Renault Scénic Vision: terug naar de toekomst

0

De Scénic is dood. Lang leve de Scénic. MPV modellen zijn uit de mode, maar dit is echter geen reden om gezinnen met kinderen te vergeten, integendeel. Renault laat deze klantenkring niet in de steek en onthult vandaag zijn visie op de toekomst van dit type voertuig. Die wordt aangedreven door een hybride waterstofmotor.

Zeer recent kondigde Renault aan dat de Scénic in zijn huidige vorm uit het verkoopgamma is gehaald. Dit betekent echter niet dat de modelnaam nu wordt begraven.

RenaultScénicVisionConcept5

Integendeel: Renault onthult vandaag zijn nieuwe conceptstudie: de Scénic Vision, die ruim 30 jaar na het debuut van het origineel de voorbode is van een nieuwe compacte gezinsauto van het merk.

RenaultScénicVisionConcept3

Renault geeft de Scénic dus niet op. Logischerwijs is deze conceptstudie vormgegeven conform de nieuwe huisstijl die is ingevoerd door het team van Gilles Vidal. Dat deze designchef is weggekocht bij rivaal Peugeot is goed te zien. Dit ontwerp, had met een leeuw in plaats van een wybertjes logo net zo goed afkomstig kunnen zijn van deze concurrent. Dat is geen toeval, want ’the car to beat’ is nog steeds de Peugeot 3008. De Kadjar wist dit model geen slapeloze nachten te bezorgen en met de Austral zal dat niet anders zijn. En dus was er een compleet vers ontwerp nodig, geïnspireerd door … de Peugeot 3008.

RenaultScénicVisionConcept4

Een van de belangrijkste wijzigingen in de huisstijl van Renault betreft de licht signatuur. De bij dit Franse automerk gebruikelijke daglichten in C vorm zijn verdwenen. Hiervoor in de plaats is een licht signatuur gekomen die wordt gekenmerkt door een vorm van een bliksem en die wordt geassocieerd met zeer dunne koplampen. Het nieuwe logo bevindt zich in het midden van de grille en lijkt de hoeksteen te zijn van het hele ontwerp van de auto. Zo lijken alle details van de carrosserie, vooral die van de voorkant, er een verlengstuk van te zijn.

RenaultScénicVisionConcept10

Het achterste deel en met name het zijpaneel is voor Renault begrippen ongebruikelijk strak vormgegeven en doet denken aan de derrière van de Volkswagen ID.3. Het geheel is zeer gespierd, veel meer dan de laatste producties van het Franse bedrijf met duidelijk gespierde carrosserielijnen, of het nu ter hoogte van de motorkap, de onderkant van de voorportieren of de zeer gebeeldhouwde schouderlijn aan de achterkant is. Juist het achterste deel zorgde voor veel discussie tijdens de presentatie van de Scénic Vision aangezien Renault hiermee afscheid neemt van de ronde, vrouwelijke vormen die ook de recente Mégane E-Tech Electric nog kenmerken.

RenaultScénicVisionConcept11

Een van de curiositeiten van dit concept zijn de grote, bijzonder bewerkte 21-inch velgen met actieve flappen. Wanneer de auto rijdt (snelheid hoger dan 10 km/u), sluiten ze voor een betere aerodynamica, en zodra de auto vertraagt ​​en de snelheid zakt tot onder 10 km/u, gaan ze open voor een betere koeling en afvoer van de warmte die wordt geproduceerd door de remmen. Een mechanisme helpt de logo’s op de wielen rechtop te houden.

RenaultScénicVisionConcept6

De automatisch dankzij gezichtsherkenning opende en sluitende deuren met tegengestelde scharnierpunten bieden gemakkelijke toegang tot het passagierscompartiment omdat een centrale pilaar (B stijl) ontbreekt. Met een lengte van 4,50 m valt dit concept volledig in de categorie compacte voertuigen. Het definitieve model, gepland voor 2024, zal bedoeld zijn voor gezinsgebruik, maar het zal geen MPV zijn, zoals blijkt uit zijn hoogte van 1,50 meter.

RenaultScénicVisionConcept12

Het dashboard wordt gekenmerkt door een scherm over de gehele breedte van het passagierscompartiment. Hoewel de buitenkant van deze conceptstudie waarschijnlijk dicht bij dat van het uiteindelijke productiemodel ligt, staat de binnenkant er heel ver van af. Rond 2028 zou het werkelijkheid kunnen worden. Het dashboard is dan ook bijzonder futuristisch.

RenaultScénicVisionConcept9

Dit vertaalt zich in de eerste plaats in een scherm dat over de hele breedte van het passagierscompartiment loopt en dat wordt gebruikt om rij gerelateerde informatie, multimedia en ook de beelden van de cameraspiegels weer te geven. Het stuur lijkt op de handgreep van een vliegtuig zoals die van de nieuwe Tesla Model S of de Lexus RZ, maar onderscheidt zich door het centrale scherm. De kleine digitale displays zijn volledig configureerbaar. De achterkant van de stoelen zijn voorzien van een camera, een microfoon en luidsprekers om de achterpassagiers in staat te stellen rustig te kunnen kletsen met de inzittenden voorin. Maar de apparatuur kan ook worden gebruikt om naar muziek te luisteren.

RenaultScénicVisionConcept7

De 10 kleine schermen ter grootte van een horloge die over de cabine zijn verdeeld kunnen verschillende, gevarieerde en vooral gepersonaliseerde informatie transcriberen. Er zijn er 4 in het midden van het dashboard, 2 links van de bestuurder, 2 andere ter hoogte van de voorportieren, terwijl de laatste 2 bestemd zijn voor de achterpassagiers doordat ze tussen de voorstoelen zijn geplaatst.

RenaultScénicVisionConcept8

De zetels herbergen een nieuwe airbag technologie, ‘cocon’ genaamd. Het omringt de passagier volledig wanneer het wordt geactiveerd. In dit geval zijn er geen andere airbags nodig, waardoor er veel ruimte in de passagiersruimte vrijkomt.

RenaultScénicVisionConcept13

Gebruikmakend van de klassieke architectuur van een elektrisch model en met een wielbasis van 2,84 m, biedt dit concept veel ruimte achterin, met name door het ontbreken van een transmissietunnel. De deuren profiteren van een zeer aangenaam lichtspel. Naast de organisatie innoveert Renault hier met de materiaalkeuze, aangezien ze allemaal een hoge mate geschikt zijn voor recycling (meer dan 70 procent). Zo is de vloer gemaakt van hergebruikte melkflessen en PVC buizen. Het resultaat is spectaculair. Laat je niet misleiden door de iriserende kleuren of het dashboard. Deze stukken zijn gewoon wit, maar met lichtspelletjes krijgen ze kleur.

RenaultScénicVisionConcept14

Deze Scénic Vision, een volledig elektrisch voertuig, zal worden aangedreven door dezelfde motor als de Mégane E-tech E-Tech, namelijk een 218 pk sterk elektrisch blok, maar het verschilt doordat hij wordt aangedreven door een 40 kWh batterij en door een 15 kW brandstofcel . Het is dus een elektrische/waterstof hybride. Renault kondigt een actieradius van 800 km aan. Genoeg om tegen 2030 een reis van Amsterdam naar ruim voorbij Parijs te overbruggen met een stop van slechts 5 minuten. Voorwaarde is wel dat er tegen die tijd sprake is van een netwerk van waterstof stations.

RenaultScénicVisionConcept2

Met dit concept bevestigt Renault haar interesse in alternatieven voor de verbrandingsmotor. Waterstof is daar duidelijk een van, met name geloofwaardig, zoals blijkt uit de oprichting van de dochteronderneming Hyvia, die al bedrijfvoertuigen op waterstof op de markt brengt. Nee, dit concept zal niet 1:1 werkelijkheid worden, dat is zeker. Sommige tracks zullen echter vroeg of laat in productiemodellen terechtkomen. Voor de exterieurstijl zal dat in 2024 zijn, voor het interieur 2027-2028 en voor de motor zal moeten worden gewacht tot 2030.

RenaultScénicVisionConcept15

Reageren is niet mogelijk.