Mazda CX-60 betrapt

0

De nieuwe Mazda CX-60, die volgend jaar op de markt komt, is zonder camouflage gespot in het wild!

Een dag nadat Mazda de nieuwe CX-50 officieel onthulde, onthult het internet nu onofficieel zijn grote broer CX-60. Mazda kan zich dus de moeite besparen om rondom dit SUV een plaagcampagne met teasers te beginnen.

De CX-60 kon worden betrapt toen de SUV met 5 zitplaatsen werd gefilmd voor promotiemateriaal. Daar zie jij hier deze screenshots van. Zij geven een duidelijk beeld van de nieuwe Mazda. Vergeleken met de ruig ogende CX-50 lijkt de CX-60 meer op een voor asfaltritten bestemde SUV. Dat komt door de kleur gecodeerde wielkast randen en een carrosserieontwerp dat vergelijkbaar is met dat van de kleinere CX-5. Terwijl de CX-50 klaar lijkt om de wildernis te veroveren als CX-5’s meer robuuste neef, is er bij de CX-60 gekozen voor een minder hoekig design. Daarnaast is het metaalwerk van de achterspatborden veel minder gespierd. Maar de hoge zijkanten en de relatief smalle raampartij, geven de CX-60 toch een stoere uitstraling.

Er is geen screenshot van de styling aan de achterkant, maar de witte auto toont duidelijk het Mazda familiegezicht waarbij de verchroomde grille (hoger dan op de CX-50) overgaat in de koplampen. Een tweede exemplaar, met een rode carrosserie, lijkt een sportversie te zijn. De chromen randen zijn daar weggelaten ten behoeve van een zwarte afwerking.De CX-60 heeft een zeker Maserati gehalte. Hij lijkt een beetje op de Levante … en misschien dus ook wel op de nieuwe Grecale van hetzelfde merk die qua formaat niet eens zo heel veel groter zal zijn, geen betere bouwkwaliteit zal kennen (integendeel) maar wel 2 keer zoveel geld zal moeten opbrengen … Maar goed, de Italianen slaan terug met een veel krachtigere aandrijflijn.

Van de CX-60 verschijnt ook een variant met 7 zitplaatsen. Die gaat CX-80 heten. Beide modellen zullen (ook) in Europa verkocht worden. De CX-50 is vooral een Noord Amerikaanse aangelegenheid. Voor die marktregio ontwikkelt Mazda momenteel ook de grotere CX -70 en zijn nog grotere zus met 3 rijen zetels, de CX-90, beide met 6 cilinder benzinemotoren met turbocompressor, met als optie PHEV technologie.

De CX-60 en zijn alter ego met 7 zitplaatsen, de CX-80, zijn slanker dan hun tegenhangers op de Amerikaanse markt en dus beter geschikt voor de Europese en Japanse wegen. En uit respect voor de Europese en Japanse brandstofprijzen, zullen ze voornamelijk worden geleverd met viercilinder benzinemotoren, hoewel er ook mild hybride 6 cilinder in lijn dieselmotoren beschikbaar zullen zijn.

Reageren is niet mogelijk.