Indrukwekkende nieuwkomer: test Genesis GV60

0

Het Genesis verhaal begon minder dan 12 maanden geleden in Europa. Het is voor onze contreien een nieuw merk en in bepaalde landen bestaat de line-up al uit 5 modellen. Tot nu toe is het repertoire van Genesis nog niet in Nederland te koop, maar dat gaat veranderen met deze GV60.

Hoewel de auto zelf nieuw is, is het platform dat eraan ten grondslag ligt iets vertrouwder. De GV60 is gebaseerd op de E-GMP architectuur van moederbedrijf Hyundai, inclusief dezelfde 800 volt oplaadmogelijkheid. ‘Bijvullen’ van de accucapaciteit van 10 naar 80 procent is daardoor mogelijk in slechts 18 minuten. De kennismaking met de GV60 vindt plaats met de relatief betaalbare Premium uitvoering met achterwielaandrijving. Andere uitrustingsniveaus zijn Sport of Sport Plus.

GenesisGV60test2

Als Premium beschikt de GV60 over led verlichting, 19 inch lichtmetalen velgen, dubbele 12,3 inch schermen, een elektrisch bedienbare achterklep en een achteruitrijcamera. Genesis geeft voor deze uitvoering een rijbereik van 510 kilometer op. Tijdens de test ben ik er in geslaagd om ruim 460 kilometer uit de Genesis te persen bij een normale rijstijl. Hoewel de achterwiel aangedreven versie van de GV60 misschien niet de kracht heeft van de topmodellen met vierwielaandrijving, voelen zijn 226 pk en 320 Nm koppel voldoende aan in een auto als deze. Door het onmiddellijke koppel lijkt de Genesis ook veel sneller dan de cijfers doen vermoeden. Sterker nog: op de wegen rond Frankfurt voelde deze GV60 zich helemaal thuis.

GenesisGV60test3

Het onderstel en de ophanging bieden voldoende flexibiliteit en controle, en zorgen ervoor dat het leuk is om met de GV60 te rijden, hoewel het waar is dat de kleinere wielen van ‘mijn’ Premium testauto een soepeler rijgedrag lijken te bieden, vergeleken met de complexe camera gekoppelde adaptieve demping van de topmodellen. Verfijning is een ander sterk punt, in ieder geval bij mijn testauto, die voorzien was van het optionele Bang & Olufsen geluidssysteem met actieve ruisonderdrukking. Pas boven de 80 km/u werd de rust echt verstoord; onder deze snelheden is de GV60 een indrukwekkend verstilde auto.

GenesisGV60test4

Als jij het grootste deel van jouw reistijd in en om de stad doorbrengt, is het logisch om zwaar te leunen op de fantastische regeneratieve remmen van deze auto. De 4 instellingen worden bediend via een paar peddels aan de achterkant van het stuur; het is een raadsel waarom niet meer merken zo’n intuïtief systeem gebruiken. Ik vond de adaptieve opstelling het meest effectief, waarbij de GV60 werd afgeremd tot een volledige stilstand net voor de voorligger. Het betekent dat jij 90 procent van de rit kunt afleggen met slechts één pedaal.

GenesisGV60test5

Hoewel het interieurontwerp, net als het exterieur, misschien niet ieders smaak zal zijn, kun je niet discussiëren over de bouwkwaliteit. Genesis is synoniem voor luxe en de GV60 voelt aan alsof hij zijn hogere prijs in vergelijking met de Ioniq 5 zeker waard als je in de auto zit. Het stevige stuur is bekleed met pluche, zacht leer; contrasterende stiksels en biezen bedekken de stoelen en het dashboard.

GenesisGV60test6

Het infotainment systeem is responsief, gebruiksvriendelijk en vol met de nieuwste technologie, maar veel eigenaren zullen dit nog steeds omzeilen met de standaard Apple CarPlay en Android Auto connectiviteit.

GenesisGV60test7

Dankzij het E-GMP platform heeft Genesis veel ruimte vrij kunnen maken voor passagiers op de achterbank, en over het algemeen is er meer ruimte achterin dan je zou verwachten voor een auto van dit type. De bagageruimte is niet zo royaal, met 432 liter, maar er is ook 53 liter opbergruimte in de neus.

GenesisGV60test8

De styling van de GV60 zou net zoveel fans kunnen winnen als verliezen, terwijl hij door zijn praktische bruikbaarheid en verpakking prima als gezinsauto zal functioneren. Een van de gebieden waarop Genesis zich echt van zijn concurrenten hoopt te kunnen onderscheiden, is in het zakelijke segment, want de Koreaan zet “een nieuwe standaard op het gebied van toekomstige luxe mobiliteit”, aldus de Europese CEO, Dominique Boesch. Alle klanten, ook particuliere kopers, krijgen een persoonlijke assistent toegewezen om hen door het bestelproces en verder te begeleiden.Klanten kunnen verder rekenen op een 5-jarig zorgplan van de Hyundai Motor Groep, inclusief garantie, onderhoud plus pechhulp, geactualiseerde kaarten en draadloze updates.

GenesisGV60test9

 

 

90%
90%
Awesome

De Genesis GV60 is het derde, succesvol op het E-GMP platform gebaseerde model. Hij rijdt goed, laadt snel op en voelt net zo luxueus en goed uitgerust aan als het prijskaartje doet vermoeden. De grootste concurrentie komt waarschijnlijk van binnenuit (Hyundai's Ioniq 5 en Kia's EV6), maar Genesis hoopt dat zij potentiële kopers kan overtuigen om kennis te maken met een nieuw soort premium product.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (27)
    7.7

Reageren is niet mogelijk.