Rivian haalt qua beurswaarde Ford en GM in, maar is dat terecht?

0

De nieuwe Amerikaanse autofabrikant Rivian heeft zeer succesvol een rit naar de beurs in New York gemaakt. De waarde van het in 2009 gestarte bedrijf is in de eerste handelsdagen hard gestegen tot ruim boven de 100 miljard dollar.

Beleggers in de Verenigde Staten doken op het aandeel van de nieuwkomer, dat gespecialiseerd is in de bouw van elektrische pick-ups, een SUV model met dezelfde aandrijflijn en emissievrije bestelwagens. Het bedrijf van de 38-jarige Amerikaan R.J. Scaringe wordt gezien als een toekomstige rivaal voor Tesla. De koers van Rivian, dat tegen 78 dollar per aandeel naar de beurs werd gebracht, schoot in de afgelopen handelsdagen omhoog naar 129,95 euro. Daarmee was de debutant tevens goed voor de grootste beursgang in de VS dit jaar. Sinds 2014, toen Alibaba een notering kreeg, heeft er geen introductie plaatsgevonden die succesvoller is.

Met deze droomstart heeft Rivian op de beurs al een waarde van 127 miljard dollar gekregen. Daarmee laat de nieuwkomer, die nog maar een beperkt aantal auto’s op de markt heeft gebracht, de Amerikaanse autoreuzen General Motors en Ford ruim achter zich die een waarde van respectievelijk 91 miljard dollar en 78 miljard dollar. Volkswagen, dat op de beurs lange tijd gebukt ging onder het dieselschandaal, maar dankzij haar offensief aan elektrische modellen weer wist op te krabbelen, ziet Rivian in haar spiegels steeds dichterbij komen. Deze autofabrikant heeft nu een beurswaarde van 140 miljard dollar.

Tesla is qua beurswaarde voor Rivian voorlopig nog niet in zicht. Het bedrijf van Elon Musk is momenteel 1 biljoen dollar waard. Maar duidelijk is dat Rivian de nieuwe heilige graal is in de duurzaamheidsrevolutie. De vraag is echter hoe lang de hype zal aanhouden. Afgelopen voorjaar werd namelijk een verlies van 900 miljoen dollar gemeld. Dat Rivian zo’n succesvolle start heeft gemaakt, zou wel eens een heel andere reden kunnen hebben dan mooie bedrijfsprestaties (want die zijn er niet): het feit dat mensen vanwege de lage rente enerzijds en anderzijds de zeeën van tijd die ‘verplicht thuiswerken’ heeft opgeleverd massaal aan het beleggen zijn geslagen. Het klimaat op de beurs kan omslaan zodra de stroom aan vers kapitaal opdroogt.

Specifiek voor Rivian geldt dat ‘groene’ bedrijven momenteel weliswaar zeer sexy zijn, maar de waardering kan als sneeuw voor de zon verdwijnen als de verkopen en/of winstgevendheid tegenvalt. Het bedrijf van R.J. Scaringe komt weliswaar (anders dan indertijd Tesla) in een gespreid bedje terecht omdat er inmiddels sprake is van een snel groeiende infrastructuur aan laadpalen. Maar daar kan Rivian geen exclusiviteit bedingen. Want Ford en General Motors bereiden de introductie van eigen elektrische pick-ups voor. En die worden een stuk goedkoper dan de R1T van Rivian. De kans dat de geschiedenis zich gaat herhalen, is aanzienlijk. Na de Tweede Wereldoorlog wisten nieuwkomers als Frazer en Kaiser in korte tijd veel klanten te trekken omdat hun auto’s moderner oogden dan die van Chevrolet, Dodge en Ford. Maar toen deze gevestigde orde hun eerste naoorlogse modellen klaar hadden, stortten de verkopen van de debutanten in en was een faillissement onafwendbaar.

De Amerikaanse automarkt wordt gedomineerd door Ford en General Motors. Chrysler heeft zich nooit goed weten te ontworstelen aan haar status van ‘eeuwige derde’ en werd uiteindelijk voor een appel en een ei opgekocht voor Fiat. Alleen de nummers 1 en 2 overleven. Coca Cola en Pepsi Cola zijn daar ook een voorbeeld van. In het segment voor elektrische auto’s zit Tesla inmiddels stevig in het zadel. Die werkt ook hard aan een pick-up. Hoe groot is de kans dat Ford, General Motors en/of Tesla zullen toestaan dat Rivian de nummer 1 of 2 in het segment voor elektrische pick-ups wordt? Stilstaan bij die vraag kan het feest rondom de beursgang van deze nieuwkomer doen verstommen …

Reageren is niet mogelijk.