Volvo boekt hoogste halfjaarwinst ooit

0

Volvo heeft naar eigen zeggen nog geen last van het microchip tekort. In het komende half jaar wordt echter geen sterke groei in de verkopen verwacht.

Håkan Samuelsson, de CEO van Volvo, tempert daarom de verwachtingen voor het komende half jaar. Rouwig lijkt hij daarover niet te zijn. Soms is even pas op de plaats maken ook goed. Volvo heeft in het eerste halfjaar een operationeel resultaat gerealiseerd van omgerekend 1,3 miljard euro hetgeen goed was voor een operationele marge van 9,4 procent. In 2020 werd in dezelfde periode 97 miljoen euro verlies geleden. De omzet steeg met 26 procent naar 13,8 miljard euro. Er bleef netto afgerond 1 miljard euro aan de strijkstok hangen; een stijging van 206 procent.

China verstevigde zijn positie als belangrijkste afnemer van de personenwagens van de Zweedse fabrikant: het verkoopaandeel kwam 1 procentpunt hoger uit dan vorig jaar, namelijk op 25 procent. De Verenigde Staten liet een even grote stijging in marktaandeel zien en was in het eerste semester goed voor 16,7 procent van de afzet. De verkopen op de Zweedse thuismarkt kwamen met 7,9 procent 1,1 procentpunt lager uit. In Europa koos 41 procent van de klanten voor een Recharge model met stekker hybride aandrijflijn. Wereldwijd ging het om 25 procent van de verkopen. In 2030 wil Volvo geen modellen zonder stekkeraansluiting meer in haar assortiment hebben, dus het afzetaandeel zal de komende jaren sterk moeten groeien.

Mondiaal verkocht Volvo, dat 11 jaar geleden van Ford werd gekocht door de Chinese Geely Groep, in het eerste semester 380.757 auto’s; een stijging van 41 procent in vergelijking met dezelfde periode van 2020. “De onderneming bleef in het afgelopen half jaar sterk groeien ondanks het tekort aan halfgeleiders in de hele sector”, aldus Samuelsson. Hoewel de autofabrikant naar eigen zeggen nog geen last van voorraadproblemen op dit gebied heeft, houdt het in haar prognose wel rekening met het gebrek aan halfgeleiders. Zo verwacht Volvo geen sterke groei in de verkopen en de omzet voor het tweede half jaar. Alleen als de beschikbaarheid van halfgeleiders verbetert, kan daar verandering in komen.

De Zweedse personenwagen producent zegt dat het verkoopresultaat uit de vorige alinea te danken is aan een toegenomen vraag op alle markten. “Volvo Cars rapporteerde het beste halfjaar in de 94-jarige geschiedenis van het bedrijf. Dat geldt ook voor het bedrijfsresultaat”, aldus Samuelsson. De verkoopvolumes stegen zoals gezegd met 41 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2020, toen de pandemie de resultaten nog zwaar beïnvloedde, maar het bedrijf zag ook een sterke afzetgroei (12 procent) ten opzichte van de eerste 6 maanden van 2019. Voor de rest van het jaar rekent Volvo dus op een vlakke verkoop en omzet, tenzij de levering van halfgeleiders verbetert, ondanks dat er sprake is van een sterke vraag. Volvo heeft als doelstelling om op jaarbasis 800.000 auto’s te verkopen. Dat streven is nog niet helemaal gerealiseerd. In de afgelopen periode van 12 maanden (dus de tweede helft van 2020 en het eerste semester van 2021 samen) gingen er 775.000 auto’s over de toonbank. Volvo is er dus bijna …

Volvo evalueert momenteel een eventuele beursgang die in mei werd aangekondigd. Een definitief besluit hangt volgens de CEO af van de marktomstandigheden. Volvo heeft haar belang in Polestar vergroot tot 49,5 procent. Er zijn geen plannen om een meerderheid van de aandelen te bemachtigen in dit mede zelf gecreëerde zustermerk. Wel is het zo dat Polestar voor haar autoproductie gebruikmaakt van fabrieken van Volvo. Vanaf rond 2025 zal dat ook in Europa gaan gebeuren, zo kondigt Samuelsson aan.

De aangekochte aandelen zijn afkomstig van PSD Investment, het persoonlijke investeringsbedrijf van Li Shufu, de bestuursvoorzitter van zowel Volvo Cars als van haar moederbedrijf Zhejiang Geely Holding. De Zweden hadden bij de promotie van Polestar tot zelfstandig merk een belang van 50 procent, maar dat was verwaterd door een plaatsing van aandelen elders eerder dit jaar. Door de overname van een nieuw pakket van Li krijgt Volvo nu weer bijna de helft in handen. PSD Investment blijft wel de op één na grootste aandeelhouder van Polestar.

“Onze nieuwe aandelenparticipatie weerspiegelt ons sterke geloof in de positionering van Polestar en in haar potentieel in het snelgroeiende segment van premium elektrische auto’s. Dit nieuwe merk heeft de afgelopen jaren belangrijke vooruitgang geboekt en zich gevestigd als pionier. Op de wereldwijde markt voor performance elektrische auto’s is Polestar een belangrijke speler geworden”, aldus Samuelsson. Hij laat in het midden of de transactie ook iets te maken heeft met de eerder genoemde mogelijke beursnotering.

 

Reageren is niet mogelijk.