Recordactieradius voor Mercedes-Benz Vision EQXX

0

Mercedes-Benz heeft een nieuwe teaser gepubliceerd van zijn toekomstige vlaggenschip EQXX. Daarvoor beloven de Duitsers een rijbereik van meer dan 1.000 kilometer. De enorme actieradius is niet zozeer te danken aan een kolossale batterij, maar aan een extreme efficiëntie.

Vorig jaar onthulde Mercedes een eerste vingeroefening voor de conceptstudie Vision EQXX. Die werd toen gepresenteerd met de slogan dat hij “de afstand tussen Peking en Shanghai kan overbruggen op één elektrische acculading”. Bij de persconferentie waarin Mercedes-Benz aankondigde de implementatie van haar elektrificatie plannen te zullen versnellen, publiceerde de autofabrikant ook een nieuwe plaagafbeelding van de Vision EQXX. Daarop is duidelijk zijn front te zien dat wordt gekenmerkt door een grote ledstrip.

Mercedes-Benz bevestigt dat het gaat om “een elektrische auto met een reëel rijbereik van meer dan 1.000 kilometer”, aldus topman Ola Källenius (foto). Die krachttoer is niet het gevolg van een gigantische batterij, maar wel aan een zeer laag stroomverbruik. Er zou zelfs sprake zijn van een record. Met dit model mikt Mercedes-Benz namelijk op “een verbruik van één cijfer kWh per 100 kilometer bij normale rijsnelheden op de weg”. Ter vergelijking: het huidige elektrische vlaggenschip uit Stuttgart, de EQS, haalt maximaal 770 km op één acculading.

Voor de ontwikkeling van de Vision EQXX heeft Mercedes-Benz aangeklopt bij haar Formule 1-team want daar weten ze het een en ander over het minimaliseren van de luchtweerstand. Het team F1 ingenieurs ging aan de slag met de Vision EQXX en het doel was niet alleen om 1.000 km volgens de WLTP meting te realiseren, maar ook om een échte actieradius van 4 cijfers te halen. Daarbij kon een opgeblazen accu niet de oplossing zijn, want een Mercedes-Benz hoort natuurlijk ook lekker te rijden. De oplossing werd gevonden in het verhogen van de energiedichtheid in het accupakket. Die is bij de Vision EQXX 20 procent groter dan bij de EQS.

De wereldpremière van de Vision EQXX vindt plaats in 2022. Mercedes-Benz belooft nu echter al dat de technologische vondsten die zijn gebruikt om van het prototype een zuinigheidskampioen te maken “potentieel zullen kunnen worden ingezet in de 3 nieuwe elektrische platforms” die de autofabrikant momenteel aan het ontwikkelen is. De autofabrikant geeft aan dat vanaf 2030 elk nieuw model van het merk volledig elektrisch zal zijn. Mercedes-Benz gaat de Vision EQXX zelf niet in productie nemen, maar zoals gezegd zal veel techniek terug te zien zijn in toekomstige elektrische modellen van het merk. Dit betekent dus dat men er in Stuttgart op gebrand is om auto’s te gaan verkopen met meer dan 1.000 km actieradius. Dat zal helpen om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen.

Reageren is niet mogelijk.