Volvo experimenteert met groen staal

0

Volvo bundelt de krachten met de Zweedse staalproducent SSAB om de ontwikkeling van fossiel vrij, hoogwaardig staal te onderzoeken voor gebruik in de auto-industrie. Daarmee zijn de Zweden de eerste autofabrikant die inspelen op het HYBRIT initiatief: een ambitieus en geavanceerde project van de staalindustrie op het gebied van de ontwikkeling van milieuvriendelijker staal.

HYBRIT is opgericht door staalproducent SSAB, ijzerertsproducent LKAB en energiebedrijf Vattenfall. Het initiatief heeft tot doel het gebruik van cokeskolen, die traditioneel nodig zijn voor de staalproductie op basis van ijzererts, te vervangen door fossiel vrij opgewekte elektriciteit en waterstof. Het resultaat zal naar verwachting de eerste fossiel vrije staalproductietechnologie ter wereld zijn, vrijwel zonder ecologische voetafdruk. Als onderdeel van de samenwerking is Volvo de eerste autofabrikant die de beschikking krijgt over SSAB staal (gemaakt van ijzer met verlaagd waterstofgehalte) uit de proeffabriek van HYBRIT in Luleå, Zweden. Dit staal wordt gebruikt voor testdoeleinden en mogelijk voor een conceptauto.

In 2026 wil SSAB de markt op commerciële schaal voorzien van fossiel vrij staal. Volvo wil ook de eerste autofabrikant zijn die dit materiaal gaat gebruiken voor zijn eigen productieauto’s. “Omdat wij onze totale ecologische voetafdruk voortdurend verkleinen, weten wij dat op staalgebied vooruitgang is te boeken”, zegt Håkan Samuelsson, de CEO van Volvo. “De samenwerking met SSAB op het gebied van fossiel vrije staalontwikkeling kan aanzienlijke emissiereducties in onze toeleveringsketen opleveren”. “We bouwen aan een volledig fossiel vrije waardeketen, helemaal tot aan de uiteindelijke klant”, aldus Martin Lindqvist, president en CEO van SSAB. “Onze baanbrekende technologie heeft vrijwel geen ecologische voetafdruk en zal de concurrentiepositie van onze klanten helpen versterken. Samen met Volvo willen we fossiel vrije staalproducten ontwikkelen voor de auto’s van de toekomst”.

De wereldwijde staalindustrie is verantwoordelijk voor ongeveer 7 procent van de wereldwijde directe CO2-emissies, vanwege het feit dat de industrie momenteel wordt gedomineerd door op ijzererts gebaseerde staalproductietechnologie, waarbij hoogovens worden gebruikt die afhankelijk zijn van cokeskolen. Voor Volvo komt de CO2-uitstoot (gerelateerd aan de staal- en ijzerproductie voor zijn auto’s) uit op ongeveer 20 procent (in volledig elektrische auto’s) en 35 procent (in traditioneel aangedreven auto’s) van de totale CO2-uitstoot van het materiaal en de productie van de componenten die in auto’s worden gebruikt.

De samenwerking met SSAB is het nieuwste initiatief ter ondersteuning van het algemene klimaatactieplan van Volvo, naar eigen zeggen een van de meest ambitieuze in de auto-industrie. Centraal in het plan staat de ambitie van Volvo om tegen 2030 een volledig elektrisch automerk te zijn, met alleen puur elektrische auto’s in de line-up. Maar het plan gaat verder dan alleen het aanpakken van uitlaatemissies door middel van volledige elektrificatie. Volvo probeert ook de koolstofemissies aan te pakken in de overige activiteiten van het bedrijf, de toeleveringsketen en door recycling en hergebruik van materialen. Op korte termijn zijn deze en andere stappen gericht op het met 40 procent verminderen van de ecologische voetafdruk van de levenscyclus per auto in de jaren 2018 tot 2025. Tegen 2040 wil Volvo een klimaatneutraal bedrijf zijn.

Reageren is niet mogelijk.