BMW stopt levering M3 en M4

0

Een defect leveranciersonderdeel van de 6 cilinder motor van de M3 en M4 zorgt momenteel voor problemen bij BMW. Daarom heeft het bedrijf uit München de levering van beide modellen voorlopig stopgezet.

Terwijl bijna de hele auto-industrie problemen heeft met het bedienen van klanten met gewenste voertuigen of voertuigconfiguraties vanwege de aanhoudende chipcrisis, doet zich bij BMW een ander, maar zeer vergelijkbaar probleem voor. De levering van de M3 Sedan, M4 Coupé en M4 Competition Cabrio (xDrive) staat ​​momenteel stil in München. De reden hiervoor: tijdens een routinematige kwaliteitscontrole werden defecten gevonden aan de hoofdlagerschalen van de krachtige, dubbel geblazen 6 cilinder motor. BMW bouwt de units zelf, maar de fabrikant betrekt veel onderdelen bij een leverancier.

Als ik nu een beetje zou willen plagen, zou ik dit een merktraditie kunnen noemen. De lagerschalen van de M versies van de E36, E46 en E60 modellen worden namelijk ook als slijtagegevoelig beschouwd. Maar het is een serieus onderwerp. De hoofdlagers fungeren als opvang voor de krukas en worden gesmeerd met motorolie, zodat metaalcontacten met intense wrijving worden vermeden. Dit lukt echter niet altijd 100 procent, ook niet bij andere fabrikanten. In het onderhavige geval viel het euvel op tijdens het coatingproces van het basismateriaal.

BMW meldt dat volgens de laatste informatie slechts 35 voertuigen getroffen zijn door de defecte batch. De woordvoerder laat weten: “Dit is geen terugroepactie en voorlopig is er ook geen gepland. Maar wij leveren geen voertuigen met defecten, dus de betrokken modellen worden momenteel tegengehouden. Wij werken momenteel in een hoog tempo aan een oplossing en zullen zien of het werkt. Het kan zijn dat het een tijdelijk probleem is,  maar misschien zijn er ook hardware aanpassingen nodig. Dat zullen wij uiterlijk eind deze week weten”.

Reageren is niet mogelijk.