Hyundai opent nieuwe fabriek in Indonesië

0

Voor autofabrikanten ligt Mekka in Indonesië. Dit land heeft een enorm potentieel aan consumenten die dankzij verbetering van hun welvaartsniveau zich in de toekomst een auto kunnen veroorloven, maar er zijn nauwelijks lokale producten die daar op in kunnen spelen. Dit betekent dat autofabrikanten uit andere Aziatische landen nu een plaats op de eerste rang proberen te bemachtigen om straks optimaal te kunnen profiteren van de verwachte vraagstijging naar auto’s.

Toyota zit al stevig in het Indonesische zadel en daar komt nu Hyundai bij. Dat merk heeft als troef dat zij momenteel wereldwijd toonaangevend is op het gebied van elektrisch rijden. Daarmee hebben de Koreanen een toegangsticket tot de Indonesische automarkt weten te bemachtigen. Er is namelijk toestemming verkregen voor de opening van een nieuwe fabriek in dit land. Voorwaarde is wel dat Hyundai daar elektrische auto’s gaat produceren. In de nieuwe fabriek zal onder meer de Ioniq 5 worden gebouwd.

HyundaiIndonesië3

Hyundai Motor Manufacturing Indonesia is de eerste fabriek van Hyundai in Zuidoost-Azië, gelegen in het industriële gebied Deltamas nabij Cikarang, 40 kilometer ten oosten van de hoofdstad Jakarta. Aanvankelijk zullen hier jaarlijks 150.000 auto’s van de band rollen. De bedoeling is om de productiecapaciteit gestaag te verhogen naar 250.000 eenheden. De nieuwe fabriek wordt gebouwd volgens Hyundai’s visie Progress for Humanity. Dat betekent dat er op alle mogelijke manieren veel rekening is gehouden met de samenleving en het milieu.

Bij Hyundai Motor Manufacturing Indonesia komt dit onder meer tot uiting in het gebruik van milieuvriendelijke technologieën, zoals zonnepanelen die voorzien in een deel van de stroombehoefte van de fabriek. Om de auto’s zo duurzaam mogelijk te produceren, gebruikt Hyundai voor het spuiten van de carrosserieën milieuvriendelijke lakken op waterbasis. “Hyundai Motor Manufacturing Indonesia is van groot belang voor de toekomstige mobiliteitsstrategie van Hyundai”, aldus Euisun Chung, de hoogste baas van de Hyundai Motor Groep. ‘Deze fabriek gaat een sleutelrol spelen in de auto-industrie en specifiek op het gebied van elektrische voertuigen. Bovendien bouwen we momenteel een fabriek voor de productie van de batterijen voor onze elektrische auto’s. Daarmee hopen we nog meer bij te kunnen dragen aan het elektrificeren van mobiliteit in Indonesië”.

HyundaiIndonesië4

Hyundai bouwt zijn nieuwe batterijfabriek samen met LG Energy Solutions. De productiefaciliteit verrijst in Karawang en moet in 2023 zijn voltooid. Wereldwijd is de levering van batterijen al verzekerd tot aan 2023. Door nieuwe initiatieven wil Hyundai zich verzekeren van 170 gWh aan batterijcapaciteit (niet alleen lithium/ion batterijen, maar ook nieuwe solid state exemplaren) om de beoogde doelstellingen voor 2030 te behalen. In dat jaar wil de Hyundai Motor Groep wereldwijd een marktaandeel van 7 procent in het segment voor elektrische auto’s hebben.

De Ioniq 5 is het eerste elektrische model van Hyundai dat in Zuidoost-Azië wordt geproduceerd. Het is ook de eerste auto van de Koreanen dat gebruikmaakt van het Electric Global Modular Platform (e-GMP). Deze nieuwe architectuur is speciaal ontwikkeld voor elektrische voertuigen met een batterij, zoals de Ioniq 5, en biedt innovaties op het gebied van prestaties. Zo laden modellen op dit platform dankzij een 800 Volt systeem ultrasnel op. Binnen 5 minuten is zijn rijbereik vergroot met 100 km.

HyundaiIndonesië

Met de nieuwe autofabriek verstevigt Hyundai zijn marktpositie in Indonesië. Op het gebied van elektrisch rijden timmert Hyundai al flink aan de weg. Zo waren de Ioniq Electric en de Kona Electric in 2021 goed voor 87,3 procent van de totale verkoop van elektrische auto’s in Indonesië. Hyundai heeft 100 dealervestigingen in 40 steden in dit land, van Sumatra tot Papoea.

 

Reageren is niet mogelijk.