A4 Allroad in zicht: test Mercedes-Benz C 220d All-Terrain

0

Waarom deze test?

Mercedes-Benz gaat de All-Terrain formule, sinds 2017 bekend van de E klasse Estate, nu ook toepassen op zijn kleinere broer, de C klasse. Daarmee wil het automerk consumenten verleiden die de gewone stationwagon niet avontuurlijk genoeg vinden ogen, maar die geen zin hebben om mee te gaan in de SUV mode. Die klantengroep blijkt dermate groot te zijn dat Audi al 22 jaar actief is met soortgelijke Allroad modellen, en Volvo met haar Cross Country repertoire. Nu wil Mercedes niet alleen met een All-Terrain uitvoering van de E klasse een deel van de verkopen naar zich toe trekken, maar ook met een soortgelijke versie van de nieuwe C klasse.

 

Wat voor auto is het?

Ingrediënten van de All-Terrain formule zijn stoerdere bumpers. standaard 4Matic vierwielaandrijving en een met 4 centimeter vergrootte grondspeling. Verder kan de koper bij de stoere C klasse rekenen op zwarte kunststofdelen rond de wielkasten en bodem beschermplaten. Die zogeheten skidplates zijn standaard zilverkleurig, maar kunnen, als het Night Pack wordt aangevinkt, ook in het zwart uitgevoerd worden. De grille onderscheidt zich met één horizontale lamel.

De prijzen beginnen bij 64.916 euro voor de C 200 4Matic Estate All-Terrain, wat ongeveer 4 mille meer is dan een vergelijkbaar uitgeruste Luxury versie zonder avontuurlijke opsmuk. Voor de door mij geteste ‘220d’ moet men minstens 70.186 euro betalen. Van andere motorversies is voorlopig geen sprake, al erkent Mercedes-Benz wel dat het anno 2021 moeilijk wordt zonder stekker hybride optie. Wees dan ook niet verbaasd als het gamma snel wordt uitgebreid met een milieuvriendelijkere ‘300e’ variant.

 

Is het wat?

De 1.993 cc dieselmotor die in het vooronder van de Mercedes C 220d 4Matic All-Terrain zit, ontwikkelt 200 pk en 420 Nm. Hij wordt bijgestaan door mild hybride techniek in de vorm van een geïntegreerde starter/generator op basis van een 48 volt netwerk, die kortstondig 20 pk en 200 Nm kan toevoegen. Al rijdend voel je vrij weinig van die vermogen- en koppel boost, wat weliswaar van een goede integratie getuigt, maar mij tegelijkertijd de geclaimde sprinttijd van 7,8 seconden in twijfel doet trekken. Met extra uitrusting en een volle tank flirt deze Duitser namelijk met de 2 ton, wat hem met zijn 200 pk eerder vlot dan vinnig maakt.

Echt dynamisch kun je het weggedrag dan ook niet noemen, en het schakelgedrag van de 9-traps automaat is niet erg doortastend. Maar als jij de gebaande paden verlaat, komen de grotere bodemvrijheid en de zachtere schokdemping natuurlijk wél van pas. Mercedes-Benz heeft bij de C-klasse All-Terrain de rij modi voor de gelegenheid uitgebreid met de standen Offroad en Offroad+. De eerste is bedoeld voor modderpaden, gravel- en zandwegen, terwijl de tweede de afdaal hulp bij schakelt voor het pittigere terreinwerk. Bij beide modi verschijnt er een offroad display met verschillende parameters op het centrale scherm, met daarop het stijging- of dalingspercentage, de stuurhoek, de Geo coördinaten en een kompas. Tegelijkertijd wordt de gaspedaalrespons tammer, legt het ESP niet langer op elke slak zout en is er sprake van een andere verdeling van het vermogen en koppel tussen de assen, met een maximum van 45 procent vóór en 55 procent achter.

Het is twijfelachtig of de hier geteste C klasse All-Terrain offroad nou zoveel verder komt dan de gewone Estate 220d 4Matic, maar door de beter beschermde carrosserie en de extra bodemvrijheid durf je misschien wel wat meer. Met name voor eigenaren van aanhangwagens is dat een pluspunt aangezien die vaker op onverharde wegen rijden. Zij kunnen met deze dieselversie 1.800 kilo trekken. Voor de rest zijn er de traditionele C klasse kwaliteiten: een modern en goed verzorgd interieur met fraaie materialen, voldoende ruimte achterinen een eersteklas infotainment systeem.

 

 

 

60%
60%
Awesome

Conclusie

Veel meer dan een iets vergrootte bodemvrijheid en een stoerdere aankleding heeft de All-Terrain versie van de Mercedes-Benz C klasse Estate niet om het lijf, maar de verkoopresultaten (met name die van Audi) leren dat er toch een markt voor is. Zou ik er de GLC voor laten staan (69.731 euro als 220d 4Matic)? Nee, geef mij toch maar een echte SUV met lekker hoge zitpositie. De hogere CO2-uitstoot neem ik dan wel op de koop toe. Omdat ik niet denk dat ik de enige ben die er zo over denkt, is deze Mercedes-Benz C klasse All-Terrain uiteindelijk een auto die je vooral vanwege zijn uiterlijk koopt. Maar dat was vroeger bij de Coupé variant niet anders. Er zijn altijd mensen die een paar centen extra overhebben voor een onderscheidend uiterlijk zonder (grote) praktische meerwaarde.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (7)
    5.1

Reageren is niet mogelijk.