Nederland koploper bij CO2-reductie nieuwe auto’s

0

De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe in de Europese Unie verkochte personenauto’s lag vorig jaar 22,4 procent lager dan in 2010. Dat meldt de Europese branchevereniging ACEA op basis van een analyse. Ten opzichte van 2019 is de gemiddelde uitstoot 11,3 procent lager. Toen daalde de emissiewaarde van 122,3 gram per kilometer naar 107,8 gram.

Van alle nieuw verkochte personenauto’s in de EU had 80 procent in 2020 een uitstoot van minder dan 130 gram CO2 per kilometer, aldus de brancheorganisatie. In 2019 was dit nog 70 procent. Het aandeel in de klasse 96-130 CO2 per km daalde weliswaar van 61 procent naar 59 procent, maar het aantal registraties in de uitstoot klasse tot 95 g CO2/km steeg juist flink, namelijk van 9 procent naar 21 procent. Dat is vooral te danken aan enkele lidstaten van de Europese Unie waar relatief veel ‘schone’ nieuwe personenwagens worden verkocht. Een daarvan is Nederland.

Binnen de Europese Unie scoort Nederland het best met een gemiddelde CO2-uitstoot van 82,3 gram per nieuw verkochte auto. Bulgarije draagt de rode lantaarn. Dit land heeft gemiddeld de hoogste CO2-uitstoot van de aldaar verkochte nieuwe personenauto’s, namelijk 133 gram). Ten opzichte van 2019 is dit gemiddelde in Bulgarije ook nauwelijks afgenomen, namelijk met slechts 3,3 procent. Kijken we naar heel Europa, dan moet ons land Noorwegen (38,2 gram CO2/km) en IJsland (80,2 gram) voor zich dulden. De afname was in Noorwegen van alle Europese landen het grootst: 36,2 procent ten opzichte van 2019. Daar gaat de verkoop van elektrische auto’s dan ook als een speer. In Nederland lag de gemiddelde uitstoot per verkochte nieuwe auto vorig jaar 16,4 procent lager dan in 2019.

De gemiddelde CO2-uitstoot voor heel de Europese Unie is 108,2 gram/km. Dit betekent dat er voor met name autofabrikanten nog een lange weg te gaan is, want de Europese emissienorm lag voor 2020 op 95 gram. Nederland heeft deze doelstelling echter wel gehaald: wij zaten vorig jaar zoals gezegd op een gemiddelde uitstoot van 82,3 gram. Ongetwijfeld doen de snel aan populariteit winnende elektrische auto’s ook bij ons een behoorlijke duit in het zakje.

Tussen 2016 en 2019 kroop de gemiddelde CO2-uitstoot per verkochte nieuwe personenauto omhoog, als gevolg van de stijgende populariteit van SUV modellen in die periode. Dat diesels uit de gratie raakten, speelde ook een rol. Maar mede dankzij strengere Europese en landelijke emissienormen is de verkoop van hybride en volledig elektrische auto’s in 2019 en 2020 echter flink gestegen. Dat is ook in Nederland terug te zien in het wagenpark.

De uitstoot reductie lijkt niet geheel verrassend duidelijk samen te hangen met de mate waarin elektrisch rijden al ingeburgerd begint te raken in Europese landen. De ACEA onderstreepte eerder al een verband tussen welvaart in een land en het EV aandeel. Daarbij is uiteraard ook de aanwezige laadinfrastructuur van groot belang. Op beide criterai scoort Nederland bovengemiddeld goed. In relatief armere EU landen met weinig laadinfrastructuur is daarentegen ook de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s hoger dan bij ons.

 

Reageren is niet mogelijk.