Gaat de lekkerste DS 9 aan de Nederlandse neus voorbij?

0

DS heeft sinds enige tijd ook het sedan annex limousine model ‘9’ in de aanbieding. Daarvoor worden nu druppelsgewijs (een beter omschrijving is er niet) de eerste exemplaren op kenteken gezet. Storm loopt het dus niet, waardoor de vraag zich opdringt of het volgende Franse verkoopfiasco in het hogere prijssegment (na de Citroën C6, de Peugeot 607 en de Renault Vel Satis) zich aandient.

DS maakt het zichzelf niet makkelijk door de ‘9’ in Nederland alleen aan te bieden in stekker hybride vorm. Waarom? Fiscaal voordeel is er niet. Alleen qua motorrijtuigenbelasting kan er geld worden bespaard, maar dat is slechts van tijdelijke aard. Ja, de E-Tense uitvoeringen van de DS 9 verbruiken relatief weinig benzine waardoor zij op basis van hun CO2-uitstoot goed passen in een vergroenend wagenpark. Maar de leaserijder loopt er desondanks niet warm voor.

Recentelijk heb jij op deze website kunnen lezen dat leaserijders als gevolg van de verhoging van de bijtelling overwegen om hun elektrische auto weer in te ruilen voor een benzine exemplaar. Of om überhaupt niet emissievrij te gaan rijden. Een merk als BMW, dat zo’n beetje van alle markten thuis is, kan daar prima op inspelen: als de leaserijder geen i4 wil en een stekker hybride model niet ziet zitten (dat is een auto zonder de lusten van elektrisch rijden want geen lagere bijtelling, maar wel kampt met de lasten omdat er steeds ‘gestekkerd’ moet worden), dan hebben de Duitsers altijd nog de 330i of 420i Gran Coupé in de aanbieding.

DS kan in Nederland echter geen stekkerloos benzine alternatief aanbieden. Jammer, want voor andere Europese markten is een dergelijke variant wél beschikbaar: de PureTech 225 versie. Die kost omgerekend 59 mille en zit dankzij een 225 pk / 300 Nm sterke 1,6 liter benzinemotor in 8,8 seconden op 100 km/u. Verbruik en uitstoot zijn 6,9 liter per 100 km respectievelijk 155 gram/km. In deze benzinevorm heeft de DS 9 een grotere prijsafstand tot de Audi A6, de BMW 5-serie en de Mercedes-Benz E klasse die in het zogeheten Executive segment de dienst uitmaken. Waarom heeft de Nederlandse importeur daar geen oog voor?

In PureTech 225 vorm is de DS 9 nog steeds een auto met een onberispelijk comfort en krachtige prestaties. De eetlust (benzine) is niet groter dan bij de instapversies van de Audi A6, Mercedes-Benz E klasse en de Volvo S90. Dus waar wacht de importeur nog op? Het is inmiddels duidelijk geworden dat het ‘linksom’ (met stekker hybride techniek) niet lukt om klanten van de gevestigde orde af te snoepen. Dus iedereen met gezond verstand weet dat je het dan ‘rechtsom’ moet proberen. Bijvoorbeeld met een scherper geprijsde, puurder rijdende benzineversie.  

Reageren is niet mogelijk.