Mercedes ziet verkopen met 30 procent dalen

0

Door de chipcrisis stortte de afzet van Daimler in het derde kwartaal in. Het kern merk Mercedes-Benz leverde van juli tot eind september wereldwijd 428.361 auto’s. Dat komt overeen met een daling van 30,2 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, zo maakte Daimler bekend.

In veel regio’s waren er harde dalingen met dubbele cijfers, waaronder Duitsland en Europa, evenals China, de grootste afzetmarkt. Daar kon Mercedes in het derde kwartaal slechts 150.624 voertuigen verkopen; een terugval van 32,6 procent. In de loop van het jaar is er tot nu toe echter sprake van een verkoopstijging van 4 procent in China. Ondanks een robuuste wereldwijde vraag en hoge inkomende bestellingen, heeft het aanhoudende knelpunt op het gebied van halfgeleiders een beperkte verkoop tot gevolg, aldus een woordvoerder. Er waren ook aanzienlijke dalingen in de afzet van lichte bedrijfsvoertuigen en de kleine auto’s van Smart.

Mercedes wist echter winst te maken dankzij dure modellen zoals de S klasse en ook met auto’s die voorzien zijn van geëlektrificeerde aandrijving. Tot en met september heeft het kern merk haar klantleveringen met 2,7 procent kunnen verhogen tot 1,59 miljoen auto’s. De voorsprong op het voorgaande jaar, die gebukt ging onder de corona lockdowns, is echter na het derde kwartaal wel grotendeels weggesmolten. Daimler baas Ola Källenius had al gewaarschuwd voor een zwakkere verkoop in de tweede helft van het jaar. Inclusief Smart en de lichte bedrijfswagens is er van januari tot eind september sprake van een afzetstijging van 3,8 procent tot 1,86 miljoen voertuigen.

De auto-industrie wordt momenteel geplaagd door leveringsproblemen voor elektronische halfgeleiders omdat de productie van chips in Azië in meerdere landen werd onderbroken als gevolg van corona lockdowns of doordat de fabrikanten overstapten op de productie van chips voor andere industrietakken. De productielijnen bij de Duitse autofabrikanten in Europa en China bleven daardoor gedwongen stilstaan. Doordat de vraag het aanbod overtreft en de levertijden momenteel lang zijn, hoeven de autofabrikanten nauwelijks kortingen te geven en profiteren zij daarentegen van stijgende prijzen voor nieuwe auto’s. Dat geldt ook voor de gebruikte exemplaren die de eigen leasedivisies na afloop van contracten terug krijgen.

De verkoop van de elektrische modellen was zoals gezegd positief: plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s gingen in de eerste 9 maanden van het jaar bijna 143 procent vaker over de toonbank, namelijk 184.500 keer. In september werden ongeveer 18.000 exemplaren van de EQC verkocht en iets meer dan 13.000 van de EQA.

Reageren is niet mogelijk.