Rijkswaterstaat heeft afgelopen jaar een recordaantal boetes uitgedeeld op de weg. Inspecteurs van de overheidsinstantie schreven 5.824 keer een boete uit voor het negeren van een rood kruis. In 2020 ging het nog om ruim 4.900 bekeuringen.
“We zien het elke dag weer. En we zien in het rijgedrag dat mensen denken er nog wel even langs te kunnen”, zegt woordvoerder Diederik Fleuren. “Maar ondertussen zijn er waarschijnlijk wel mensen aan het werk om bijvoorbeeld een incident af te handelen. Er kan ook iets op de weg liggen. Het zijn potentieel gevaarlijke situaties.”
In de cijfers valt ook op dat pijl wagens en zogeheten bots absorbeer installaties vorig jaar veel vaker werden aangereden. Het ging om bijna 40 incidenten, tegenover 22 in 2020. “Deels is dat te verklaren doordat wij meer wegwerkzaamheden hebben gehad”, zegt Fleuren. Maar ook hier zie je: de aandacht van de automobilist is niet altijd op de weg.”
Vorig jaar waren er ook 10 aanrijdingen met voertuigen van Rijkswaterstaat. In 2 gevallen kwam dat door het negeren van een rood kruis. De boete voor het negeren van een rood kruis is minimaal 240 euro.
