Elektrische auto’s zijn (aanvankelijk) duurder in onderhoud

0

Een studie van het Amerikaanse onderzoeksbureau We Predict wijst uit dat de onderhoud- en reparatiekosten van elektrische auto’s 3 maanden na de aanschaf factor 2,3 hoger zijn dan die van modellen met een verbrandingsmotor.

Deze studie uitkomst zal sommigen vreemd in de oren klinken omdat elektrische auto’s minder bewegende onderdelen hebben en in de regel ook minder onderhoud verlangen. Zo is motorolie verversen overbodig. Het prijsverschil vermindert echter aanzienlijk naarmate de leeftijd van de voertuigen oploopt.

We Predict heeft de onderhoud- en reparatiekosten van 19 miljoen auto’s van de modeljaren 2016 tot 2021 onderzocht. Daaruit blijkt dus dat elektrische auto’s na 3 maanden gebruik niet minder dan 2,3 keer duurder zijn dan modellen met een benzine- of dieselmotor indien er bepaalde zaken hersteld moeten worden. Tegenstanders van emissievrije personenwagens zullen deze onderzoeksuitkomst als koren op hun molen zien: elektrische auto’s zijn een slechte keuze. Maar dat is te vroeg gejuicht want dezelfde studie wijst ook uit dat diezelfde modellen na 1 jaar gebruik nog maar 1,6 keer duurder zijn in het onderhoud. Over hoe de kosten zich daarna ontwikkelen, doet We Predict geen uitspraken maar er zou sprake kunnen zijn van een tendens waarbij elektrische auto’s geleidelijk aan goedkoper worden.

De daling van de hogere onderhoud- en reparatiekosten heeft ongetwijfeld te maken met een stijgend aantal elektrische auto’s, waardoor ook de kennis erover bij de dealerbedrijven stijgt en steeds minder tijd nodig is om de defecten vast te stellen en te herstellen. Momenteel duurt het repareren volgens de studie van We Predict nog 1,5 keer langer dan bij auto’s met een verbrandingsmotor. Maar dat tijdsverschil zou verder al kunnen nemen naarmate technisch personeel meer vertrouwd raakt met elektrische auto’s. Of dat ook geldt voor het salaris is evenwel onduidelijk: We Predict constateerde dat het arbeidstarief van monteurs die aan elektrische auto’s werken gemiddeld 1,3 keer hoger was.

Het merendeel van de reparaties aan elektrische auto’s betrof volgens We Predict specifieke problemen zoals defecten aan de bedrading of laadproblemen. Verder stelden de onderzoekers vast dat emissievrije personenwagens vaker te maken hebben met problemen met de banden en wielen. Dat zou volgens hun te maken zou hebben met de snellere slijtage ten gevolge van het hogere gewicht van elektrische auto’s door de zware batterijen. Maar het zijn veelal de fabrikanten die hiervan de rekening gepresenteerd krijgen omdat de reparatiekosten veelal onder de garantie vallen.

We Predict belooft de studie verder voort te zetten en ook na te gaan hoe de resultaten er uit zien na 3 jaar gebruik van een elektrische auto. Het onderzoeksbureau heeft inmiddels geconstateerd dat de Ford Mustang Mach-E (foto) het minste onderhoud nodig had. Na 3 maanden eigendom waren eigenaren van deze elektrische cross-over 93 dollar kwijt, hetgeen veel lager is dan de reparatiekosten aan de Audi e-Tron (366 dollar), Porsche Taycan (667 dollar) en de Jaguar I-Pace (834 dollar). Dat de Brit hier de kroon spant, past bij de merktraditie. Voor auto’s uit het Verenigd Koninkrijk (modellen van buitenlandse fabrikanten die aldaar van de band rollen uitgezonderd) lijkt nog steeds te gelden: ‘de vraag is niet of er iets stuk gaat, maar wat’. Helaas is de I-Pace geen uitzondering op die regel.

 

Reageren is niet mogelijk.