Autoverkopen Duitsland: Tesla Model 3 populairder dan C klasse

0

De Duitse automarkt herstelde zich in februari slechts licht. In totaal stegen de nieuwe registraties met niet meer dan 3,2 procent. Afgelopen maand werden er in Duitsland slechts 200.512 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Na de eerste 2 maanden van het jaar is het saldo van het aantal nieuwe registraties met 5,6 procent gestegen tot 384.624 voertuigen.

Gezien deze cijfers is er echter geen sprake van herstel, aldus de Duitse branchevereniging van autofabrikanten VDIK. “Hoewel wij in februari een lichte groei noteerden, is er nog geen sprake van een terugkeer naar de ‘pre corona situatie’ op de personenauto markt. Dat komt omdat het aantal registraties slechts een paar duizend eenheden boven het niveau van de historisch slechte maand van het voorgaande jaar uitkwam, aldus VDIK voorzitter Reinhard Zirpel. “Het niveau van voor de crisis is nog ver weg”. Hoewel de hoge orderachterstand reden tot optimisme zou moeten geven, maakt de oorlog in Oekraïne het aannemelijk dat de automarkt een nieuwe klap te wachten staat. \

Bij de Duitse merken wist Mini met een stijging van 12,7 procent (3.733 nieuwe inschrijvingen) de sterkste verkoopstijging te realiseren. Daarna volgen Mercedes (+9,5 procent / 18.512 registraties) en Porsche (+4,9 procent / 1.885). De andere Duitse merken moesten daarentegen dalingen accepteren. Bij Smart was dat 15,3 procent, bij Ford 11,7 procent, bij Volkswagen 8 procent en bij Opel 6 procent. De premium fabrikanten BMW en Audi verloren respectievelijk 5,4 procent en 3,9 procent. Onder de importeurs was Skoda opnieuw het sterkste merk met een groei van 5,1 procent (12.739 registraties) en een marktaandeel van 6,4 procent.

Ondertussen bleef het aantal registraties van nieuwe volledig elektrische auto’s groeien: met 28.306 registraties noteerden zij een stijging van 54,9 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, zo meldt overheidsinstantie KBA. Het marktaandeel van de volledig elektrische auto’s in het totaal aantal registraties was 14,1 procent. De plug-in hybrides kwamen uit op 21.583 registraties; een daling van 1,4 procent. Hun marktaandeel bedroeg 10,8 procent.

Februari bracht nieuwe koplopers in 4 segmenten. Deze omvatten de Mini Hatch, de Tesla Model 3, de Mercedes GLC en de Mercedes V klasse. Net als vorige maand gaat de Fiat 500 met een enorme voorsprong in het A segment aan kop, gevolgd door de Volkswagen Up en de Smart Fortwo. In het B segment zijn de podiumplaatsen voor de Mini Hatch, de Opel Mokka en de Toyota Yaris. Voor de langdurige winnaar Volkswagen Polo resteert alleen de ondankbare vierde plaats. Terug naar zijn oude dominantie, maar nog ver van de voormalige slagkracht verwijdert, gaat de Volkswagen Golf in het C segment aan de leiding. De andere twee podiumplaatsen gaan naar zijn MQB broers Skoda Octavia en Audi A3. Verrassing volgt in de middenklasse: de Tesla Model 3 veegde daar de Mercedes C klasse van het podium en leidt het segment. Achter hem eindigden ​​de BMW 3-serie en de Audi A4. In het E segment verdelen de Audi A6, de BMW 5-serie en Mercedes E klasse (in deze volgorde) bijna de hele taart broederlijk onder elkaar. Mercedes S klasse is de naam van de de auto die de upper class modellen domineert, gevolgd door de Volkswagen Groep broers Porsche Taycan en Audi A8. In de SUV categorie wist de Mercedes GLC het zelfs beter te doen dan de Volkswagen T-Roc. De derde podiumplaats was in februari opnieuw voor de Opel Mokka. Bij de sportwagens wordt de buit verdeeld tussen de Porsche 911, de Z4 van BMW en de Mercedes AMG GT. Dit laatste model neemt met een climax afscheid. Pas volgend jaar start de levering van zijn opvolger.

 

 

Reageren is niet mogelijk.