Prinsjesdag 2021: Kabinet maakt elektrische leaseauto minder aantrekkelijk

0

Het bijtellingsvoordeel plafond voor elektrische leasewagens wordt door het demissionaire kabinet verlaagd van 40.000 naar 35.000. Maar dit betekent niet dat de aanschaf van emissievrije auto’s helemaal niet meer gestimuleerd wordt. Er gaat namelijk 600 miljoen euro extra vrijgemaakt worden voor het subsidiëren door particulieren van een nieuw of gebruikt exemplaar.

Dit betekent dat de verkoop van emissievrije auto’s (zoals elektrische en waterstof modellen) ook volgend jaar gestimuleerd wordt. In het Belastingplan 2022 van het demissionaire kabinet valt wel te lezen dat er wordt gesleuteld aan de bijtelling: de zogeheten ‘cap’, oftewel de maximumwaarde van de leasewagen waarvoor de bijtellingskorting geldt, wordt eerder verlaagd dan in het Klimaatakkoord is afgesproken. Daarnaast wordt de bijtelling op een elektrische auto van de zaak wordt wel opgeschroefd volgens het eerdere plan, namelijk naar 16 procent.

Concreet betekent dit dat de vanaf 1 januari 2022 geldende korting op de bijtelling van 6 procent wordt toegepast tot een cataloguswaarde van 35.000 euro. Vanaf 2023 wordt de cap zelfs verlaagd naar 30.000 euro. Voor het resterende bedrag geldt het normale bijtellingspercentage van 22 procent. Het plafond zou in het klimaatakkoord tot 2025 nog 40.000 euro bedragen. De overheid verwacht op deze manier goedkopere emissievrije auto’s aantrekkelijk te houden voor de zakelijke markt, zodat er voldoende aanwas is van occasions voor particulieren. Om de aanschaf van elektrische auto’s door hen te stimuleren, is er zoals gezegd 600 miljoen euro extra subsidie uitgetrokken. Voor emissievrije auto’s geldt een bpm vrijstelling tot en met 2024.

Verder gaat de bpm op benzine- en dieselauto’s omhoog. Enerzijds worden de CO2-grenzen verlaagd, anderzijds gaat de bpm per tabel omhoog. Zo is de kolom tot 111 gram/km gewijzigd in 109 gram/km, waarbij de variabele bpm (het vermenigvuldigingsgetal) is verhoogd van 60 naar 62 euro. De hoogste uitstoot kolom start nu bij 168 gram/km in plaats van 172 gram en het vaste bpm bedrag is 448 euro.

De bpm gaat de komende jaren gemiddeld met 2,3 procent omhoog; dat percentage is gelijk aan de verwachte autonome vergroening van personenauto’s. “Nieuwe auto’s worden gelukkig steeds milieuvriendelijker door technologische ontwikkelingen. Dit betekent echter dat er steeds minder bpm wordt betaald. Deze belastinginkomsten zijn wel belangrijk voor overheidsuitgaven. Daarom wordt de bpm tabel aangepast”, schrijft de overheid. Dit betekent dat bijvoorbeeld de bpm op een Volkswagen Golf met een benzinemotor en een CO2-uitstoot van 117 gram/km van 2.750 naar 3.106 euro gaat.

“De verkoop van elektrische auto’s gaat beter dan verwacht en dat is goed voor het klimaat”, zo meldt het ministerie van Financiën in de voorgenomen Belastingplannen. “Tegelijkertijd kost dit de overheid meer geld dan bij het Klimaatakkoord was afgesproken. Volgens deze afspraken zou het stimuleringsbeleid hierdoor eigenlijk vanaf 2022 worden versoberd. De klimaatopgave is nog groot. Daarom blijft het kabinet ook in 2022 de verkoop stimuleren. Dit betekent dat de korting op de bijtelling tot en met 2025 behouden blijft”. In totaal trekt het demissionaire kabinet 6,8 miljard euro extra uit aan klimaatmaatregelen. Dat geld gaat onder andere naar subsidie om consumenten te helpen bij verduurzaming van de energie-infrastructuur.

 

 

Reageren is niet mogelijk.