. Andere elektrische modellen van Mercedes zijn de EQV en de EQB. Later dit jaar komt daar de EQE bij. Dit model wordt, evenals de EQS, ook leverbaar in een SUV uitvoering.

Mercedes biedt een gamma aan dat vooral bestaat uit grote modellen, al dan niet van het SUV type, die worden aangedreven door krachtige verbrandingsmotoren en waarvan het verbruik en de CO2-uitstoot logischerwijs relatief hoog zijn. Dit houdt een verhoogd risico in om zwaar door de Europese Unie beboet te worden. Door voorrang te geven aan elektrische modellen en het aanbod van verbrandingsmotoren aanzienlijk te beperken, hoopt Mercedes aanzienlijke kosten te vermijden. Met het geld dat hiermee bespaard wordt, is de autofabrikant beter in staat om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen.

Eerder dit jaar kondigde Daimler aan dat het concern tot 2025 eeb bedrag van 70 miljard euro investeert in “het versnellen van de transformatie richting elektrificatie en digitalisatie”. Källenius stelde toen echter geen harde deadline voor de uitfasering van de verbrandingsmotor. Die lijkt er nu dan toch te komen. Een duidelijke elektrificatie strategie kan een positieve bijdrage leveren aan de beurswaarde van het concern. Wat Daimler voor 2024 en 2025 op de planning had staan, is niet bekend. Waarschijnlijk wordt de introductie van de EQC opvolger vervroegd, om zo een goed alternatief in handen te hebben voor de Audi Q6 e-Tron en de elektrische Porsche Macan. Die debuteren volgend jaar al. Ook de elektrische variant van de G klasse kan eerder op de markt worden gebracht.

 

Reageren is niet mogelijk.