Smart zet de aanval in op Mini Countryman

0
Smart gebruikte de IAA van München om een conceptversie te presenteren van haar toekomstige SUV model. Het dochterbedrijf van Daimler maakte geen grapje toen ze het ontwerp in september als ‘bijna productierijp’ presenteerde. Dat is overduidelijk, aangezien het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie foto’s heeft geplaatst van de aanstaande Smart.
Zoals je kunt zien, is het productiemodel vrijwel identiek aan de conceptstudie van Smart, afgezien van een handvol kleine wijzigingen. De belangrijkste is een herziene voorkant. Die kreeg nieuwe luchtinlaten en een faux bodem beschermplaat. De SUV heeft ook een hertekende grille met een andere kentekenplaatsteun en een sensorplaat voor de rij hulpsystemen van het model. De koplampen zijn iets anders van vorm en lijken op de productieversie slechts met elkaar te zijn verbonden door een strip.
.
.
Verder naar achteren zien we de bekende bekleding en conventioneel vormgegeven zijspiegels die van de A stijlen naar de deuren zijn verplaatst. Daarnaast zijn er verzonken deurgrepen, dikkere B stijlen en een stijlvol, optisch zwevend, dak. De kunststof aankleding rond de dorpels is net iets anders van vorm en dat gaat ook op voor de vormgeving van de dakrails. De raamstijlen zijn veel dikker en linksachter zien we een grotere laadklep dan we op het prototype zagen. 
.
.
De achterkant bevat een aantal wijzigingen, waaronder een nieuwe, iets bescheidener ogende bumper en een licht gewijzigde diffuser. De reflectoren hebben een gesplitst ontwerp, in plaats van centraal te zijn geplaatst. Daarnaast zien we bovenaan de achterruit een derde remlicht. Opvallend is ook dat de achterklep iets verder omlaag lijkt door te lopen.
Het interieur weerspiegelt de cabine van de conceptstudie. We zien een gewelfd dashboard met ovaalvormige ventilatieopeningen. Het model zal ook een zwevende middenconsole krijgen en we kunnen verwachten dat het wordt vergezeld door een vrijstaand 12,8 inch infotainment scherm. Hoewel de conceptstudie een 4-zitter was, heeft Smart al bevestigd dat het productiemodel 5 stoelen zal hebben die “been- en elleboogruimte bieden die vergelijkbaar is met voertuigen uit hogere segmenten”.

Autointernationaal verwacht dat de afmetingen van de eerste elektrische SUV van Smart niet veel van die van de conceptversie gaan afwijken. Die showauto was met zijn lengte van 4,29 meter minimaal korter dan bijvoorbeeld de Mini Countryman (4,30 meter). De wielbasis van de conceptversie is 2,75 meter, hetgeen ongekend groot is voor een Smart. Je kan er bijna een ForTwo tussen parkeren.

Zoals ik eerder heb gemeld, combineert het model Mercedes-styling met Geely engineering dankzij een overeenkomst die werd gesloten in 2019. De SUV gaat, net als andere nieuwe modellen van Smart, straks in China geproduceerd worden. Sinds 2019 is Smart voor de helft in handen van Geely en samen met die Chinese kolos werkt Daimler (binnenkort Mercedes-Benz Group) aan een nieuwe toekomst (noem het gerust een doorstart) voor het verkooptechnisch bijna tot stilstand gekomen merk.
.
.
De specificaties blijven vooralsnog een mysterie, maar Smart heeft eerder gezegd dat het voertuig gebaseerd zal worden op een speciaal voor elektrische modellen bestemde architectuur die de ” hoogste niveau van dynamisch rijgedrag en passieve veiligheid” biedt. We kunnen ook “zeer innovatieve rij hulpsystemen” en snelle laadtechnologie verwachten.
.

Reageren is niet mogelijk.