Den Haag verbiedt buitenreclame benzine- en dieselauto’s

0

De gemeente geeft gehoor aan de wensen van Partij voor de Dieren: reclame voor vermeende grootvervuilers zoals benzineauto’s en vliegreizen wordt verboden.

Niet alleen de samenleving wordt minder tolerant, ook het huidige politieke klimaat laat zich daardoor kenmerken. Blijkbaar omdat het makkelijk scoren is door dingen te verzinnen die allemaal niet meer mogen. Dat leidt de aandacht af van het gebrek aan vaardigheden om met oplossingen te komen waar de wereld daadwerkelijk beter wordt. In dit kader probeert de Partij voor de Dieren nu om de traditionele verbrandingsmotor een hak te zetten. Er moet immers ruim baan worden gemaakt voor de voorvechters van de volledig elektrische revolutie.

In de politieke hoofdstad van Nederland, Den Haag trappen ze alvast af: een voorstel van de Partij voor de Dieren om reclames voor auto’s met een benzine- of dieselmotor te verbieden, is onlangs met een kleine meerderheid door de gemeenteraad aangenomen. Het verbod is ook van toepassing op vliegreizen en geldt voor de openbare reclamezuilen in bushokjes en tramstations. Robert Barker, de lokale fractievoorzitter, meent dat daarmee levensgevaarlijke situaties voorkomen kunnen worden. Hij maakt een vergelijking met het verbod op tabaksreclame.

Het verbieden van promotie van het tanken van benzine of diesel is volgens Barker een eerste stap om de gewone burger te ontmoedigen om deel te nemen aan de fossiele economie: “Fossiele producten zijn letterlijk levensbedreigend voor toekomstige generaties. Toch word je overspoeld met reclames voor vliegreizen en nieuwe benzineauto’s. Tabaksreclame is al verboden vanwege de enorme gezondheidsschade. De schade die fossiele producten veroorzaken aan de longen van de aarde is ook groot. Om klimaatverandering tegen te gaan moeten we stoppen met het gebruiken van kolen, olie en gas. Een eerste stap hierin is geen reclame meer voor deze producten maken”.

Dat fossiele grondstoffen direct of indirect worden gebruikt voor vrijwel alle producten, wordt door Barker vergeten. Plastic is immers overal. Maar je kunt als groene partij natuurlijk makkelijker politieke punten scoren als je de zondeboeken concreet benoemd. Voor Barker was dat eerder de vleeseter en nu is dat dus het gros van de automobilisten. Respect voor het feit dat die momenteel liever niet met het openbaar vervoer reist en/of niet de mogelijkheid heeft om een elektrische auto aan te schaffen? Dat ontbreekt bij de Partij van de Dieren totaal. Maar ja, zoals de naam al aangeeft, komen mensen bij die politieke stroming op de tweede plaats.

Den Haag is de tweede stad die een dergelijk verbod instelt. Eerder deed Amsterdam reclames voor de fossiele industrie op metrostations in de ban. Dit betekent zeker dat de burgemeester en wethouders van de hoofdstad allemaal in een elektrische auto rijden? Nee hoor, zij hebben allemaal een benzinemodel onder kont. Waarmee Amsterdam laat zien dat de regels niet gelden voor de eigen elite, maar wel voor het gewone volk.

Reageren is niet mogelijk.