Suzuki plaagt met nieuwe S-Cross

0

Eerder deze week heb jij op Autointernationaal kunnen lezen dat Suzuki de nieuwe S-Cross vrijwel klaar heeft. Daar zie jij hier een (eerste) plaagfoto van. Hij zal op 25 november officieel worden gepresenteerd.

De huidige S-Cross stamt uit 2013 gepresenteerd. Zijn debuut vond toen plaats tijdens de Autosalon van Genève. In 2018 ging hij onder het mes. Maar een schoonheid is de S-Cross nooit geworden (van de facelift werd hij nog lelijker) en inmiddels doet (ook) het interieur tamelijk gedateerd aan. Wat op zich natuurlijk niet gek is voor een auto die 8 kaarsjes mag uitblazen.

De S-Cross kreeg in 2015 gezelschap van de vrijwel even grote Vitara. Die oogde wat frisser en stoerder, maar ook voor dat Suzuki model beginnen de jaren nu te tellen. Het is niet ondenkbaar dat Suzuki in Europa met één opvolger komt voor zowel de S-Cross als de Vitara. Volkswagen voert in min of meer hetzelfde segment de T-Cross, de T-Roc en de Taigo, maar zo bont kan het veel kleinere Suzuki het niet maken. In 2019 saneerde Suzuki al de Celerio en Baleno uit het Europese verkoopgamma. De Japanners dachten dat ongestraft te mogen doen omdat de zustermodellen, respectievelijk de hippere Ignis en de speelsere Swift, wel leverbaar bleven.

Anders dat de laatste modellen die Suzuki op de Europese markt introduceerde, de uit het gamma van Toyota geleende Swace (feitelijk een Corolla TS 1.8 Hybrid) en is de A-Cross (een RAV4 Plug-in Hybrid) is de opvolger van de S-Cross (en de Vitara) wel een eigen ontwikkeling. De plaagfoto met daarop een stukje motorkap oogt in ieder geval lekker stoer. Wat daaronder zit, is nog niet bekend, maar langzamerhand volstaat de simpele mild hybride technologie van Suzuki niet meer om aan de strenger wordende emissie-eisen te voldoen. Het is dus goed denkbaar dat het merk uit het magazijn van samenwerkingspartner Toyota diens volwaardige hybride technologie mag halen. In dat geval zou de CO2 uitstoot van de S-Cross kunnen dalen van 121 gram/km naar 109 gram; een reductie die met het eigen 48 volt systeem niet mogelijk is.

Reageren is niet mogelijk.