Mercedes gaat remmen met platte banden

0

Mercedes heeft een patent aangevraagd voor een remsysteem dat de bandendruk verlaagt om sneller stil te staan.

Je kan remmen via trommels, de schijven en op de motor; een proces waarmee je energie kan recupereren. Maar Mercedes werkt ook aan vierde mogelijkheid, waarbij de auto afgeremd wordt door de luchtdruk van de banden te verlagen. Minder spanning resulteert immers in een groter contactoppervlak en dus meer rolweerstand, wat ervoor zorgt dat je sneller gaat vertragen. Hoe het systeem precies werkt, is vooralsnog voer voor speculatie, maar de patentaanvraag door Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, zou inmiddels zijn ingediend.

Het nieuwe remsysteem via variabele bandendruk is niet bedoeld als alternatief voor de bestaande remsystemen, eerder als aanvulling voor het geval het toch fout dreigt te gaan. Deze technologie zou ontwikkeld worden voor de volgende generatie elektrische en stekker hybride auto’s van Mercedes. Op concrete toepassingen blijft het nog even wachten. Dat de fabrikant juist elektrische en stekker hybride personenwagens hiermee wil uitrusten, komt doordat modellen met een aandrijfbatterij, naast mechanisch remmen, ook regeneratief kunnen remmen tot een bepaalde remkracht, waarbij elektromotoren stroom opwekken en terug naar de batterij sturen. Dan trap je wel op het rempedaal, maar doen de eigenlijke remmen van je auto voorlopig niets, tot je meer remkracht vraagt dan het regeneratiesysteem kan bieden. Daarom beschikken geëlektrificeerde voertuigen doorgaans over een brake-by-wire systeem, waarbij het rempedaal niet fysiek verbonden is met de remmen maar wel met een computertje dat beslist wanneer er regeneratief of mechanisch geremd wordt. Deze opstelling is dus aanzienlijk complexer dan die van een klassieke auto, waardoor er misschien ooit een keer iets zou kunnen gaan tijdens het remmen.

Het noodsysteem van Mercedes zou bestaan uit een controle-eenheid bij de remmen en een speciaal ventiel dat de luchtdruk in de banden kan verminderen wanneer de remmen niet blijken te werken. Daardoor vergroot het gedeelte van de banden dat de weg raakt. De rolweerstand neemt dus ook toe, wat de auto (iets) sneller tot stilstand zou moeten brengen. Volgens een voetnoot in het patent zou het systeem daarna ook opnieuw lucht in de banden kunnen pompen. Wie denkt dat dit na elke noodstop moet gebeuren, als deze niet überhaupt helemaal kapotgereden zijn, kan gerust ademhalen: Mercedes zou de techniek alleen willen toepassen als het reguliere remsysteem niet thuis geeft. Een echte noodrem dus, ter aanvulling.

Helemaal nieuw is deze technologie overigens niet. In de offroad racerij wordt reeds gewerkt met systemen waarmee de bandendruk automatisch aangepast wordt aan het terrein waarover men aan het rijden is.

 

Reageren is niet mogelijk.