Squad wil de micro-auto cool maken

0

De startende onderneming Squad Mobility uit Breda heeft een elektrische stadsauto die zichzelf oplaadt met zonne-energie onthuld. Het voertuig is vanaf 7.500 euro te koop.

“Wij willen de micro-auto neerzetten als een cool product. En wij hopen rijden op zonne-energie voor iedereen betaalbaar te maken”, zegt Squad directeur Robert Hoevers. Hij is net als medeoprichter Chris Klok een ex-medewerker van Lightyear, het in Helmond gevestigde bedrijf dat grote zonne-auto’s ontwikkelt. De Squad is geen volwaardige gezinswagen, maar een licht voertuig dat maximaal 45 km/u rijdt. Dit betekent dat alleen een brommerrijbewijs vereist is. Daardoor mag men hem vanaf 16 jaar al besturen.

De Squad is volgens Hoevers behalve voor jongeren ook interessant voor ouderen. “Bijvoorbeeld mensen die geen normaal rijbewijs meer mogen hebben. Het is een alternatief voor de brommobiel. Dat vind ik een vreselijk woord, brommobiel. Internationaal heet dit type voertuig een microcar. Dat klinkt veel beter”. Maar bij auto’s van dit kleine formaat ligt toch al snel de associatie met een brommobiel op de loer. “Een brommobiel heeft geen fijne uitstraling. Het is geen vervoermiddel waar je trots mee naar buiten treedt. Het is meer een functioneel hulpmiddel. Dat is jammer. We willen de microcar neerzetten als een cool product. Vergelijk het met elektrische fietsen: die zagen er eerst ook vrij zielig uit en nu zijn e-bikes hip”.

SquadSolarCityCar2

Een van de voordelen van zo’n compact autootje is dat parkeren in de stad makkelijker wordt. De Squad neemt maar 2,4 vierkante meter in. “Je kunt hem ook dwars inparkeren. En je kunt zelfs 3 exemplaren op één parkeerplaats parkeren”, zegt Hoevers. “Bij een normale auto neemt de tijd die nodig is om in de stad te parkeren een groot deel van de reistijd in beslag. Of je nu naar de tennisclub gaat of de supermarkt, elke keer zit je met dat parkeerprobleem. Dat heb je met de Squad niet”.

Het zonnepaneel op het dak zorgt op zonnige dagen voor een actieradius van maximaal 20 kilometer. De draagbare batterijen, via een stopcontact op te laden, zorgen voor 100 kilometer bereik. “In dit type auto leggen mensen gemiddeld zo’n 12 kilometer per dag af. Dus in die zin is de 20 kilometer op zonne-energie significant”, aldus Hoevers. De mini-auto is ook geschikt voor lange personen, zegt hij. “Een van onze aandeelhouders is 2 meter lang en hij past er ook in”. Ook is er ruimte voor bagage en zijn er bekerhouders, een telefoonhouder en een USB oplader. Hoevers: “Ons zonnepaneel is belangrijk, maar alle andere aspecten zijn net zo belangrijk. Want ook mensen die een duurzaam alternatief zoeken, willen comfort”.

SquadSolarCityCar3

Door de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne is de interesse in elektrische auto’s verder toegenomen, ziet Hoevers. “Maar de realiteit is dat een nieuwe elektrische auto voor Jan Modaal nu nog altijd te duur is”. De Squad kost in de basisuitvoering zo’n 7.500 euro, maar dat is een open versie zonder deuren. De uitvoering met portieren kost circa 8.500 euro. “Daarmee zijn we goedkoper dan concurrenten als Biro en Carver”. Qua prijs zijn de kleine elektrische stadsautootjes Citroën Ami en de Opel Rocks-e concurrenten, maar die rijden niet op zonne-energie. “Toen we begonnen wisten we niet dat zulke grote merken zich ook op dit segment zouden storten. Maar dat hoort er bij. Er zullen wel meer concurrenten komen, maar wij hebben met het zonnedak een voordeel. Ons ontwerp is daar helemaal op afgestemd, zodat we een maximaal oppervlak voor het 250 Watt grote zonnepaneel hebben. Het zonnedak steekt ook iets uit, daardoor is ons zonnepaneel relatief groot vergeleken met de auto zelf”.

De Squad is ook geschikt om in te zetten als deelauto, omdat hij verwisselbare accu’s heeft en voertuiggegevens op afstand zijn uit te lezen. Ook zou de Squad goed tegen slijtage bij intensief gebruik kunnen en makkelijk zijn schoon te maken. Het Bredase bedrijf praat inmiddels met meerdere partijen over de inzet als deelauto. Ook voor platforms met deelscooters kan de Squad interessant zijn, denkt Hoevers. “Bij slecht weer en in de winter is het minder leuk om op een scooter te zitten. Voor scooterplatforms is het niet onlogisch om uit te breiden”. Maar ja, hoeveel stroom wekt de Squad op bij slecht weer? Daarover hoor je Hoevers niet.

SquadSolarCityCar4

Behalve bij deelplatforms is er ook interesse vanuit vastgoedbedrijven en besloten gemeenschappen in de Verenigde Staten. “In zo’n ‘gated community’ rijden mensen nu vaak met golfkarren, maar die mogen het terrein meestal niet af omdat ze niet de openbare weg op mogen”. Op lange termijn voorziet Hoevers dat de Squad als deelauto ook autonoom kan rondrijden. “Squads cruisen dan autonoom door de stad en gaan op de juiste momenten van de dag naar de gebieden waar de meeste vraag is. En als ze ergens in de weg staan zouden medewerkers ze op afstand ergens anders kunnen neerzetten”. Vermoedelijk spreekt hij van de ‘zeer lange termijn’ want voorlopig is techniek waarmee voertuigen autonoom kunnen rijden nog peperduur. En in verhouding tot de basisprijs van de Squad veel te kostbaar.

De Squad is vanaf vandaag te bestellen. Het prototype van de micro-auto is later deze week te zien tijdens een evenement in de RAI. “Proefritten zijn nog niet mogelijk. Dit is nog een prototype. Voordat hij in productie gaat, zullen we nog wat zaken veranderen”. De productie van de Squad gebeurt in India en de onderdelen komen uit China. “De eindassemblage gebeurt wel in Europa. De eerste leveringen verwachten we in de tweede helft van 2023 te doen”.

Reageren is niet mogelijk.