Mankementen bij Volkswagen: het kan vriezen en het kan dooien

0

Hoe moderner de auto, des te meer het een rijdende computer is. Dat heeft absoluut zijn voordelen, maar de kans op pech door nukkige elektronica stijgt daardoor gestaag. Bij welke auto’s gaat het beruchte rode lampje van het motormanagement gemiddeld het vaakst branden? De Consumentenbond zocht dit door middel van een enquête uit.

De allerbetrouwbaarste auto? Dat is niet meer de Yaris, die samen met de Verso-S de koppositie jarenlang voor Toyota heeft vastgehouden. Sinds dit jaar is het opvallend genoeg een Volkswagen, namelijk de compacte Polo. Slechts één op de 20 eigenaren moest een keertje langs bij de garage voor iets dat eigenlijk kon wachten. Maar de andere modellen van Volkswagen scoorden veel slechter, waardoor het merk in de Consumentenbond statistiek toch bijna helemaal onderaan bungelt.

Hieronder zie je hoe de automerken overall (gemiddeld voor alle onderzochte types dus) scoren qua kans op mankementen. De waardering is uitgedrukt in een rapportcijferVorig jaar kreeg Lexus, het luxemerk van Toyota, het predicaat de meest betrouwbare auto’s te leveren, maar nu moeten zij die titel afstaan aan Mitsubishi. De onderzochte SUV modellen van dit merk, de Outlander (vanaf 2012) en de ASX, scoren namelijk allebei uitzonderlijk hoog. Lexus is omlaag gekelderd naar plek 11 …

1. Mitsubishi 8,4
2. Suzuki 8,3
3. Mazda 8,2
4. Subaru 8,1
5. Honda, Mini, Toyota 8,0
8. Kia 7,6
9. BMW, Seat 7,4
11. Mercedes-Benz, Lexus 7,3
13. Hyundai 7,2
14. Dacia 6,9
15. Fiat 6,8
16. Alfa Romeo, Skoda 6,7
18. Nissan, Opel 6,6
20. Volvo 6,5
21. Peugeot 6,4
22. Audi 6,3
23. Ford, Renault 6,2
25. Citroën 6,1
26. Volkswagen 6,0
27. Tesla 5,2

De Consumentenbond roept het al jaren, gestaafd door de resultaten uit de jaarlijkse enquêtes: wil jij een betrouwbare auto, kies dan een model uit Japan of Zuid-Korea. Ook dit jaar komen 7 merken in de top-10 uit die Aziatische landen. Dat de Volkswagen Polo won op modelniveau, zegt dus niks over de robuustheid van de andere auto’s van dit Duitse merk. Op modelniveau is de rode lantaarn overigens voor de Renault Scénic. Bij de merken is het jonge (en onervaren …) Tesla de hekkensluiter.

Elk jaar stuurt de Consumentenbond een mail naar leden van het Autopanel met de oproep om de jaarlijkse enquête in te vullen. Ook benadert de bond iedereen (ook niet-leden) via sociale media om de enquête voor hun auto in te vullen. Er wordt gevraagd naar: Merk en type, bouwjaar en kilometerstand (alle personenauto’s vanaf bouwjaar 2011 kunnen meedoen); Hoeveel keer pech gehad in het afgelopen jaar?; Indeling van de pech naar: a) reparatie kon wachten (telt voor 20% mee), b) moest direct naar de garage (telt voor 35% mee) en c) kon niet verder rijden (telt voor 45% mee). Alle gegevens zijn per merk en type auto opgeteld en gemiddeld.

Reageren is niet mogelijk.