Noodingreep Mercedes-Benz: EQB ook als ‘250’

0

Vorige week publiceerde een Duits autotijdschrift een vergelijking test van 5 elektrische auto’s, waaronder de Mercedes-Benz EQB. Die moest het opnemen tegen 4 modellen van importmerken: de Hyundai Ioniq 5, de Kia EV6, de Polestar 2 en de Tesla Model Y. Normaal gesproken kan je de uitslag dan wel raden: de auto van nationale bodem wint zo’n vergelijkingstest. Duitse autobladen hebben namelijk moeite om objectief te zijn. Maar er is geen tijdschrift die het in dit opzicht zo bont maakt als AutoZeitung (het blad waar AutoReview haar tests uit kopieert). Duitse auto’s winnen steevast de vergelijkingstest bij dit magazine.

De verbazing was dan ook groot toen in bovengenoemde meerkamp de Mercedes-Benz EQB op de laatste plaats eindigde. De elektrische SUV van eigen bodem werd weliswaar geprezen vanwege zijn veercomfort en verzorgde interieurafwerking, maar qua rijeigenschappen en actieradius zijn de prestaties niet van sterrenniveau. Als duidelijke winnaar werd de Hyundai Ioniq 5 aangewezen. Dat model wordt geprezen om zijn faire prijsstelling, interieurruimte, comfort en weggedrag. Omdat appels niet ver van de boom vallen, scoorde de technisch grotendeels identieke Kia EV6 de tweede plek. Die gaat efficiënter met de beschikbare stroom om dan zijn zustermodel, maar is minder ruim.

MercedesBenzEQBvergelijkingstest

Mercedes-Benz resteert dus weinig anders dan het likken van haar wonden. Om de concurrentiepositie van de EQB is dus eigenlijk een grondige facelift nodig met een aanzienlijke opwaardering van het onderstel en de aandrijflijn. Omdat een dergelijke ingreep tijd kost (en niet goedkoop is), gooit Mercedes-Benz het voor de korte termijn over een andere boeg: de EQB krijgt een lagere vanafprijs door een nieuwe motorversie aan het gamma toe te voegen: de ‘250’.  Die komt onder de ‘300’ uitvoering in het gamma en verlaagt het instaptarief van de modelreeks van 64.031 euro naar 56.408 euro. De klant zal het dan moeten doen met 190 pk en 375 Nm versus 228 pk en 390 Nm, maar de EQB 250 heeft net als de duurdere varianten een 66,5 kWh groot accupakket. Maar omdat 4Matic vierwielaandrijving ontbreekt, stijgt de actieradius van 395 à 419 kilometer naar 433 à 496 kilometer. Daarmee reageert Mercedes-Benz op een belangrijk kritiekpunt uit bovengenoemde vergelijkingstest. Keerzijde van de medaille is een duidelijk langere acceleratietijd: de EQB 250 heeft 9,2 seconden voor de sprint naar 100 km/u nodig versus 8,0 tellen voor de ‘300’ uitvoering.

Mercedes-Benz Ford Hyundai
EQB Mustang Mach-E Ioniq 5
250 Business Line
Standard Range RWD 73 kWh Lounge
56.408 euro 52.125 euro 55.700 euro
Kia Nissan Skoda
EV6 Ariya Enyaq iV
77 kWh GT-Line 87 kWh Evolve 80 Sportline
56.795 euro 56.390 euro 54.750 euro

De in de vorige alinea genoemde prijs van 56.408 euro geldt voor de Business Line uitvoering. De Luxury Line en AMG Line hebben prijzen van achtereenvolgens 57.618 euro en 61.490 euro. Ter vergelijking: de EQB 300 4Matic is er vanaf 64.031 euro. Dat de Polestar 2 en de Tesla Model Y de vergelijkingstest niet wisten de winnen, komt in het eerste geval door zijn duidelijk krappere interieur plus kleinere kofferbak, en bij de Amerikaanse kandidaat door de stoterige vering.

 

Reageren is niet mogelijk.