Smart zoekt het hogerop met een SUV

0

Smart zag, ondanks dat zij de elektrische transitie al achter de rug heeft, in augustus haar Nederlandse afzet halveren tot slechts 7 auto’s. Het stadsauto merk van Daimler is duidelijk toe aan iets nieuws. In conceptvorm kan daarmee kennis worden gemaakt op de IAA van München. Daar debuteert namelijk een elektrische SUV met Geely technologie en Mercedes design.

Met zijn nieuwe partner Geely gaat Smart opnieuw de aanval openen op Europa. De compacte SUV moet al in 2022 op de markt komen. Smart is sinds december 2019 voor de helft eigenaar van de Geely Holding en draagt ​​zijn SEA hightech platform (Sustainable Experience Architecture) en moderne productiefaciliteiten in China bij. De erfenis van het merk (zowel in Europa als in China) en het design komen van de Mercedes-Benz personenauto divisie van Daimler. De joint venture moet ook de overstap van het traditionele bedrijfsmodel naar gedigitaliseerde directe verkoop aan klanten brengen. Daarnaast zal Smart worden getransformeerd van een merk met slechts één model in het A segment (weliswaar in 2 lengte varianten) naar een speler met meerdere producten, te beginnen met deze compacte SUV.

Op de IAA van München laat Smart zoals gezegd een conceptversie van die SUV zien. Het ontwerp is vrijwel productierijp en toont zodoende wat klanten van het merk en/of fans van avontuurlijk vormgegeven auto’s in 2022 kunnen verwachten. De volledig elektrische SUV, intern bekend als HX11, is dus gebaseerd op het SEA platform en is ontworpen als een 5-zitter. Het wordt met een lengte van ongeveer 4 meter het grootste model van het merk. Aangedreven door een op de achteras geplaatste motor moet de SUV zo’n 250 pk kunnen mobiliseren en goed zijn voor een actieradius van zo’n 440 kilometer (WLTP). De ingenieurs van Geely bouwden hiertoe een lithium/ion batterij met een capaciteit van iets minder dan 70 kWh in de bodem van het platform. Daarnaast zouden snelladen en cloud gebaseerde draadloze software-updates de nieuwe auto moeten onderscheiden van de concurrentie.

De wit geschilderde conceptstudie die op de IAA van München te zien is, is op het eerste gezicht als Smart te herkennen. “We hebben de karakteristieke Smart look vastgehouden, maar het een stuk cooler gemaakt”, zegt Gorden Wagener, Chief Design Officer van de Daimler Groep. Het design kenmerkt zich door korte overhangen voor en achter. Met een lengte van 4,29 meter, een breedte van 1,91 meter en een hoogte van 1,70 meter is de SUV allesbehalve een dwerg en valt hij in dezelfde formaatklasse als de Audi Q2 en de Mini Countryman. Dankzij een wielbasis van 2,75 meter en ver in de hoeken geplaatste wielen zou er sprake zijn van een ruim interieur. Het panoramische dak van het studiemodel wordt geflankeerd door dakrails die als een soort baseballcap zich uitstrekken van de C stijl tot over de voorruit. De deuren openen in tegengestelde richting en hebben frameloze ramen. Door het ontbreken van een B stijl is de toegang tot het interieur gemakkelijk. Maar dat is puur voor de show. Bij de productieversie zullen de deuren waarschijnlijk op een conventionele manier openen, waardoor er wel degelijk sprake is van een B stijl. De in de portier panelen weggewerkte handgrepen zullen waarschijnlijk wel toegepast worden op de uitvoering die volgend jaar in de showroom staat.

Aan de onderkant beschermt de SUV zijn randen en wielkasten met zwarte kunststof panelen. Het ziet er robuust uit en is minder gevoelig voor krassen dan geverfde oppervlakken. In de wielkasten van de conceptversie zitten 21 inch lichtmetalen velgen waarop 255/40 banden zijn gemonteerd.

De lichtunits aan de voor- en achterzijde maken gebruik van kleine driehoekige led elementen. Samen met akoestische signalen is licht enscenering bedoeld om de aandacht te trekken. Van de verlichte grille bewegen lichteffecten op de maat van de muziek over de zijkanten van het voertuig naar de diffuser aan de achterkant. De koplampelementen kunnen natuurlijk ook de omgeving op een heel normale manier verlichten.

Ook de binnenverlichting is in het lichtspel geïntegreerd. 4 individuele stoelen kenmerken het ruime interieur van de conceptstudie. Verder is er sprake van een vlakke vloer. De productieversie zal echter worden geleverd als 5-zitter met een conventionele achterbank. Een schijnbaar zwevende middenconsole zit tussen de voorstoelen en gaat naadloos over in het dashboard. Het centrale bedieningselement is het vrijstaande centrale 3D touchscreen met een formaat van 12,8 inch. Centraal in het menu staat een driedimensionale wereldbol. Een geanimeerde avatar helpt de gebruiker om door de menu’s en functies te navigeren. Kunstmatige intelligentie op de achtergrond past de bedieningsstructuur permanent aan de gebruiker aan. Vanzelfsprekend integreert het boordsysteem ook volledig smartphones.

Een ding is al duidelijk: de joint venture die deze Smart SUV in China gaat bouwen, komt niet alleen daar op de markt, maar heeft een duidelijke focus op Europa. Daarom zal het model vanaf 2022 ook in Nederland verkrijgbaar zijn.

Reageren is niet mogelijk.