Stellantis belooft beleggers premium marges

0

Stellantis baas Carlos Tavares heeft de langetermijnstrategie van zijn uit vele merken bestaande autogroep gepresenteerd onder het motto ‘Dare Forward 2030’.

Een jaar na de vorming van Stellantis uit het huwelijk tussen FCA (Fiat, Chrysler, Maserati, Dodge, Jeep, etc.) en PSA (Peugeot, Opel, Citroën, etc.) met in totaal 14 merken, engageerde het officieel in Amsterdam gevestigde bedrijf zich om 2038 in de strijd tegen klimaatverandering netto nul CO2 uitstoot te bereiken. In 2030 moet de CO2-uitstoot al met 50 procent zijn verminderd. Dienovereenkomstig plant Stellantis tegen het einde van het decennium dat er in Europa alleen nog maar batterij elektrische voertuigen verkocht worden. Voor de Verenigde Staten is het streven 50 procent van de omzet.

StellantisDareForward2030plan5

Tegen 2030 wil CEO Tavares een wereldwijde jaaromzet van 5 miljoen voertuigen realiseren en meer dan 75 BEVs (Battery Electric Vehicles) op de markt hebben. Tussen 2022 en 2030 worden meer dan 100 modellen gelanceerd met prijzen tussen de 7.000 euro (Citroën Ami) en meer dan 200.000 euro (Maserati). Als onderdeel van dit productoffensief gaf de baas van Stellantis in zijn presentatie een glimp van 2 nieuwe elektrische modellen. Het merk Jeep lanceert begin 2023 zijn eerste volledig elektrische SUV en de Ram 1500 zal in 2024 gelanceerd worden als elektrische pick-up. De laatste is gebaseerd op het nieuwe STLA Frame platform dat is ontworpen voor grote SUV modellen en pick-ups. Het maakt een elektrisch rijbereik tot 800 kilometer mogelijk. Snelladen geeft per minuut een actieradius van 32 kilometer.

RamElektrischePickUpConcept

De Ram 1500 EV zal een van de eerste modellen op dit platform zijn en wordt zoals gezegd gelanceerd in 2024. Op de eerste teaser beelden presenteert het model zichzelf met een verlicht Ram opschrift, smalle led koplampen, een voorgevormde motorkap en krachtig uitlopende wielkasten.

RamElektrischePickUpConcept2

De smalle led achterlichten nemen het design van de koplampen over.

JeepElektrischeSUVconcept

De elektrische Jeep die Stellantis presenteerde, komt al in 2023 op de markt en zal van de lopende band rollen in de Poolse FCA fabriek in Tychy. De ‘Baby Renegade’, die vooralsnog naamloos is, wordt gebouwd op een aangepaste versie van het Common Modular Platform (CMP2) dat tijdelijk zal worden gebruikt totdat Stellantis de STLA Small architectuur in 2026 uitrolt. De kleine Jeep moet de elektrische aandrijving krijgen van onder andere de Peugeot e-2008. Dit betekent een 50 kWh accu en de 136 pk sterke elektromotor. Naast deze kleine Renegade zullen in Tychy ook de zustermodellen Alfa Romeo Brennero en ‘Project 364’ van Fiat (die de Fiat 500X en 500L zal aflossen) van de band rollen. Ook staat er een SUV van Citroën op de planning. Die wordt intern aangeduid met de naam C21, maar is waarschijnlijk alleen bedoeld voor India.

JeepElektrischeSUVconcept2

Visueel presenteert de kleine elektrische Jeep zich met de typische insignes van het merk. Het toont een gesloten grille met de karakteristieke 7 spijlen. De koplampen zijn spleetvormig. De voorkant vertoont een vleugje onderdoor rij beveiliging en aan de zijkant zijn gespierde wielkasten te zien. De kleine 5-deurs verbergt zijn achterste portier grepen in de C stijlen. Daardoor vangen zij minder wind dan klassieke exemplaren. De achterlichten van de Jeep nemen het ontwerp van de koplampen over. De achterruit is afgeschermd met een spoiler.

StellantisDareForward2030plan2

Stellantis heeft met name de Noord Amerikaanse markt is het vizier met haar nieuwste strategie. Voor de Verenigde Staten staan ​​tegen 2030 meer dan 25 elektrische modellen gepland. Naast bestelwagens en pick-ups van het merk Ram, lanceert Jeep vanaf 2024 de modellijnen Offroad UV (Utility Vehicles) en een SUV familie. Ook Dodge zal vanaf 2024 een modellenoffensief starten, maar dan met (deels) elektrische muscle cars.  Chrysler zal in 2025 verschillende gezinsauto’s de catwalk op duwen.

StellantisDareForward2030plan3

Stellantis heeft ook een wereldwijd te implementeren schema voor autonoom rijden ontwikkeld. In samenwerking met BMW moet vanaf 2024 het zogeheten ‘STLA Auto-Drive’ volgens Level 3 mogelijk zijn. In de jaren die volgen komen in samenwerking met Waymo niveau 4 en 5 beschikbaar. Die zijn bestemd voor voertuigen op het gebied van bezorgdiensten.

StellantisDareForward2030plan4

Stellantis is ook van plan om vanaf 2024 haar waterstof brandstofcel technologie uit te breiden naar middelgrote en grote bestelwagens en een jaar later een eerste voertuig in de Verenigde Staten op de markt te brengen. De uitbreiding naar vrachtwagens volgt daarna.

StellantisDareForward2030plan

En wat betekenen de ‘Dare Forward 2030’ plannen in financiële termen? De netto-omzet zal naar verwachting verdubbelen tot 300 miljard euro in 2030, terwijl een dubbelcijferige marge zal worden behaald over de volledige planperiode. Stellantis streeft naar een vrije kasstroom van meer dan 20 miljard euro in 2030 en heeft als doel een dividenduitkeringsratio van 25 tot 30 procent in 2025. Ook is het de bedoeling om tot 5 procent van de uitstaande gewone aandelen in te kopen.

Reageren is niet mogelijk.