Polestar maakt indruk met elektrische (open) sportwagen

0

Volvo’s verzelfstandigde specialist op het gebied van elektrische auto’s, Polestar, is misschien wel een van de meest milieubewuste autofabrikanten die momenteel actief zijn. Het merk doet zijn best om duurzame recyclebare materialen te gebruiken, legt de ecologische voetafdruk van zijn voertuigen vast (zelfs als de hiervoor gebruikte rekenmethode niet onomstreden is) en bouwt natuurlijk niets meer met een uitlaat (de Polestar 1 is alweer uit productie). Het is een jong bedrijf en als zodanig ligt het hele leven voor zich.

Dat is een deel van de verklaring waarom nieuwe conceptstudies zoals deze zo opwindend zijn. Hij heet O2 en is een sportieve hardtop cabriolet met ruimte voor 4 personen. De styling is absoluut vergelijkbaar met het eerder uitgebrachte Polestar Precept conceptstudie, die wordt omgevormd tot een echte productierijpe sedan, de Polestar 5. De O2 is op hetzelfde platform gebouwd, maar de technische details van het ontwerp worden niet volledig gegeven, dus is er geen informatie over het bereik-, het vermogen of de batterij kenmerken. Polestar geeft echter wel een paar details over de flitsende cabrio die ons een idee geven van waar het allemaal om draait. Het belangrijkste is dat Thomas Ingenlath, de CEO van het bedrijf, de 02 “de heldenauto voor ons merk” noemt. Dat is behoorlijk belangrijk.

Polestar02convertibleConceptstudie5

Een woord dat je niet vaak hoort bij het beschrijven van elektrische voertuigen is ‘lichtgewicht’, maar het is blijkbaar passend voor deze conceptstudie. Polestar zegt dat de O2 is ontworpen om “levendig, licht en vol vertrouwen” te zijn, en gaat verder met te zeggen hoe stijf de carrosserie is en hoe “intuïtief” de dynamische rijeigenschappen zullen zijn. Het merk geeft echter geen details over wat voor soort ophanging het voertuig zal ondersteunen, noch informatie over het daadwerkelijke gewicht.

Polestar02convertibleConceptstudie4

Over de esthetiek kunnen we in ieder geval optimistisch zijn. De O2, net als de Precept die hiervoor werd gepresenteerd, evolueert de ontwerpvisie van Polestar naar iets dat veel minder doet denken aan de modellen van moederbedrijf Volvo dan de 1 en de 2. De laatste is namelijk rechtstreeks afgeleid van een ontwerpvoorstel voor de opvolger van de V40. Toen Volvo besloot dat model niet in productie te nemen, kreeg Polestar het toegeworpen. Die doet daar nu prima zaken mee, maar het blijft een afdankertje.

Polestar02convertibleConceptstudie2

Dit nieuwe voertuig wijkt af van alles wat uit de Volvo koker komt met zachtere lijnen die kenmerkend zijn voor de toekomstige line-up van Polestar. Het studiemodel heeft weliswaar scherpe hoeken voor en achter, maar kent ook subtiele rondingen die hem doet denken aan de 350Z / 370Z / 400Z sportwagen van Nissan. Het achterlicht uit één stuk kunnen wij in de toekomst op veel elektrische auto’s van Polestar gaan verwachten. De toekomstgerichtheid houdt daar niet op. De O2 heeft namelijk niet alleen aerodynamische cameraspiegels (ter vervanging van de meer conventionele glasalternatieven), maar heeft ook een ingebouwde drone. De drone kan met hoge snelheid vanuit het voertuig lanceren dankzij een uitklapbare ruit die voorkomt dat hij rechtstreeks in de achterliggende auto wordt geblazen, en hij kan de O2 naar verluidt achtervolgen met snelheden tot 90 km/u. Polestar omschrijft dit apparaat als een ‘filmische drone’. Het is bedoeld om video’s van de rijdende O2 te maken en dan naar het achterdek terug te keren. Details zoals de vliegtijd of wat er gebeurt als de bestuurder het tempo opvoert tot boven de 90 km/u, worden niet vermeld. De vastgelegde film kan vervolgens direct op het 15 inch display in de auto worden bekeken en met de wereld worden gedeeld.

Polestar02convertibleConceptstudie3

Bepaald geen gimmick is het duurzame karakter van de dit voertuig. Polestar doet namelijk zoals gezegd erg zijn best om vriendelijk(er) te zijn voor het milieu. In dit kader kreeg hij eigenschappen die echt het verschil kunnen maken. Als het gaat om milieuvriendelijkheid, is niets bijzonder opzichtig of overdreven dikdoenerij. Zo zijn de O2 de verschillende soorten aluminium in het voertuig gelabeld, zodat de diverse onderdelen straks gemakkelijker te recyclen zijn. Om deze reden zijn de stoelen gemaakt van één soort plastic: alles, variërend van het zit schuim tot de eigenlijke bekleding. Dit maakt het veel gemakkelijker om de zetels later te verwerken als ze worden omgesmolten en uiteindelijk in iets anders veranderen.

Polestar02convertibleConceptstudie6

Houd er rekening mee dat als de O2 in productie gaat, het een van de weinige volledig elektrische cabrio’s op de markt zal zijn. Modellen als de Opel Ampera-e, Renault Zoé en Volkswagen ID.3 hebben de elektrische auto het imago van een apparaat bezorgd, maar dat is nu aan het veranderen. Alles wordt nu geëlektrificeerd, zelfs iconische sportwagens, dus elektrische auto’s zullen langzaam maar zeker emotioneler worden. En dat voor een vermoedelijk redelijke prijs. Polestar geeft geen hard “ja” of “nee” op de vraag of de O2 bedoeld is voor productie, maar jongen, ik hoop van wel.

Polestar02convertibleConceptstudie7

Reageren is niet mogelijk.