Lexus plaagt met RZ elektrische cross-over

0

Lexus heeft haar nieuwe elektrische cross-over, de RZ, gedeeltelijk onthuld. Hij zal worden gebaseerd op het e-TNGA platform van moederbedrijf Toyota. Lexus belooft alvast erg dynamische rijeigenschappen.

Het eerste specifiek elektrische model van Lexus (de UX is ook in benzine en hybride vorm te koop) heeft namelijk niet alleen een laag zwaartepunt, maar ook een relatief laag koetswerk (voor een SUV althans). Verder krijgt de RZ intelligente vierwielaandrijving en de ‘steer-by-wire’ techniek van de onderhuids identieke Toyota BZ4X. Van de nieuwe Lexus wordt verwacht dat hij het merkimago verjongt zonder afbreuk te doen aan de kwaliteitsuitstraling van de Japanse fabrikant van premium auto’s. Op die manier wil de Toyota dochter doorgroeien naar 130.000 verkopen in Europa.

Er is nog geen informatie vrijgegeven over de aandrijving, maar het is al wel bekend dat elke as zijn eigen motor krijgt. De benodigde stroom wordt geleverd door een lithium/ion accupakket van 71,4 kWh dat is geleend van de Toyota BZ4X (en de Subaru Solterra). De actieradius zou daarmee moeten uitkomen op ongeveer 500 km. De 2 elektromotoren samen zouden goed moeten zijn voor een vermogen van 214 pk en een acceleratietijd van 7,7 seconden.

Dankzij de zogeheten Direct4 vierwielaandrijving (waarmee de bestuurder in een flits van een seconde kan overschakelen van voorwiel- naar achterwielaandrijving of vierwielaandrijving, afhankelijk van de behoefte aan tractie en prestaties) belooft Lexus voor de RZ een boeiende rijervaring die niet alleen ongekend is voor het merk, maar ook voor een nieuwe maatstaf in het segment zal zorgen. De techniek moet met name voor extra dynamiek in bochten zorgen. Een ander element dat moet bijdragen aan een voor Lexus ongekend hoog niveau van rijdynamiek is het “steer-by-wire” stuursysteem, waarmee de directheid van de installatie kan worden aangepast aan de omstandigheden, zodat er bij hoge snelheden sprake is van snellere reacties met meer gevoel. Bij manoeuvres op lage snelheden dient het stuursysteem juist voor rust aan boord te zorgen. Dan is de wieluitslag relatief groot om zo het manoeuvreren te vergemakkelijken. De bestuurder hoeft zijn handen daardoor nooit kruisen: het stuurwiel draait maximaal 150 graden in elke richting. De nieuwe techniek maakt ook een volledig nieuwe vorm van het stuurwiel mogelijk. Dat hoeft niet langer rond te zijn. In plaats hiervan kon er worden gekozen voor een zogeheten ‘juk’ (je kan het ook een PlayStation stuur noemen) dat minder plaats inneemt en het zicht op het digitale instrumentarium niet belemmerd. Spiros Fotinos, hoofd van Lexus Europe, zegt daarover: “Zo kunnen wij onze Tazuna designfilosofie voor de cockpit nog verder uitwerken door alle bedieningselementen in het gezichtsveld van de bestuurder te plaatsen voor meer veiligheid en gemak”.

Qua styling volgt de Lexus RZ de klassieke cross-over stijlkenmerken: een grotere bodemvrijheid, kunststof sierdelen rondom op de carrosserie (bumpers, wielkasten, dorpels) en voegt daar een sportieve uitstraling aan toe dankzij een gestrekt profiel en een laag dak dat de aerodynamica en dus de actieradius ten goede komt. Fotinos: “De aerodynamische eisen bij een elektrische cross-over zijn belangrijker dan voor een meer conventioneel product. Daarom is de vorm zo elegant”.

De rest van de designelementen zijn overgenomen van het LF-Z conceptstudie, hoewel dat showmodel extremer van vorm was. Naast de typische ‘grille’ (geherinterpreteerd voor dit elektrische model), is er aan de voorzijde licht signatuur in L vorm aanwezig, terwijl aan de achterzijde de 2 omgekeerde letters L zijn verbonden door een led strip die zich uitstrekt over de gehele breedte van de derrière. Wat dit betreft loopt Lexus keurig in de pas bij de concurrentie. Een subtiele eendenstaart markeert de overgang tussen de steil aflopende achterruit en de bijna verticale carrosserie. Kort door de bocht zou je zodoende kunnen zeggen dat de Lexus RZ doet denken aan een grotere, hoogwaardigere versie van de Toyota C-HR.

Uiteraard is in dit stadium nog geen prijs bekend, maar het ligt voor de hand dat de Lexus RZ duurder zal zijn dan de Toyota BZ4X waarvan hij technisch is afgeleid. Verwacht wordt de productieversie eind 2022 klaar is en dan direct in Europa en Japan op de markt. De RZ wordt een nieuw model in het gamma en vervangt dus geen bestaand model. Hij gaat concurreren met onder andere de Audi Q4 e-Tron Sportback en krijgt tussen de eigen Lexus modellen NX en RXeen plaats in het assortiment.

Lexus belooft de beste ‘customer experience’ die men als rijder in een elektrische auto kan genieten. Het merk scoort steevast topscores in tevredenheidsonderzoeken. Bij elektrische auto’s speelt het digitale ecosysteem een belangrijke rol in het beheer en de beleving van de auto. Autointernationaal is dan ook benieuwd hoe Lexus hier invulling aan zal geven.

 

Reageren is niet mogelijk.