Renault en Citroën worden beschuldigd van landverraad

0

Voor Fabien Roussel, namens de Franse communistische partij PCF, kandidaat voor de presidentsverkiezingen in zijn land, is de verhuizingen van autoproductie door Renault en Citroën verraad aan de natie.

Roussel stelde eerder gratis rijbewijzen voor mensen onder de 25 voor, evenals een verdubbeling van de slooppremie. Daarmee zal hij zeker vrienden hebben gemaakt bij Renault en Citroën. Maar gisteren viel hij de verhuisplannen van beide autofabrikanten aan. Daarvoor gebruikte hij nogal harde woorden. “Als ik Renault en Citroën de productie van de elektrische Dacia Spring en de stekker hybride C5 X naar China zie verplaatsen, dan is dat een verraad aan de natie, een misdaad van majesteitsschennis proporties en een steek onder de gordel van het Republikeinse contract”, om toe te voegen: “als er straks sprake is van een linkse meerderheid in het parlement, dan ik zal Citroën en Renault vertellen dat het voorbij is. Ik zal de verplaatsing van autoproductie stoppen. Ik zal Citroën en Renault laten voelen dat zij daartoe niet langer het recht hebben”.

De Dacia Spring wordt geproduceerd in China en hetzelfde geldt voor de nieuwe Citroën C5 X (die niet volledig elektrisch is, maar thermisch of een oplaadbare hybride). DS assembleert haar ‘9’ ook alleen in China. Voor deze fabrikanten is het een op economische logica gebaseerde keuze, met verschillende redenen. Het eerste belangrijke element om rekening mee te houden: ter plaatse produceren zorgt voor meer concurrerende prijzen en vermijdt belastingen aan de grenzen. Als het voertuig naar verwachting goed zal verkopen in Europa en China, kan het op beide plaatsen worden geproduceerd. Dit is het geval bij de C5 Aircross. Maar als het gaat om de DS 9 en de C5 X, dan is China de belangrijkste afzetmarkt voor deze voertuigen. En aangezien de totale verkoopvolumes niet hoog zijn, is het bedrijfseconomisch ondenkbaar om een ​​tweede productielijn in Europa te hebben. De fabricage van de DS 9 en de Citroën C5 X is dus geconcentreerd in China.

Voor de Spring is de reden anders, omdat dit model alleen in Europa wordt verkocht, waar het inmiddels een hit is. Het is echter eigenlijk een Renault model met een ander merkembleem. Het moederbedrijf ontwierp deze zogeheten City K-ZE in eerste instantie voor China. Maar dat model kende daar geen succes. De omdoping tot Spring redde het project en stelde Dacia in staat om een emissievrije auto in haar assortiment op te nemen die de ecologische voetafdruk van de Renault Groep verbetert. Bovenal is de productie in China een van de belangrijkste manieren om de prijzen laag te houden. Het is namelijk bijna een ‘mission impossible’ om in Frankrijk een goedkope auto te maken. Een Dacia zullen we dan ook niet snel in Frankrijk geproduceerd zien worden.

Geconfronteerd met het argument van koopkracht, gelooft Roussel dat wanneer je in een goedkoop land produceert, het niet de verkoopprijzen zijn die dalen, maar dat alleen de marges van de aandeelhouders toenemen. ‘Made in China’ treft op dit moment weinig Franse voertuigen en vertegenwoordigen slechts een beperkt deel van de omzet. De concurrentie voor de fabrieken in eigen land komt voornamelijk uit Oost-Europa en landen rond de Middellandse Zee, voornamelijk Spanje, Turkije en Marokko. Renault heeft belooft de productie in Frankrijk weer op te krikken, maar het gaat hierbij vooral om elektrische auto’s en bedrijfswagens. Zo zal de toekomstige R5 Electric in Douai worden geassembleerd. Dat is goed nieuws voor de politicus want het verkoopvolume van de emissievrije stadsauto kan aanzienlijk worden.

Roussel dient sowieso oog te hebben voor de groepslogica. Dus als DS haar nieuwe ‘4 ‘in Duitsland laat produceren bij Opel, dan wordt dat elders gecompenseerd doordat het Duitse zustermerk de Mokka in Frankrijk laat bouwen, op dezelfde assemblagelijn als de DS 3 Crossback. Autproductie verhuizen werkt dus 2 kanten op! De meest geproduceerde auto in Frankrijk in 2021 was overigens een Japanse: de Toyota Yaris. Dat betekent bijna 5.000 banen, waaronder 3.600 vaste contracten. Daar wordt de lokale bevolking blij van, en niet die in Japan. Maar daar hoor je Roussel niet over …

Reageren is niet mogelijk.