Porsche moet Taycan terugroepen naar de dealer

0

Porsche moet mogelijk 30.000 exemplaren van haar elektrische paradepaard Taycan terugroepen naar de dealer. De emissievrije sportieve sedan, die anderhalf jaar geleden in de verkoop ging, heeft softwareproblemen. Een terugroepactie is niet ongebruikelijk in autoland, maar wel een smet op het blazoen van de Duitse autoproducent die graag mag verkondigen dat haar elektrische Taycan superieur is aan de modellen van Tesla.

Overigens zou dit nieuwsbericht in de categorie ‘zo moeder, zo dochter’ geplaatst kunnen worden want Volkswagen, het moederbedrijf van Porsche, had vorig jaar slepende problemen met de software van de ID.3. Daardoor moesten dealers achteraf aanpassingen doorvoeren; wijzigingen die niet ‘over the air’ (zoals bij Tesla …) konden worden gedaan. Nu wacht de Taycan hetzelfde lot.

De Porsche Taycan is sinds januari 2020 te koop. Tot nu toe waren de meeste reacties enthousiast, maar nu blijkt dat de snelle elektrische wagen door een softwarestoring abrupt kan overschakelen naar de noodmodus. Porsche bereidt daarom een wereldwijde terugroepactie voor om de softwarefouten te herstellen. Hoeveel geld het terugroepen van auto’s naar de garage gaat kosten, is niet duidelijk. Gelukkig heeft de zeer winstgevende Duitse autobouwer in financieel opzicht aardig wat vet op de botten.

De software problemen van de Porsche kwamen voor het eerst aan het licht op de Amerikaanse markt. Taycan bezitters in de Verenigde Staten melden zich met problemen bij de autoriteiten. De National Highway Traffic Safety Administration is anderhalve maand geleden een onderzoek gestart naar de kwestie om de ernst van het probleem vast te stellen. Bij de toezichthouder zijn 9 klachten binnengekomen van voertuigeigenaren, zo blijkt uit een rapport. Taycan bezitters meldden dat hun auto zonder waarschuwing aandrijving verloor. Het verschijnsel deed zich voor bij verschillende snelheden, aldus het document.

Na het afslaan van de elektromotor en het stilvallen van hun auto kregen de Amerikaanse Taycan rijders foutmeldingen te zien op hun display. De toezichthouder schrijft in het document dat het hele elektrische systeem kan uitvallen bij een defect in de elektrische aandrijving. Porsche weigerde commentaar te geven. De kwestie kan nervositeit veroorzaken bij Audi, een zustermerk binnn de Volkswagen Groep. Deze autofabrikant is kort geleden begonnen met de verkoop van de elektrische e-Tron GT. Die is gebaseerd op dezelfde architectuur als de Taycan en beschikt dus over een vergelijkbaar aandrijfsysteem.

Voor de productie van de elektrische Taycan heeft Porsche 2 jaar geleden meer dan 1.000 nieuwe werknemers aangenomen voor een fabriek bij Stuttgart. Inmiddels is het model ook bestelbaar in een meer praktische Cross Turismo variant met grote achterklep en een stoere carrosseriebekleding. In 2030 moeten 80 procent van de door Porsche verkochte auto’s elektrisch zijn. De onderneming blijft ook sportwagens met een verbrandingsmotor produceren: de 911. Volgens Porsche laat deze bolide zich alleen in milde vorm elektrificeren.

 

Reageren is niet mogelijk.