De G klasse heeft zich ontwikkeld tot een vaste waarde binnen het gamma van Mercedes. Klanten waarderen het opvallende, maar tijdloze uiterlijk waardoor de fabrikant het model met een dikke winstmarge kan verkopen. Mercedes is dus nog lang niet uitgekeken op de G klasse en heeft zodoende geen plannen om het modeltype te saneren. Hoe zich die wens verhoudt tot de noodzakelijke elektrische transitie in autoland? Gewoon, door een elektrische G klasse te ontwikkelen: de Mercedes EQG.
De G klasse is één van Mercedes’ meest beroemde modellen: nogal vierkant, tamelijk capabel in ruig terrein, maar ook een liefhebber van veel benzine of diesel. Het kon dus niet uitblijven dat ook van de G een elektrische versie verschijnt. Voorlopig noemt Mercedes het model EQG Concept, maar hij gaat echt in productie. Al dan niet in iets gewijzigde vorm. Conceptstudies hebben namelijk altijd een hoog gehalte aan onrealistische snufjes. Kijk maar naar die enorme wielen van dit showmodel bijvoorbeeld. Het bandenprofiel rijdt ook niet erg lekker als het regent. Maar hé, voor de rest lijkt hij wel veel op de huidige G klasse, dus zo onrealistisch is de conceptversie nu ook weer niet.
Volgens Mercedes kan men met de EQG net zo goed in het terrein rijden als met de huidige G klasse. Elk wiel wordt namelijk afzonderlijk aangedreven door een elektromotor. Dat geeft niet alleen veel tractie, maar vooral veel controle. Daarnaast is het zwaartepunt lager dan bij de benzine- en dieselversies van de G klasse. Dat komt doordat, net als bij elke elektrische auto, de batterijen in de wagen bodem zijn geplaatst. Dat heeft een positieve uitwerking op de wegligging van dit flatgebouw op wielen.