Volvo moet in Gent productie opnieuw stilleggen

0

Volvo moet zijn personenwagen productie in het Belgische Gent opnieuw 2 dagen onderbreken door een tekort aan onderdelen. Het gaat om de batterijmodules die nodig zijn voor de volledig elektrische en stekker hybride modellen.

Het Zweedse automerk heeft in Gent dit jaar al ruim 20 dagen geen voertuigen kunnen produceren, voornamelijk door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders. Nu zijn de ochtend-, middag- en nachtploegen bij Volvo opnieuw 2 dagen economisch werkloos. In de Gentse fabriek werken bijna 6.500 mensen. De directie aldaar kampt al enkele maanden met productieproblemen. “Dit is natuurlijk geen goed nieuws voor onze fabriek”, zegt woordvoerder Barbara Blomme.

“Door de tekorten aan onderdelen (dit keer betreft het batterijmodules) is het niet evident dat de stabiliteit van onze productie gegarandeerd kan worden”, zo voegt Blomme er aan toe. Vorige week zijn er ook al eens 3 productieploegen gedurende een shift niet aan het werk gegaan wegens het wereldwijde tekort aan halfgeleiders en andere onderdelen. Dat is met name vervelend voor klanten van de nieuwe C40. Volvo liet vorige week weten dat alle productieplaatsen voor dit model in 2021 vergeven zijn. Oftewel: voorlopig is de coupéversie van de elektrische XC40 uitverkocht.

De problemen die maandag de kop opsteken, zijn niet alleen te wijten aan het chiptekort. “De bevoorrading van onderdelen is wereldwijd nog steeds verstoord”, zo laat Blomme weten. “Daardoor moeten wij noodgedwongen deze week 6 shifts schrappen”. De sterk gestegen vraag naar halfgeleiders veroorzaakt wereldwijd moeilijkheden in de productie van hoogtechnologische componenten. De hele productieketen staat daarom onder druk en ook andere onderdelen rollen niet langer vlot van de band. Bovendien zijn ook de transporten ontregeld waardoor bepaalde componenten (in dit geval dus batterijmodules) niet tijdig arriveren.

Bovenstaande problematiek vertaalt zich in Gent dus in productieproblemen van diverse automodellen. Dat is een economische tegenvaller want in de fabriek worden de succesvolle elektrische auto’s van Volvo gebouwd en het orderboek zit vol. “Wij doen er intussen alles aan om de impact voor onze klanten te minimaliseren zodat de vertraging in levering voor hen zo beperkt mogelijk blijft”, zo zegt Blomme daarover.

 

Volvo haalt verkoopdoel niet, stevent toch af op recordverkoop

Al jaren spreekt Volvo Cars de wens uit zijn wereldwijde verkoop op te voeren tot 800.000 stuks in een jaar. Hoewel dat afzetdoel voor 2020 op de agenda stond, heeft de autobouwer het niet gehaald. Een nieuw verkooprecord lijkt echter wel te realiseren.

De dealers moeten er in de komende maanden nog even aan trekken, want Volvo kan een nieuw verkooprecord neer zetten. Hoe ver het merk van het recordvolume is verwijderd, geeft de fabrikant niet aan. Het is nog een klein gat en dat is mogelijk te overbruggen, zo stelt Volvo’s topman Håkan Samuelsson tegenover branchevakblad Automotive News Europe. De ceo van het Zweedse personenwagen merk heeft er alle vertrouwen in. Het record dat moet worden gebroken is dat van 2019. In dat jaar wist de autobouwer exact 705.452 voertuigen af te zetten.

Een jaar later hadden dat er ongeveer 800.000 moeten zijn, maar de coronacrisis gooide roet in het eten. Dit jaar kwam daar het chiptekort overheen. Desondanks ziet Volvo de zaken positief in. In het derde kwartaal kreeg de verkoop een opleving en mogelijk zet die toenemende vraag in het vierde kwartaal door. Het merk denkt boven de 700.000 stuks uitkomen waarbij het oude outputrecord van 2019 mogelijk gebroken wordt.

De grens van 800.000 eenheden ligt nog ver weg. Volvo weet niet wanneer dat verkoopvolume gehaald kan worden. Wordt het volgend jaar al of duurt het nog enkele jaren? Een en ander is sterk afhankelijk van het chiptekort. Wanneer er voldoende halfgeleiders beschikbaar zijn, kan de productie weer op volle toeren draaien. Tot op heden kostte het chiptekort Volvo Cars zo’n 50.000 auto’s, maar de autobouwer gaat er van uit dat het tekort aan halfgeleiders nog tot in 2022 te voelen is.

Volvo heeft in zijn Europese fabrieken naar eigen zeggen een productiecapaciteit van 1,2 miljoen auto’s per jaar. Het is een volume dat het merk voor halverwege dit decennium als verkoopdoel heeft gesteld. Toch kijkt de Zweedse autobouwer al verder en is het op zoek naar extra productiecapaciteit. Door de bouw van een derde fabriek in Europa wil Volvo meer auto’s kunnen maken. De Zweden beschikken reeds over een productielocaties in Zweden en België, terwijl het ook in de Verenigde Staten en Azië fabrieken heeft.

Op het moment dat de Zweden de derde Europese fabriek in bedrijf wil nemen, rekent het bedrijf erop dat het ongeveer de helft van de jaarafzet online verkoopt. De C40 was de eerste Volvo die aanvankelijk alleen via internet te bestellen viel, maar daar komt de autobouwer tóch op terug omdat niet alle kopers en dealers blij zijn met die louter digitale verkoopmethode. De fabrikant geeft aan dat in Duitsland 1 op de 10 verkochte auto’s van het merk digitaal wordt aangeschaft. In de Verenigde Staten is dan 1 op de 20 personenwagens. In Nederland kan de geïnteresseerde ook buiten de Volvo dealer om een auto bestellen.

Reageren is niet mogelijk.