Nieuwe Mazda 6 houdt het bescheiden

0

Mazda heeft haar koers voor de toekomst uitgezet. Kernelementen daarvan zijn: een nieuw platform, nieuwe 6 cilinder in lijn motoren, hybridisatie, een 8-traps automatische transmissie en een meer premium uitstraling. Maar aan de neus van de opvolger van de Mazda 6 gaan al deze lekkernijen voorbij.

Al jaren gaan er geruchten dat de nieuwe Mazda 6 op het grote platform van de CX-60 (standaard achterwielaandrijving, optioneel vierwielaandrijving en zescilindermotoren) zal worden gebaseerd. Ja, zelfs een 2-deurs sportcoupé leek in het vooruitzicht. Met de Vision Coupé Concept gaven de Japanners in 2017 immers zelf al een voorproefje voor een dergelijk model.

Joachim Kunz, hoofd technologie en ontwikkeling bij Mazda Europe, laat in een interview weten: “Het zou heel mooi zijn om een ​​Mazda 6-opvolger of een grote coupé te hebben met een 6 cilinder motor en achterwielaandrijving, maar op dit moment is het belangrijker om SUV’s te verkopen. Die trend zet zich voort, vooral voor Mazda. SUV modellen verkopen het beste”.

Een paar weken geleden zeiden managers van Mazda al dat de markt voor klassieke sedans en stationwagens blijft krimpen. Dienovereenkomstig worden de wereldwijde prioriteiten gelegd bij SUV modellen. Desalniettemin houden de Japanners vast aan de gewaardeerde middenklasser en zullen zij de ‘6’ in de nabije toekomst herzien. Die  opvolger zal echter worden gebaseerd op het huidige platform en dat betekent voorwielaandrijving.

De huidige versie van de ‘6’ (Type GJ en GL) is sinds 2013 op de markt en kreeg in 2021 voor het laatst een kleine facelift. Mazda lanceert momenteel de CX-60 op het nieuwe Large Architecture platform. Die SUV heeft 2 rijen stoelen en 5 zitplaatsen, maar is iets smaller dan de exclusief voor de Noord Amerikaanse markt ontwikkelde CX-50 die kort daarvoor werd gepresenteerd.

De 6 cilinder in lijn motoren die in het kader van het nieuwe platform werden aangekondigd, zijn milde hybrides met een 48 volt systeem. Eerst start een 3,3-liter diesel in 2 vermogensvarianten, even later gevolgd door een Skyactiv-X benzinemotor van 3,0 liter en compressieontsteking. Bij de marktintroductie biedt Mazda de CX-60 in eerste instantie alleen aan met plug-in hybride techniek. Deze vorm van aandrijving is goed voor 327 pk en 500 Nm. Het is voor het eerst dat Mazda een stekker hybride model lanceert. 

Reageren is niet mogelijk.