Smart SUV volgende maand te zien in München

0

Op de IAA autotentoonstelling vn München presenteert Smart zijn allereerste en langverwachte SUV. Het gaat vooralsnog om een conceptversie. De definitieve versie van de SUV krijgen wij pas in 2023 te zien, als de Smart in productie gaat.

Het model dat in München zal worden getoond is dus een voorbode van de SUV die in 2023 op de markt komt. Het is een compacte auto, maar wel groter dan de bestaande Forfour. Reken op een maatvoering van om en nabij de 4 meter. Daarmee wordt de Smart SUV een klasse kleiner dan de Mini Countryman. Qua maatvoering zijn de DS 3 Crossback en de nieuwe Volkswagen Taigo directere concurrenten.

De SUV gaat in China gebouwd worden, maar het design van de nieuweling komt uit de koker van Daimler, de deeltijd ouder van Smart. Het dochter merk staat ook onder de hoede van Geely. Deze Chinese autofabrikant is partner in de joint venture die rondom de toekomstige SUV is opgericht en zal ook de aandrijftechniek verzorgen. Het idee is dat dit tot een forse reductie van de productiekosten zal leiden en dat er dan eindelijk geld verdiend kan worden aan de verkoop van Smart modellen. Momenteel is die exercitie verlieslijdend.

Daimler blijft echter een flink stempel op Smart drukken. Dat doet het Duitse autoconcern door de eindverantwoordelijkheid te nemen voor zowel het exterieur als het interieur van de SUV. Zoals op de computertekening te zien is, kunnen wij rekenen op een nieuwe look. Qua carrosserievorm is de nieuwe Smart eerder een cross-over dan een echte SUV. Het wordt namelijk geen opvallend hoog model. Een dergelijke auto zou onnodig veel wind vangen en dat is nadelig voor het rij bereik.

Geely gaat de SUV baseren op een nieuw platform, dat echter niet exclusief bestemd is voor Smart. De architectuur gaat ook voor eigen consumptie gebruikt worden én voor de nieuwe elektrische instapper van Volvo (werktitel ‘XC20’). Het platform is wel exclusief bestemd voor elektrische modellen. Smart krijgt na 2023 meer carrosserievarianten die van dezelfde architectuur gebruik gaan maken. Qua formaat zullen er overeenkomsten zijn met de MG ZS EV, maar voor wat betreft de prijs zeker niet. Smart blijft gepositioneerd worden als een premium merk en dat zal zichtbaar zijn in de tarieven.

China gaat de grootste afzetmarkt voor de SUV worden, zo is de gedachte. Mede om deze reden is voor productie in dit Aziatische land gekozen. Het betekent dat er op termijn geen modellen van Smart meer in het Franse Hambach van de band zullen rollen. Inmiddels is de fabriek aldaar verkocht aan Ineos die er haar Grenadier terreinwagen gaat bouwen. Momenteel loopt in Hambach nog de Fortwo (Cabrio) van de band. Dat model krijgt zeker geen opvolger omdat er in China onvoldoende klandizie is voor een dergelijk carrosserietype.

Maar het zou kunnen zijn dat de Forfour, die in zijn huidige vorm bij Renault in Slovenië het levenslicht ziet, wel een opvolger krijgt. Chinezen zullen overigens al in 2022 kennis kunnen maken met de SUV. Export naar Europa zal pas het jaar daarna plaatsvinden. Op die manier wil Daimler voorkomen dat de consument hier in Europa opgezadeld wordt met een door kinderziektes geplaagde exemplaar à la de Volkswagen ID.3. Hoe de SUV van Smart gaat heten, is nu nog niet bekend. Een reële optie is Formore. Die naam gebruikte Smart jaren geleden voor een studiemodel.

Reageren is niet mogelijk.