Mercedes-Benz EQS vestigt nieuw actieradius record

0

Amerikaanse journalisten hebben het werkelijke bereik van de Mercedes EQS 450+ vastgesteld. De elektrische sedan verpulvert niet alleen de waarde die in de folder staat, maar weet ook de voormalige koplopers van Tesla ruimschoots achter zich te laten.

Lezers van Autointernationaal weten al lang dat de Mercedes EQS 450+ de nieuwe norm vestigt in het segment voor emissievrije auto’s. De elektrisch aangedreven luxe limousine werd onlangs getest door een Amerikaanse autoconsumenten organisatie. De uitslag: van alle modellen die in de Verenigde Staten worden aangeboden, heeft de EQS 450+ (ook) in de praktijk de grootste actieradius. De Amerikanen legden 679 kilometer af met hun testauto totdat er geen ‘sap’ meer in de batterij zat. Hiermee komt de Mercedes weliswaar niet in de buurt van het officiële WLTP bereik (dat niet heel realistisch is, maar vastgesteld is op maximaal 784 kilometer), maar hij overtreft wel duidelijk de strengere Amerikaanse normwaarde: de milieudienst EPA schat de actieradius van de EQS 450+ op 563 kilometer.

Bovengenoemde autoconsumenten organisatie neemt zelf (ook) elke nieuwe elektrische personenwagen onder zijn hoede en test hem altijd op hetzelfde circuit om te zien hoe ver hij komt met een volledige acculading. Dit leidt tot een perfecte vergelijkbaarheid van de afzonderlijke modellen. En tot het besef dat de Mercedes in de loop van de 12 uur durende testrit niet alleen zijn eigen standaardwaarde verpulverde, maar ook de vorige koplopers in het klassement ver achter zich liet. En dan hebben wij het over auto’s die afkomstig zijn van Tesla. Zowel de Model 3 Long Range als de Model S Plaid kwamen ‘slechts’ 555 kilometer ver, maar volgens de EPA hadden ze respectievelijk 568 en 560 kilometer moeten afleggen. Net daarachter eindigde de Ford Mustang Mach-E met 544 kilometer, hoewel de milieudienst hem slechts classificeert met (491 kilometer). Het verschil met de als vijfde geplaatste Porsche Taycan 4S is zelfs nog extremer: terwijl de EPA de Duitser slechts 327 kilometer toevertrouwt, komt hij in werkelijkheid 520 kilometer ver. 

Reageren is niet mogelijk.