Ook Fiat wordt volledig elektrisch

0

Het is officieel: ook Fiat kiest voor een elektrische toekomst. Volgens merkchef Olivier François is er sprake van een radicale koerswijziging. De transformatie begint in 2025.

François, Chief Executive Officer van Fiat én Chief Marketing Officer van de overkoepelende Stellantis Groep, sprak onlangs over de toekomst van het Italiaanse automerk. Eerst had hij het over de beslissing om de nieuwe Fiat 500 uitsluitend in elektrische vorm te lanceren: “De keuze voor een elektrische en alleen maar elektrische ‘New 500’ is genomen voor het corona virus toesloeg. Zelfs toen waren wij ons er reeds van bewust dat de wereld geen compromissen meer kon aanvaarden. Een icoon heeft altijd bestaansrecht en de 500 is daar geen uitzondering op: in de jaren 1950 maakte hij in Italië mobiliteit toegankelijk voor iedereen. In het nieuwe scenario van vandaag heeft hij een andere missie: om duurzame mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken”. Dat zijn nogal grote woorden voor een auto die met een enigszins volwaardig accupakket en surrogaat achterdeurtjes meer dan 30 mille kost, maar vooruit. Dat de elektrische 500 een steentje kan bijdragen aan elektrische mobiliteit, is duidelijk.

François maakte verder duidelijk dat de lancering van de 500e voor Fiat slechts het begin is: “Het is onze taak om elektrische auto’s op de markt te brengen die niet duurder zijn dan modellen met een verbrandingsmotor zodra de prijzen van batterijen genoeg gedaald zijn om dat mogelijk te maken”. Waarna hij nog toevoegde: “Tussen 2025 en 2030 wordt ons productgamma stapsgewijs volledig elektrisch. Dit betekent een radicale ommezwaai voor Fiat”. Bentley, Ford,  Jaguar, Mini en Volvo deden eerder al vergelijkbare aankondigingen.

Over minder dan 10 jaar zal het dus niet langer mogelijk zijn om een nieuwe Fiat met een verbrandingsmotor te kopen. Maar gezien de toekomstige uitstoot normen (Euro 7 die vanaf 2025 van kracht wordt) en de verwachte veralgemenisering van een verbod op auto’s met een verbrandingsmotoren in stadscentra lijkt deze radicale verandering voor bijna alle autoconsumenten onvermijdelijk. Nederland en Groot-Brittannië gaan, zoals de kaarten nu liggen, in 2030 een verkoopverbod instellen voor modellen met een brandstofmotor. Fiat loopt dus keurig in de pas bij die tijdsplanning.

Uit de speech van François valt af te leiden dat het tot 2025 nog ‘rustig’ zal zijn voor wat betreft de introductie van volledig elektrische modellen door Fiat. Er waren plannen om de Centoventi conceptstudie als een soort elektrische nieuwe Panda op de markt te brengen, maar door de fusie tot Stellantis is dat onzeker geworden. In plaats hiervan zal Fiat elektrische aandrijftechniek van huwelijkspartner Peugeot SA gaan gebruiken voor een B segment SUV die in 2023 op de markt moet komen. Mogelijk gaat het e-CMP platform van onder andere de Peugeot e-208 en de Opel Corsa-e ook gebruikt worden om de Punto in elektrische vorm te reanimeren. Fiat zal zich in de toekomst concentreren op kleinere modellen voor het B segment. Dit betekent dat de Tipo gaan opvolger krijgt.

In Italië, de thuismarkt van Fiat, gaat de autofabrikant zich inzetten om de laadangst weg te nemen. Dat wil zij gaan doen door meer laadpunten aan te (laten) leggen en deze voor iedereen beschikbaar te stellen. Met name voor mensen die in een appartement of rijtjeshuizen wonen (en dus geen oprit hebben), zou dat een uitkomst zijn. Daarvoor is Fiat een partnerschap aangegaan met stadsarchitect Stephano Boeri. Fiat wil ook wat gaan doen aan de luchtkwaliteit in Italië, om te beginnen door 28.000 planten te plaatsen op het dak van de Lingotto fabriek in Turijn.

 

Reageren is niet mogelijk.