Waarom Mercedes de stekker uit de Formule E trekt

0

Het team van de kersverse wereldkampioen Nyck de Vries, Mercedes-Benz, trekt zich na volgend seizoen terug uit de Formule E. Na 3 jaar deelname aan de elektrische raceklasse vindt de Duitse autofabrikant het wel mooi geweest.

Mercedes-Benz EQ Formula E Team, zoals het team volledig heet, heeft aangekondigd aan het einde van het achtste seizoen de stekker uit de elektrische raceklasse te trekken. Om strategische redenen, stelt de organisatie in een statement. De Duitse autofabrikant heeft als doel om aan het einde van dit decennium volledig elektrisch te willen opereren en die ontwikkelingen in de koningsklasse, de Formule 1, toe te passen. “In de toekomst zullen wij ons gaan concentreren op de Formule 1. Daar kunnen we onze technologieën testen in de meest intense competitie in de autowereld”, zegt topman Markus Schäfer.

Het nieuws komt kort nadat De Vries het eerste officiële wereldkampioenschap Formule E heeft gewonnen. Op zijn sociale media laat de Nederlander weten het vertrek van zijn team te betreuren, maar ook uit te kijken naar het laatste seizoen. De Vries heeft een aflopend contract bij Mercedes, of hij met een jaar gaat verlengen is nog niet bekend. Eerder deze week vertelde de autocoureur nog altijd te dromen van een stoeltje in de Formule 1 en dat door zijn winst in de Formule E er weer nieuwe deuren worden geopend. In het geruchtencircuit gaat rond dat De Vries voor 2022 aan Williams gelinkt wordt. “Ik weet ook dat je het in de hand hebt of je daar (in de Formule 1, red.) komend seizoen een plekje krijgt. Of met deze wereldtitel de Formule 1 een stapje dichterbij is gekomen? Het opent in ieder geval deuren. Het winnen van kampioenschappen draagt bij aan de kansen die je krijgt”, zei de coureur.

Hoe opvallend dit nieuws ook is, voor veel mensen binnen de autosport is de beslissing van Mercedes-Benz geen verrassing. Ook Formule 1 volger Louis Dekker schrok niet van het bericht. “Het besluit om te stoppen is raar, maar niet verrassend. De timing is alleen een beetje pikant. Ze zitten er net in, worden kampioen en stoppen er dan mee”, aldus Dekker. Grote vraag is dan ook waarom Mercedes dit doet. Net als voor de rest van de wereld lijken elektrische auto’s binnen de racerij de toekomst te hebben. “Mercedes wil zich maar op één ding richten en ze hebben gekozen voor de Formule 1. Het draait allemaal om marketing. Daar heb je gewoon veel meer air time”.

Dekker: “Veel autofabrikanten doen al veel aan elektrisch rijden. Als je door blijft gaan met benzine en diesel graaf je je eigen graf”. Maar dat is niet eenvoudig. “De fabrikanten moeten wel alles over een andere boeg gooien. Het bouwen van een elektrische auto is iets heel anders dan een auto die op benzine rijdt. Ze moeten het hele bedrijf omgooien, want het product is totaal verschillend. Elektrisch rijden is echt een heel andere tak van sport”, aldus Dekker.

Het uitstappen van Mercedes is een nieuwe klap voor de Formule E, want eerder deden andere grote automerken als BMW en Audi hetzelfde. Toch denkt Dekker dat de klasse nog niet helemaal ten dode is opgeschreven. “Maar dit is wel een flinke dreun. Vergelijk het met de eredivisie. Als Ajax, PSV en Feyenoord daar uitstappen, hou je wel een competitie over, maar de glans is eraf. Qua marktwaarde dreef het op die 3. Door het vertrek van Audi, BMW en Mercedes dreigt de Formule E te veranderen van een pretentieuze futuristische raceklasse in een kneuzen kermis zonder attractieve namen”, aldus Dekker, die ook merkt dat veel race fans geen heil zagen in de elektrische klasse. “Het oogt niet fantastisch en het klinkt ook nog eens rampzalig. Een beetje als een op hol geslagen stofzuiger”.

Nu de rol van de kersverse wereldkampioen De Vries lijkt uitgespeeld, is het de vraag wat de 26-jarige Nederlander gaat doen volgend jaar. De Vries heeft een aflopend contract bij Mercedes. Of hij met een jaar gaat verlengen, is nog niet bekend. Dekker denkt dat De Vries wel mag dromen van een stoeltje in de Formule 1. “Het zou logisch zijn als hij doorgaat. Hij wil een stap omhoog, maar er is niet heel veel plek. Bij Williams zien ze het wellicht wel zitten. Dat zou een mooi team zijn om voor te debuteren in de Formule 1. Onderschat zijn talenten niet. Hij is kampioen in de Formule 2 en in de Formule E. Hij is zeker goed genoeg voor de Formule 1. Niets is zeker natuurlijk, maar hij ligt goed in de markt”.

Reageren is niet mogelijk.