Suzuki presenteert de nieuwe S-Cross.

0

Suzuki presenteert de nieuwe S-Cross. De SUV verpakt Suzuki’s mild hybride techniek in een stoerder uiterlijk. Of de S-Cross nu ook eleganter is om te zien, is voer voor discussie. Volgende maand staat hij al bij de Nederlandse Suzuki dealers.

De nieuwe generatie S-Cross is volgens Suzuki ontworpen om aan alle eisen te voldoen van moderne SUV-bezitters. Met een krachtig en stoer ontwerp krijgt de S-Cross een eigentijdse look mee, terwijl onderhuids de techniek ook volledig up-to-date is. “De grote bodemvrijheid, stoere hoekige wielkast randen, 17 inch lichtmetalen velgen, grote hoogglans zwarte grille met daarin het herkenbare Suzuki logo en de zilverkleurige bodem beschermplaten voor & achter, geven de nieuwe S-Cross een actieve en robuuste look”, zo valt in het persbericht te lezen.

De nieuwe S-Cross beschikt standaard over het 48 Volt Smart Hybrid aandrijfsysteem van zijn voorganger. “Deze techniek geeft de auto krachtige prestaties, gecombineerd met een laag gemiddeld verbruik en een bijbehorende gunstige CO2-uitstoot”, zo schrijft Suzuki. De 129 pk sterke 1,4 liter BoosterJet benzine 4 cilinder wordt bijgestaan door een 13,6 pk sterke elektromotor. Het resultaat van doe ondersteuning is vlotter accelereren. De aandrijflijn wordt standaard gecombineerd met een handgeschakelde 6 versnellingsbak en voorwielaandrijving, maar ook een 6-traps automaat en AllGrip vierwielaandrijving zijn leverbaar. Allemaal techniek waarmee de oude S-Cross ook leverbaar was. Een overeenkomst tussen beide generaties is ook het relatief lage gewicht. De S-Cross heeft in de lichtste uitvoering een leeggewicht van slechts 1.180 kilogram. Het trekgewicht is voor alle versies van de S-Cross gelijk: 1.500 kilogram.

Identiek aan zijn voorganger is de nieuwe S-Cross ook voor wat betreft de maatvoering: Hij is met zijn lengte van 4,3 meter en wielbasis van 2,6 meter namelijk tot op de millimeter gelijk aan het uitgaande model. Ook de spoorbreedte aan zowel voor- als achterzijde komt overeen met die van de S-Cross die spoedig de Nederlandse showrooms verlaat. De voorwielaangedreven variant met handbak is de rapste van de beschikbare aandrijfcombinaties en helpt de S-Cross in 9,5 seconden aan een snelheid van 100 km/u. Het gemiddeld verbruik van de handgeschakelde versie met voorwielaandrijving bedraagt 5,3 liter er 100 km. De automaat uitvoering met voorwielaandrijving lust met 5,7 liter iets meer. Hetzelfde geldt voor de vierwielaangedreven uitvoeringen met handbak en automaat (5,9 liter respectievelijk 6,1 liter).

Suzuki levert de nieuwe S-Cross in 3 verschillende uitrustingsniveaus: Comfort, Select en Style. Als Comfort beschikt de auto over adaptieve cruise controle, een 7 inch display voor het infotainment systeem met Apple CarPlay & Android Auto, led verlichting (koplampen, dag verlichting en achterlichten) en het Suzuki Safety System met onder meer Dual Sensor Brake Support, Lane Departure Prevention, Lane Departure Warning. Traffic Sign Recognition en Vehicle Sway Warning. Als Select krijgt de S-Cross alles van de Comfort, aangevuld met onder meer Smart Entry & Start System, automatische airconditioning, stoelverwarming vóór en het Suzuki Safety System Pro, dat Blind Spot Monitor en Rear Cross Traffic Alert toevoegt aan het pakket aan veiligheid- en assistentiesystemen. In de top uitvoering, de Style, wordt de uitrusting verder uitgebreid met kunstlederen en gedeeltelijk echt lederen bekleding, een 9 inch groot scherm (met HD resolutie en Apple CarPlay & Android Auto), gepolijste 17 inch lichtmetalen velgen en een 360-graden camera. De Style is optioneel uit te rusten met een zeer groot panoramisch schuif-/ kantel dak met een lengte van 1.000 mm.

De nieuwe S-Cross heeft plaats voor 5 volwassenen. De bagageruimte is maximaal 1.230 liter groot (met de achterbank neergeklapt). De rugleuning van de achterbank is in 2 ongelijke delen neerklapbaar en in de Select- en Style- uitvoeringen is zelfs in hellingshoek aan te passen voor extra comfort voor de achterpassagiers. Jammer is dat bestuurder omlaag moet bukken om de temperatuur aan bood of de ventilatie aan te passen. De betreffende knoppen hadden een etage hoger moeten zitten zodat het niet nodig is om de blik van de weg te halen. Eigenlijk is de nieuwe S-Cross wat dit betreft nu al verouderd.

De nieuwe Suzuki S-Cross wordt leverbaar in 8 verschillende exterieurkleuren, waaronder drie Pearl Metallic (Titan Dark Gray, Cosmic Black en Canyon Brown) en drie Pearl kleuren (Cool White, Energetic Red en Sphere Blue). Silky Silver Metallic en White maken het kleuren pallet compleet. Titan Dark Gray is volledig nieuw. Vanaf vrijdag 17 december is de nieuwe S-Cross te zien bij de Nederlandse Suzuki dealer. De prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.

Reageren is niet mogelijk.