Autoverkopen Duitsland storten in

0

De crisis op de Duitse automarkt duurt voort. Volgens cijfers van de KBA daalde het aantal nieuwe registraties in april met meer dan een vijfde.

Afgelopen maand werden bij onze oosterburen 180.264 nieuwe auto’s geregistreerd. Dat is 21,5 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Het was vooral de zakelijke markt die het liet afweten: in dit segment werden 23,4 procent minder nieuwe auto’s op kenteken gezet dan in april 2021. Particulieren waren verantwoordelijk voor een afzetdaling van 17,9 procent. Als gevolg van de aanhoudende chipcrisis en de onderdelenproblemen veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne, werden in de eerste 4 maanden van het jaar in Duitsland slechts 806.000 voertuigen geregistreerd; een daling van 9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Kijken we naar de Duitse merken, dan kon alleen Porsche een lichte stijging van de inschrijvingen noteren: met 2.093 nieuwe registraties was dat 3,9 procent. Voor alle andere Duitse merken lieten de statistieken in april een dubbelcijferige daling zien. Voor Mini was het een min van 46,7 procent. Smart verloor 42,1 procent, Opel 32,4 procent en Volkswagen 30,9 procent. Minder getroffen waren Mercedes (-25,1 procent), BMW (-19,1 procent), Ford (-15,9 procent) en Audi (-15,0 procent).

Duitsland042022merken

De importmerken Polestar (467 nieuwe registraties/+203,2 procent), Tesla (650/+34,3 procent), Mitsubishi (3.592/+29,5 procent) en Kia (6.882/+26,5 procent) wisten allemaal te plussen. Skoda heeft nog steeds het grootste aandeel nieuwe registraties met een marktaandeel van 5 procent. De Volkswagen dochter zette in april 9.047 nieuwe auto’s op kenteken; een daling van 33,6 procent. De Tsjechen worden gevolgd door Hyundai (4,1 procent marktaandeel) en Kia (3,8 procent).

De leveringsproblemen hadden ook een impact op elektrische auto’s, die 12,3 procent van de totale Duitse autoverkopen uitmaakten in april. Met 22.175 registraties moest dit type aandrijving een afzetdaling van 6,9 procent accepteren. “De hoop op herstel op de Duitse automarkt in 2022 vervaagt van maand tot maand. De ernst van de situatie wordt onderstreept door het feit dat de nieuwe registraties nu zelfs voor elektrische auto’s afnemen”, zegt Reinhard Zirpel, voorzitter van branchevereniging VDIK. “De verschillende externe productieonderbrekingen blijven het de auto-industrie moeilijk maken. Potentiële klanten van elektrische voertuigen zijn daarnaast onzeker over de toekomstige subsidievoorwaarden. De federale overheid moet daarom snel duidelijkheid scheppen en zowel puur elektrische voertuigen als plug-in hybrides ambitieus blijven promoten”, aldus de VDIK baas.

 

Opel en Fiat in de tang van Volkswagen

Productieknelpunten en leveringsproblemen teisteren dus weliswaar de afzetmarkt voor nieuwe auto’s in Duitsland, maar bovenaan in de statistieken van nieuwe registraties staan ​​nog steeds veel Volkswagen modellen. De Golf heeft zijn absolute suprematie op de markt voor nieuwe auto’s al lang verloren, maar desalniettemin weet dit product uit Wolfsburg zichzelf bovenaan de bestsellerlijst te plaatsen in een turbulente marktomgeving. In april wist de verrassend krachtige Passat de registratie achterstand op de extreem zwakke Golf te verkleinen tot net geen 400 stuks. Ook niet ver weg was een andere interne concurrent: de T-Roc. Die bevindt zich al lang dicht bij de eeuwige favoriet in de verkoopstatistieken.

Duitsland042022modellen

n.b.: in bovenstaand overzicht ontbreekt de hoofdzakelijk bedrijfsmatig gereden Volkswagen Transporter

 

Buiten het podium, maar toch op de vierde plaats, stond in april de Opel Corsa, die samen met de Fiat 500 familie (500, 500e en 500X) het Volkswagen modellen armada midscheeps binnendringt. Want op de volgende plekken staan ​​weer 3 modellen uit Wolfsburg: de Transporter, de T-Cross en de Polo. Afronding van de top 10 vond in april plaats door de Mercedes C klasse en de X3 van BMW. Met de Kia Ceed op de 11de plaats greep een Koreaans model net naast een notering in de top 10, maar deze importauto bleef wel de nationale Audi A3 voor. Die moest genoegen nemen met plek 12. De kleine Yaris leverde een sterk resultaat op voor Toyota met plaats 14. Deze Japanner was afgelopen maand in Duitsland de populairste stekkerloze hybride. De Volkswagen Tiguan, op plaats 16, daalde in april relatief sterk. Mitsubishi weet in april 2 van haar modellen in de top 50 te plaatsen. De Eclipse Cross behaalde de 21ste plek en was daarmee de best verkochte stekker hybride auto bij onze oosterburen in april. De Space Star kon positie 33 claimen. Een andere SUV uit de modellenreeks van Volkswagen, de Taigo, is de top 50 binnengekomen op de 31ste plaats. Mercedes kan met de GLB ook bijna vergelijkbare score melden (42ste plaats).

 

Aandrijfvormen

De bestverkochte elektrische auto in april was de BMW i3, die de 47ste plaats opeist. Worden de verkopen van de Fiat 500 familie echter uitgesplitst, dan eindigde de 500e bovenaan. Tesla slaagde er in april niet in om een ​​auto in de top 50 te parkeren. De overigens eerder dit jaar sterk scorende Model 3 moest afgelopen maand genoegen nemen met de 130ste plaats. In totaal werden er in april in Duitsland 27,8 procent minder nieuwe auto’s met een benzinemotor geregistreerd, al waren modellen uit deze categorie toch goed nog voor een marktaandeel van ruim 36 procent. Daarnaast werden er bijna 30 procent minder dieselende personenwagens op kenteken gezet. Dit type auto’s was in april goed voor een marktaandeel van een kleine 20 procent.

Reageren is niet mogelijk.