Nieuwe Mercedes-AMG SL inside: hightech én ruimer

0

Een van de grootste sportwagen iconen is de eerste generatie Mercedes-Benz 300 SL. Die was aanvankelijk alleen in gesloten uitvoering te koop. Vanwege de moeizame manier waarop er in/uitgestapt moest worden (via vleugeldeuren) was hij niet alleen vanwege zijn prijs voor een select publiek bestemd. De Roadster versie kende geen hindernissen bij het betreden of verlaten van de SL en die kon daardoor rekenen op een veel grotere populariteit.

Zijn minimalistische en hoogwaardige interieur inspireerde de designers van Mercedes bij het ontwerpen van het interieur van de nieuwe SL. Voor de nieuwe generatie van de beroemde modelreeks, die onder toezicht van de AMG divisie is ontwikkeld, werd een mix van analoge geometrie en digitale wereld gecreëerd, ‘hyper analoog’ genaamd. Een mooi voorbeeld daarvan is het volledig digitale combi-instrument, dat geïntegreerd is in een driedimensionaal vizier.

De nieuwe cockpit is niet alleen zeer geavanceerd, maar ook relatief ruim. Voor het eerst sinds de uit 1989 stammende R129 editie van de SL is namelijk een 2+2-zitconfiguratie mogelijk. Dit maakt de nieuwe sportwagen van Mercedes veelzijdiger. De achterbank vergroot het dagelijks gebruiksgemak en biedt plaats aan personen tot een lengte van 1,50 meter. Als de extra zitplaatsen niet nodig zijn, kan een windscherm de passagiers op de voorstoelen beschermen tegen tocht in de nek. De tweede zitrij kan ook worden gebruikt als extra opbergruimte voor bijvoorbeeld een golftas.

Het grote aanbod aan bekleding soorten voor de sport- of performancestoelen (optioneel op alle varianten) weerspiegelt volgens Mercedes de brede keuze die het modelgamma biedt. Dat varieert van comfortabele tot performance georiënteerde uitvoeringen. Klanten kunnen kiezen uit nappa leder (desgewenst 2-kleurig), een extra fraaie Style variant daarvan met ruitpatroon of de sportieve combinatie met microvezel, Dinamica Race genaamd, en contrast siernaden in geel of rood.

Het symmetrische dashboard is volgens Mercedes ontworpen als een sculpturale, krachtige vleugel en opgedeeld in een boven- en onderkant. Highlights zijn de 4 nieuw ontwikkelde, gegalvaniseerde luchtuitstroomopeningen in turbine look. Deze gaan in de vorm van krachtige ‘powerdomes’ over in het dashboard. “De onderkant van het dashboard ontwikkelt zich vloeiend vanuit de middenconsole en verbindt de 2 elementen naadloos met elkaar”, zo meldt Mercedes. Ondanks de symmetrie is er bij het cockpitdesign sprake v an een duidelijke focus op de bestuurder. Het 12,3 inch grote display van het combi-instrument staat niet vrij, maar is geïntegreerd in een zogeheten hightech vizier. Dit voorkomt volgens Mercedes reflecties door zonlicht.

De middenconsole domineert de ruimte tussen de bestuurder en voorpassagier. Zo breed mogelijk en aan de voorkant sterk stijgend, vloeit het over in de onderkant van het dashboard. Het functionele en visuele middelpunt van de middenconsole is het metalen paneel dat de lederen oppervlakken aan de voor- en achterkant doorbreekt. Met de kenmerkende NACA luchtinlaat heeft hij dezelfde genen als de AMG GT en GT 4-Door. Zo wordt dit designelement een specifiek stijlelement van de performance divisie in het interieur. De NACA luchtinlaat gaat bijna naadloos over in het 11,9 inch multimedia touchscreen in staand formaat. Om reflecties door zonlicht bij het open rijden te voorkomen, kan dit scherm elektrisch in een meer verticale stand worden gezet. Het staande formaat biedt vooral voor de navigatie duidelijke voordelen, maar ook ergonomisch meer ruimte. “Het touchscreen zweeft tussen de 2 centrale luchtuitstroomopeningen als digitaal contrast met emotionele designelementen”, aldus Mercedes.

Dat Mercedes nu al veel informatie vrijgeeft over het interieur van de nieuwe SL betekent dat de introductie nabij is. Op termijn vervangt de modelreeks wellicht ook de 2-deurs versies van de AMG GT.

Reageren is niet mogelijk.