Prijs indicatie Alfa Romeo Tonale

0

Autointernationaal kan een prijsindicatie geven voor de nieuwe Alfa Romeo Tonale.

Het gebeurt niet vaak dat Alfa Romeo een nieuw model onthult. Sterker nog: we moeten daarvoor terug naar januari 2017 (nu dus ruim 5 jaar geleden). Toen werd de Stelvio door Alfa Romeo gepresenteerd. Maar langzaam maar zeker begint het Italiaanse automerk te ontwaken uit een lange winterslaap. De Tonale staat namelijk in de startblokken klaar. Dit model moet een einde maken aan de neerwaartse spiraal die ‘verkoopresultaten Alfa Romeo heet’.

De Tonale werd in conceptvorm 3 jaar geleden voorgesteld. De reacties waren toen enthousiast en de algehele teneur was toen “niets meer aan veranderen”. Je zou denken dat Alfa Romeo de productieversie dus wel 2 later gereed zou hebben, maar dat is buiten de Italiaanse cultuur gerekend waarin het woord ‘vertraging’ met een hoofdletter geschreven wordt. Afgelopen november dacht men de Tonale dan eindelijk voor te stellen, maar inmiddels was moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles in het huwelijk getreden met Peugeot SA en dat resulteerde voor Alfa Romeo in een andere merkchef. Die vond het beoogde prestatieniveau van het nieuwe model onvoldoende en beval dat er een verbeterde stekker hybride aandrijflijn diende te komen. Dat betekende opnieuw uitstel voor wat betreft de marktintroductie.

De nieuwe Alfa Romeo komt niet alleen als plug-in hybride op de markt, maar ook in een gewone hybride variant. De eerste is goed voor een systeemvermogen van liefst 275 pk en zijn 15,5 kWh accu maakt volgens Alfa Romeo een actieradius van 80 elektrische kilometers mogelijk. Best imponerende cijfers, maar dan moet je de Tonale dus wel steeds braaf opladen. Is dat niet aan hou besteed, dan kan je beter opteren voor de gewone hybride variant. Die beschikt over een 48 Volt systeem en is er in 2 vermogenssmaken:  130 pk of 160 pk. De verwachting is dat de minst krachtige versie 37 mille gaat kosten. Bij zijn debuut zal de Tonale ook leverbaar zijn als ‘Edizione Speciale’. Die krijgt een prijskaartje net onder de 43 mille grens.

Bij de prijs inbegrepen zijn de design cues in de koplampen. Wie goed kijkt, ziet de Quadrifoglio in een hoek zitten. Alfa Romeo knipoogt daarmee naar het verleden door aan de voorzijde zogeheten 3+3 koplampen te plaatsen en achter lichtunits in Brera stijl te monteren. Die lopen door tot in het logo. Ook de velgen zijn een nieuwe interpretatie van de klassieke Alfa Romeo wielen.  Android Auto/Apple CarPlay wordt aangevuld met Amazon Alexa. Daardoor is het mogelijk om de Tonale dienst te laten doen als pakjesontvanger. Dat moet lukken want de bagageruimte is tussen de 500 en 1.500 liter groot (de laatste waarde heeft betrekking op de versie met neer geklapte achterbank leuning) . Als gimmick registreert Alfa Romeo allen onderhoud- en reparatie gegevens op een NFT, een Non-Fungible Token.

Vanaf midden juni is de Tonale Hybrid te bestellen en in het najaar arriveert hij bij de dealers. De PHEV versie komt tegen het einde van het jaar. Daarvoor rekent Alfa Romeo een instapprijs van circa 39,5 mille. Kortom, er is sprake van scherpe tarieven. Maar dat mag natuurlijk ook wel voor een auto waar wij al zo lang op hebben moeten wachten. Eindelijk kan Alfa Romeo nu weer marktaandeel terug gaan veroveren op de concurrentie.

 

Reageren is niet mogelijk.