Elektrische gezinsvriend: test Mercedes-Benz EQB

0

Waarom deze test?

Wie A zegt, moet ook B zeggen. Dus in navolging van de Mercedes-Benz GLA (waarvan de elektrische variant EQA heet), is er nu ook een soortgelijke uitvoering van de GLB: de EQB. Hoe die rijdt, kan je lezen in dit verslag van de kennismakingstest.

 

Wat voor auto is het?

De strategie van Mercedes om haar kleinere elektrische modellen voorlopig af te leiden van reguliere types, betekent dat de EQB er voor een elektrisch model tamelijk ‘gewoon’ uitziet. Omdat als basismateriaal de GLB werd gebruikt, is de EQB verkrijgbaar met 7 zitplaatsen. Dat maakt deze Mercedes-Benz tamelijk uniek. De EQB heeft dezelfde lange wielbasis (2.829 mm) als de GLB en hij is 1,83 meter breed plus 1,66 meter hoog. Hij is wel een paar centimeter langer omdat de gewijzigde bumpers wat verder uitsteken. Van de GLB is bekend dat die goed in de smaak valt bij het Europese publiek. Dat is niet verwonderlijk, want er is sprake van een sterk design met een stoere neuspartij, een opvallend grote glaspartij en een imposant formaat. De lange, horizontale motorkap zorgt er voor dat de GLB niet als een 7-persoons MPV model oogt. De vrij verticaal geplaatste voorruit draagt daar ook aan bij. De kentekenplaat zit niet meer op de achterklep, maar is naar beneden verplaatst in de nieuwe achterbumper.

Al die designelementen, inclusief de markante knik in de lange achterportieren, komen terug in de EQB. Die onderscheidt zich van de GLB door zijn lichtblokken. Die zijn bij de elektrische variant namelijk zowel voor als achter met elkaar verbonden door een led strip. De vierkante koplampen hebben plaatsgemaakt voor gestroomlijnde exemplaren. De traditionele grille van de GLB is vervangen door een dicht kunststof paneel. De elektromotoren hebben minder koeling nodig dan hun op benzine of diesel draaiende collega’s, waardoor een ouderwets luchtrooster niet nodig is. De nieuwe ‘grille’ zorgt dus voor verbeterde aerodynamica. Ook de aerodynamische velgen en de gladde bodem doen hier een duit in het zakje. Maar als je luchtweerstand technisch als een dubbeltje geboren bent, dan kan je natuurlijk nooit een kwartje worden. De GLB ziet er uit als een blokkendoos, dus meer dan een Cx waarde van 0,28 zit er voor de EQV dan ook niet in.

De EQB wordt anders dan de EQA in eerste instantie niet geleverd als ‘250’. De enige smaken zijn vooralsnog ‘300 4Matic’ (230 pk en 390 Nm; prijsindicatie 60.000 euro) en ‘350 4Matic’ (292 pk en 520 Nm; prijsindicatie 63.000 euro). Maar Mercedes-Benz belooft dat de ‘250’ versie, een minder krachtige uitvoering met alleen voorwielaandrijving, in een later stadium alsnog aan het levering gamma zal worden toegevoegd. Het verschil tussen de ‘300 4Matic’ en ‘350 4Matic’ zit hem in het motorvermogen. In beide gevallen heeft de batterij een netto capaciteit van 66,5 kWh. Dat moet volgens de WLTP cyclus voldoende zijn om 419 kilometer ver te kunnen komen.

 

Is het wat?

De EQB beschikt over een verlengde versie van het MFA2 onderstel van de EQA. Hij is 4,68 meter lang, wat 22 centimeter meer is dan zijn kleine broer. Daarvan komt 10 centimeter op conto van de langere wielbasis, terwijl de overige centimeters vooral in de overhang achter zitten. De EQB is 5 centimeter hoger dan de EQA zonder breder te zijn. Normaliter is dat het ideale recept om een auto een onsportieve uitstraling te bezorgen, maar de EQB kan de gewijzigde carrosserie proporties goed hebben. Het grote voordeel van deze ingreep is natuurlijk veel meer interieurruimte.

Op de achterbank is er dan ook voldoende plek voor je onderste ledematen en het hoofd, maar toch is het zitcomfort niet optimaal. Dat komt doordat de achterbank zitting erg laag geplaatst is. Ook is het zitvlak aan de korte kant is. Voor kinderen zal dat minder een probleem zijn dan voor volwassenen, die gedwongen worden om met hun knieën een stuk boven hun heupen te gaan zitten.

Als optie kan de klant 2 extra stoeltjes krijgen voor in de kofferbak. Mercedes meldt dat de inzittenden op de derde rij niet langer mogen zijn dan 1,65 meter. Het zijn dus stoeltjes die alleen geschikt zijn voor kinderen. En liefst niet in combinatie met het moeten vervoeren van veel bagage, want in 7-zits configuratie is er amper sprake van een kofferbak. Zoek jij een elektrische vakantieauto voor 7 personen, dan moet je dus verder kijken.

Het tekort aan bagageruimte kan bij de GLB worden opgelost door op de auto een dakkoffer te monteren. Bij de EQB kan dat ook, maar dat zal de actieradius snel afnemen vanwege de verstoorde stroomlijn. Veel meer dan 200 kilometer als reëel rij bereik zit er dan niet in. En dat is tijdens lange vakantieritten natuurlijk alleen maar hinderlijk. Optioneel monteert Mercedes-Benz een achterbank die over een afstand van 14 centimeter verschoven kan worden. Men kan zo kiezen voor meer beenruimte voor de achterpassagiers óf 190 liter extra bagagevolume. Als 5-zitter biedt de EQB plek aan 495 tot 1.710 liter bagage. Is jouw exemplaar voorzien van de 2 extra stoeltjes, dan is er sprake van 465 tot 1.620 liter (maar dan moeten die stoeltjes dus wel ingeklapt zijn). Dat is in beide gevallen zo’n 100 liter minder dan de GLB biedt.

De boordcomputer van mijn testauto gaf een verbruik aan dat schommelde tussen gemiddeld 17 kWh/100 km op rustige buitenwegen en 23 kWh/100 km op de snelweg. Op de laatste locatie heb ik de EQB ook even op zijn staart getrapt. Dan kan er maximaal 160 km/u worden gereden. Meer zou misschien wel mogelijk zijn, maar de elektronische begrenzer van Mercedes vindt dat blijkbaar niet nodig. De hiervoor genoemde verbruikswaarden vertalen zich in een rijbereik van 290 à 390 kilometer. In de praktijk moet je van deze actieradius minstens 40 kilometer ‘opzij zetten’ als veiligheidsmarge, dus reken op 250 à 350 kilometer. Dat is voor een auto van dit prijsniveau aan de magere kant. De EQB kan met 11 kW (wisselstroom) worden opgeladen en met 100 kW (gelijkstroom) aan een snellader. Dat zijn doorsnee cijfers. Gelukkig kan de EQB het piek laadvermogen van 100 kW lang vasthouden en bedraagt de tijd om de accu van 10 procent lading op 80 procent te brengen zo’n 30 minuten.

Minder gewoontjes is het intelligente energiebeheer van de EQB. Als jij de recuperatie stand op automatisch zet (D Auto), dan zal de Mercedes automatisch vertragen als jij een voorligger nadert en gaat hij proactief uitrollen als jij een zone met een lagere snelheidslimiet betreedt. De EQB doet dat op zo’n intelligente wijze dat je heel wat energie kunt recupereren en in de praktijk een stuk verder kan komen op een volle acculading dan het display aanvankelijk aangeeft. De intelligente routeplanner stelt actief de ideale laad stops onderweg voor om zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Als kers op de taart gaat het systeem dan de batterij zelfs vooraf op de optimale temperatuur brengen om zo snel mogelijk te kunnen laden. Kopers van een EQB genieten een jaar lang gratis van Mercedes Me Charge. Deze dienst verschaft toegang tot meer dan 250.000 openbare oplaadpunten in heel Europa. Ongeacht de provider en de locatie kun je met één app betalen voor jouw laadsessies, die handig op één afrekening worden gegroepeerd. Bovendien zorgt Mercedes er voor dat de stroom steeds groen is. Dat werkt zo: de hoeveelheid stroom die je bij een openbaar laadpunt afneemt, wordt gecompenseerd door een even grote hoeveelheid elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Die wordt op het elektriciteitsnet gezet via een systeem van oorsprongscertificaten.

Het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediasysteem is inmiddels al aardig ingeburgerd, maar verdient nog steeds een pluim voor zijn mooie graphics, zijn snelheid en zijn uitgebreide functies. De bediening lijkt op het eerste gezicht nogal complex, maar enkele uurtjes praktijkervaring volstaan om de logica onder de knie te krijgen. Je kunt als alternatief ook “hey Mercedes” gaan roepen, voor het geval jij de weg kwijt raakt in het menu. Met een beetje geluk geeft de virtuele assistent dan een adequaat antwoord op jouw vraag. Uiteraard heeft het systeem extra menu’s waar men informatie over de elektrische aandrijflijn kan bekijken. Boven de heuplijn ogen de materialen kwalitatief hoogwaardig en de afwerking is duidelijk verbeterd sinds de eerste exemplaren van de huidige A klasse uit de fabriek rolden. De stoelen zitten heel behoorlijk, maar het is zeker niet de beste meubilair die Mercedes ooit gebouwd heeft. Ze missen namelijk wat zijdelingse steun en zijn mij net een tikje te hard.

Als testauto had ik de EQB 350 4Matic tot mijn beschikking. Die is 292 pk en 520 Nm sterk. In deze vorm accelereert de EQB in 6,2 seconden naar 100 km/u. Dat is best indrukwekkend voor een 7-zitter en maakt hem iets sneller dan de vergelijkbaar motoriseerde Audi Q4 e-Tron 45 Quattro. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de EQB 350 4Matic mij iets meer kriebels in mijn buik bezorgde dan de Q4 e-tron. Hij bouwt vooral snelheid op tijdens de eerste seconden. Daarna vlakken de sensaties een beetje af. Overigens sprint de EQB 300 4Matic in 8 seconden naar 100 km/u. De hier geteste 350 Matic versie krijgt de EQB moeiteloos in beweging. Je zit nooit om vermogen verlegen en je kunt altijd vol vertrouwen vlug even iemand inhalen. Een hoge SUV koop je niet voor zijn dynamische rijgedrag, maar als jij toch in een sportieve bui bent, kan jij met deze Mercedes bij ieder stoplicht een hoop auto’s achter je laten. In een GLB hoef je dat niet te proberen.

Ondanks de aanwezigheid van vierwielaandrijving voel je toch dat de voortrein soms tot de orde wordt geroepen door de elektronica. Daardoor lijkt het alsof Mercedes de EQB het karakter van een voorwiel aangedreven auto wilde meegeven. De ophanging kon het gewicht van de testauto (2.175 kilo) goed de baas. Bochten neemt de EQB sereen en de besturing biedt voldoende precisie. Het accupakket zorgt voor een hoop extra gewicht, maar daar heb je in bochten niet enorm veel last van. Mijn testauto was uitgerust met adaptieve dempers met 2 settings: Sport en Comfort. Maar in beide standen is het veercomfort aan de stugge kant. De GLB staat bekend als een zeer comfortabele SUV, maar de EQB doet er nog een schepje bovenop. De geruisloze en soepele aandrijflijn zorgt voor nog meer verfijning en rijplezier.

 

 

 

 

70%
70%
Awesome

Conclusie

De EQB is een praktische en degelijke elektrische SUV. Er zijn in het segment nog maar weinig 7-zitters te koop, wat hem extra interessant maakt. De elektrische aandrijflijn zorgt voor meer stilte aan boord en er is altijd voldoende vermogen beschikbaar. Het laadvermogen en de actieradius zijn echter niet zo indrukwekkend. Dat probleem speelt ook bij de EQA. Die kan de pers tot nu toe maar matig overtuigen, maar de EQB is homogener. Overigens wordt de 350 4Matic versie ook leverbaar met een grotere batterij. Voor die uitvoering belooft Mercedes ruim 500 kilometer aan rijbereik.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (8)
    6

Reageren is niet mogelijk.