Voor een dubbeltje op de eerste rang: test nieuwe Suzuki S-Cross

0

Suzuki heeft de nieuwe S-Cross klaar. Het model is een zeer belangrijke auto voor het Japanse merk. Hij is ontworpen om het marktaandeel van Suzuki flink op te voeren. Dat moet gebeuren door klanten af te snoepen van merken als Nissan (Qashqai) en Volkswagen (Tiguan). Om haar doelstelling te kunnen realiseren, heeft Suzuki goed gekeken naar aspecten waar concurrenten bovengemiddeld sterk op scoren en die als uitgangspunt genomen voor de nieuwe S-Cross. Zijn missie is: rivalen verslaan waar het maar kan.

De Nederlandse prijzen beginnen bij 26.875 euro. Daarmee is de nieuwe Suzuki S-Cross fors goedkoper dan bovengenoemde concurrenten zonder noemenswaardig minder krachtig te zijn. Onder de motorkap zit namelijk een 1,4 liter viercilinder met mild hybride turbobenzine die goed is voor 129 pk en 235 Nm. Het is een aandrijflijn die zich al heeft bewezen, onder andere in de Swift Sport en de kleinere Vitara. De motor is heel gewillig dankzij veel koppel dat reeds in het middelste toeren gebied beschikbaar is. Zelfs als je in de 6de versnelling vol gas geeft ​​bij 1.500 toeren, reageert de 4-pitter direct, wat inhalen op de snelweg makkelijk maakt. De handgeschakelde 6 versnellingsbak kan soms een beetje agrarisch aanvoelen, maar dat draagt ​​bij aan de charme van de auto.

De vering is een beetje onrustig bij lage snelheden, maar als je eenmaal de stad uit bent en op een buitenweg rijdt, komt de S-Cross relatief goed tot rust. Er is ook voldoende grip en tractie beschikbaar, vooral als jij kiest voor het optionele vierwielaandrijvingssysteem. En aangezien de S-Cross relatief licht is voor zijn klasse, voelt hij verrassend wendbaar aan voor C segment cross-over normen. Suzuki wil er ook graag op wijzen dat de S-Cross een van de zuinigste auto’s in zijn klasse is, op voorwaarde dat je hem niet vergelijkt met volwaardige hybride of plug-in hybride rivalen. Het goedkopere model met voorwielaandrijving biedt een geclaimd brandstofverbruik van 5,3 liter per 100 km, waarmee hij ruim 20 procent zuiniger is dan de equivalente mild hybride Hyundai Tucson.

De handmatig geschakelde variant met vierwielaandrijving die ik heb kunnen rijden, zou volgens Suzuki 5,9 liter benzine per 100 km verbruiken. Dat is 0,3 liter minder dan Nissan zegt dat de 4WD versie van de mild hybride Qashqai consumeert. Ik zou meer tijd in de S-Cross moeten doorbrengen om een ​​beter beeld te krijgen van het benzineverbruik in de praktijk, maar de eerste signalen zijn veelbelovend.

Er zijn echter ook nadelen. De interieurkwaliteit van de Suzuki S-Cross voldoet niet helemaal aan de standaard van die van zijn Volkswagen Groep concurrenten. Een deel van de bekleding voelt vrij goedkoop aan en de deuren zijn licht en klinken niet zo goed als je ze dichtslaat. De knoppenwinkel ziet er ook een beetje gedateerd uit in deze bijgewerkte auto, maar alle bedieningstoetsen zijn wel groot en stevig, dus ze zouden robuust moeten zijn.

Maar misschien kan je ook geen premium kwaliteit verwachten voor prijzen die zoals gezegd beginnen bij 26.875 euro. Daarmee is de S-Cross zelfs goedkoper dan de 1,0 liter varianten van de Seat Ateca en Skoda Karoq. En de Suzuki beschikt tegelijkertijd over een veel royalere standaarduitrusting, waaronder adaptieve cruisecontrol, verkeersbordenherkenning en een parkeercamera; allemaal optioneel op de modellen van de Volkswagen Groep. De standaarduitrusting omvat verder verwarmde voorstoelen, klimaatregeling met 2 temperatuur zones, een 4,2 inch informatiedisplay voor de bestuurder en een 7 inch groot touchscreen. Ook Apple CarPlay en Android Auto zijn beide standaard aanwezig. Verder is de S-Cross voorzien van 17 inch lichtmetalen velgen, automatische led koplampen, aluminium dakrails en elektrisch inklapbare buitenspiegels.

Indien gekozen wordt voor het Style topmodel (die afgerond 32 mille gaat kosten), dan krijg je lederen bekleding, een panoramisch schuifdak en een 360- raden parkeercamera; een primeur voor het merk. Het vlaggenschipmodel beschikt ook over een groter 9 inch scherm voor het infotainment systeem, dat scherpere graphics en een geliktere interface heeft dan andere systemen van Suzuki, zodat het navigatiedisplay een stuk gemakkelijker te lezen is.

De cabine is ruim genoeg. Er is ruimte voor vijf volwassenen en de kofferbak heeft een inhoud van 430 liter, wat precies hetzelfde is als die van de Qashqai, ondanks het feit dat de S-Cross in elke dimensie iets kleiner is. En er is een handig vergrendelingssysteem dat de rugleuning van de bank naar voren duwt om 10 liter extra ruimte vrij te maken als je dat nodig hebt.

 

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

De Suzuki S-Cross van de derde generatie is een duidelijke stap voorwaarts ten opzichte van het oude model. Hij rijdt goed, er is karrenvrachten vol aan standaarduitrusting, net genoeg ruimte voor het gemiddelde gezin en met een vanafprijs van 26.875 euro is hij voordeliger dan bijna al zijn concurrenten in deze klasse (de Dacia Duster is de enige uitzondering). De afwerkingskwaliteit van de cabine valt wat tegen, waardoor de S-Cross niet zo hoogwaardig aandoet als veel van zijn rivalen, maar het is een eerlijke, bewezen betrouwbare auto die biedt waar kopers in deze klasse naar op zoek zijn.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (29)
    5.6

Reageren is niet mogelijk.