Prijs vergelijking Volvo XC40 B3 en vernieuwde B4

0

Na de Volvo V60 krijgt nu ook de XC40 vernieuwde benzinemotoren. Het gaat daarbij om de mild hybrid B3 versie en om een upgrade van de B4 die reeds over dergelijke brandstofbesparende techniek beschikte. Beide motoren functioneren volgens de Miller cyclus en zijn gekoppeld aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling.

Met de komst van de B3 uitvoering is de XC40 T2 de enige Volvo die nog verkrijgbaar is met een handgeschakelde transmissie. Van alle verkopen in ons land door het Zweedse automerk is momenteel ruim 98 procent voorzien van een automaat. Tevens zijn buiten de XC40 T2 nu alle modellen en uitvoeringen geëlektrificeerd (mild hybride, Plug-in Hybrid of Pure Electric). Het Miller concept is een manier om de compressieverhouding van de motor te verhogen. Dit maakt het mogelijk om meer energie uit de verbrandingsgassen te halen en voorkomt energieverlies tijdens de uitlaatslag die plaatsvindt bij het openen van de uitlaatkleppen. In het Miller concept sluit de inlaatklep vroeg, waardoor het volume ingesloten lucht kleiner is. Dit wordt gecompenseerd door de inlaatdruk te verhogen, zodat de ingesloten luchtmassa nagenoeg hetzelfde blijft. Het Miller concept wordt mogelijk gemaakt met behulp van doorontwikkelde technologieën zoals variabele turbinegeometrie (VNT) voor een hogere efficiënte in een breed bereik en een snellere variabele kleptiming (VVT) voor een beter beheer van de ingesloten luchtmassa. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik met behoud van het motorvermogen.

De 7-DCT automaat van de XC40 B3 en de vernieuwde B4 is een doorontwikkeling van de transmissie uit de XC40 Recharge Plug-in hybride. De bak heeft een dubbele koppeling. Deze technologie draagt bij aan snellere schakelacties. De nieuwe transmissie heeft eveneens een gunstig effect op het brandstofverbruik door een lager gewicht. De nieuwe versnellingsbak maakt tevens automatische motoruitschakeling mogelijk bij gas los. Dit systeem, beter bekend als zeilen, heet Stop In Drive In Speed (SIDIS). De auto kan vrij uitrollen en verbruikt dan geen brandstof. Wanneer de motor weer start, wordt een versnelling geselecteerd die past bij de snelheid.

VolvoDSHonda
XC407 CrossbackCR-V
B3 MomentumPT 130 Performance2.0 Hybrid Comfort
45.495 euro45.590 euro45.675 euro
HyundaiToyotaVolkswagen
TucsonRAV4Tiguan
1.6 T-GDI HEV Premium2.5 Hybrid Style1.5 TSI Elegance
44.995 euro46.860 euro46.540 euro

De XC40 B3 levert 163 pk en een maximum koppel van 265 Nm. Zijn 2,0 liter blok wordt ondersteunt door een 14 pk / 40 Nm sterke elektromotor. De acceleratie is beduidend sneller dan die van zijn voorganger, de T3 met 3 cilinder 1,5 liter motor. In 8,4 seconden bereikt de XC40 B3 vanuit stilstand 100 km/u. Dat was 9,6 seconden. Een duidelijk bewijs dat de 2,0 liter motor met Miller cyclus beter presteert. Daarnaast zorgt hij voor een lager verbruik en een gunstigere uitstoot waarden: gemiddeld 6,7 liter per 10o km versus 7,3 liter. De maximale pk’s en het koppel is gelijk aan de T3 gebleven. Het vermogen komt wel eerder vrij (4.750 toeren in plaats van 5.500) en het koppel is over een breder gebied beschikbaar (1.500 tot 4.000 toeren in plaats van 1.500 tot 3.000). Tevens geeft het mild hybride systeem tijdens het accelereren ondersteuning aan de motor. Het trekgewicht neemt met 200 kg toe naar 1.800 kg.

VolvoMercedes-BenzSubaru
XC40GLAForester
B4 AWD R-Design200 4Matic Progressive2.0i e-Boxer Luxury+
58.495 euro58.914 euro±57.500 euro

De B4 motor levert nog steeds 197 pk en een maximum koppel van 300 Nm, maar de B4 accelereert voortaan in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat was 8,4 seconden. De XC40 B4 is optioneel leverbaar met AWD vierwielaandrijving.

 

Reageren is niet mogelijk.