Duitse automarkt krimpt fors in maart

0

De chipcrisis en de leveringsknelpunten hebben geleid tot een forse daling van het aantal registraties van nieuwe auto’s in Duitsland. De afzetdaling bedroeg 17,5 procent waardoor er afgelopen maand in totaal slechts 241.330 personenauto’s op kenteken werden gezet. Na de eerste 3 maanden van het jaar is er sprake van een krimp van de Duitse automarkt met 4,6 procent naar 625.954 registraties.

Het was vooral de zakelijke markt die het in maart liet afweten bij onze oosterburen. Daar daalde het aantal nieuwe registraties met 21,4 procent. Particulieren kochten 10 procent minder auto’s. “Het heeft momenteel weinig zin om de registratiecijfers te vergelijken met de pre Corona periode of zelfs maar in een historische context te plaatsen. De voorwaarden voor de verkoop en productie van auto’s zijn volledig en drastisch veranderd en voorkomen een zinvolle beoordeling en een serieuze voorspelling”, zei de voorzitter van branchevereniging VDIK, Reinhard Zirpel.

Hoge verliezen waren er afgelopen maand voor Opel (-37,8 procent), Mini (-35,0 procent), Volkswagen (-31,8 procent) en Smart (-30,8 procent). Deze merken werden allemaal bijzonder hard getroffen door de gevolgen van de chipcrisis en ontbrekende onderdelen door de oorlog in Oekraïne. Bij de premium merken kwamen Audi (-2,2 procent) en Porsche er zonder al te veel kleerscheuren van af, terwijl Mercedes 26 procent verloor en BMW 15,5 procent. 11 geïmporteerde merken wisten een positief registratieresultaat te behalen, zij het in absolute zin op een laag niveau. Bij Polestar was er met 571 nieuwe registraties sprake van een stijging van 174,5 procent. Bij Tesla was dat 117,3 procent met 8.045 nieuwe registraties. De belangrijkste importmerken waren Skoda met een verkoopstijging van 5,1 procent, Seat (4,6 procent) en Hyundai (3,9 procent).

Bij het analyseren van de verkoopresultaten na 3 maanden (januari t/m maart) valt opnieuw op dat 2 fabrikanten van elektrische auto’s, Tesla en Polestar, tot de absolute winnaars behoren. De Zweden plusten met 147,5 procent en de Amerikanen konden een stijging van 137,2 procent noteren. Ook budgetmerk Dacia doet het goed. Voor de modellen van de Roemenen konden 77,7 procent meer orders genoteerd. Honda staat na 3 maanden 71,6 procent boven het resultaat van vorig jaar. MG beleeft momenteel zijn marktdebuut in Duitsland en heeft inmiddels Polestar, Lexus, Jaguar, Subaru en Alfa Romeo al ingehaald in de verkoopstatistieken. Maar waar veel licht is, is ook schaduw. Tot de grootste verliezers behoren Land Rover (-36,8 procent), Jaguar (-28,8 procent), Nissan (-28,2 procent) en Smart (-28,1 procent). Bij de Duitse fabrikanten is het beeld gemengd. Audi verkocht in het eerste kwartaal 4,2 procent meer auto’s, maar Ford 12,9 procent minder. Ook Mercedes (-7,6 procent), Opel (-16,8 procent) en Volkswagen (-14,4 procent) moesten inleveren. Porsche kon evenwel scoren met een afzetstijging van 9,8 procent.

Inmiddels is het aantal nieuwe inschrijvingen van elektrische auto’s gestegen tot 34.474 stuks (+ 14,5 procent). Hun marktaandeel was in maart 14,3 procent. Er waren 27.288 nieuwe inschrijvingen voor plug-in hybrides (11,3 procent marktaandeel). In totaal werden 75.713 hybrides nieuw geregistreerd, inclusief stekkerloze exemplaren. Met een aandeel van 34,9 procent rijden de meeste nieuwe auto’s in Duitsland echter nog steeds op benzine, al daalde hun aantal met 27,0 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De populariteit van diesels blijft gestaag dalen: 30,1 procent. Daardoor kromp het marktaandeel van oliegestookte personenwagens tot slechts 18,7 procent.

Op modelniveau zien we dat de Cupra Formentor een schot in de roos is in Duitsland. De Spanjaard gaat ‘uit het niets’ direct aan de leiding in het SUV segment. Hij wist zelfs de veel beter betaalbare modellen T-Roc en T-Cross van marktleider Volkswagen af te troeven. De Tesla Model 3 blijft koning in de middenklasse. Dat toont aan dat elektrische mobiliteit in het algemeen en autofabrikant Tesla in het bijzonder langzaam maar zeker terrein wint bij het grote publiek. De Amerikaan staat zelfs in vergelijking met de voormalige gezinslieveling Volkswagen Passat op een duidelijke voorsprong in de hitlijst. De derde podiumplaats was in maart voor de BMW 3-serie. Bij de compacte middenklassers (C segment) ging in maart opnieuw de Volkswagen Golf aan kop. Dat is geen verrassing. Nog de bezetting van de tweede plek voor de A3 van zustermerk Audi. Maar de Kia Ceed wist ook op het podium te klimmen en dat is heel ongebruikelijk voor een Koreaan in Duitsland.

 

Reageren is niet mogelijk.