Duitsland niet akkoord met ban op verbrandingsmotor

0

Ondanks dat het Europees Parlement in meerderheid vóór een verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor per 2035 is, lijkt de milieubeweging blij gemaakt te zijn met een dode mus. De uiteindelijke beslissing wordt namelijk genomen door de ministers van de lidstaten van de Europese Unie. Als die niet unaniem voor een verbod zijn, gaat het plan niet door. En Duitsland heeft zojuist nee gezegd.

De Duitse regering gaat dus niet akkoord met de plannen van de Europese Unie om de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035 te verbieden. Het vanuit klimaatperspectief slechte nieuws werd gebracht door de Duitse minister van Financiën, Christian Lindner. Hij is namens zijn land van mening dat verbrandingsmotoren mogelijk moeten blijven voor nichesegmenten, en dat een eendimensionaal verbod een slechte beslissing is. Om het door de Europese Commissie gesteunde en door het Europees Parlement goedgekeurde plan te doen slagen, is het zoals gezegd van essentieel belang dat de ministers van de lidstaten van de Europese Unie er unaniem hun goedkeuring geven. Maar Duitsland zal alleen over de streep getrokken kunnen worden als er aanpassing van de oorspronkelijke tekst plaatsvindt. De vraag is of de overige lidstaten, en dan met name landen zonder sterke lobby van hun auto-industrie, daarmee zullen instemmen.

 

Duitsland wil af van koopsubsidie voor (deels) elektrische auto’s

Dat Lindner zich enigszins als een olifant in een porseleinkast gedraagt, blijkt ook uit het feit dat hij in eigen land de kooppremie voor (deels) elektrische auto’s wil afschaffen. “Wij kunnen ons dit soort verkeerd gerichte subsidies eenvoudigweg niet meer veroorloven. Als het aan mij ligt, worden de kooppremies voor volledig elektrische en plug-in hybride voertuigen geschrapt”, aldus de bewindsman. Duitsland heeft vanwege de oorlog in Oekraïne besloten om 100 miljard euro te investeren in haar defensie. Die keuze heeft, samen met de oplopende rente. tot een groot tekort op de begroting geleid.

Elektrische auto’s worden volgens Lindner gedurende hun levensduur met maximaal 20.000 euro gesubsidieerd. “Dit bedrag geldt ook voor topverdieners. Dat is te veel. We kunnen miljarden besparen die wij vervolgens zinvoller kunnen inzetten”. De Duitse regering heeft al eerder aangekondigd de koopsubsidie voor stekker hybride modellen eind dit jaar te willen schrappen. Dat is een paar jaar eerder dan oorspronkelijk het plan was. Lindner neemt deze beslissing niet alleen om financiële redenen. Hij ziet dat er gestaag steeds meer auto’s met een stekker hybride aandrijflijn op de markt komen en dat uitvoeringen zonder elektrische hulp in de minderheid raken. Het jongste voorbeeld daarvan is de nieuwe Mercedes-Benz GLC. Omdat het aanbod duidelijk richting stekker hybride auto’s verschuift, vindt Lindner het niet langer nodig om de aanschaf van dit soort voertuigen nog langer te subsidiëren.

Dat de premie voor volledig elektrische auto’s stapsgewijs afgebouwd gaat worden, heeft niet tot een storm van protest door de nationale autoproducenten geleid. Omdat het om een vast bedrag gaat, zijn het vooral de relatief goedkope modellen die van de subsidie profiteren, zoals de in Frankrijk gebouwde Renault Zoé, de Italiaanse Fiat 500e, de Spaanse Opel Corsa-e en de Slowaakse Volkswagen e-Up.

 

Niet meer gratis laden bij Duitse Aldi

Aldi laat klanten van haar Duitse supermarkten voortaan betalen voor het opladen van hun elektrische auto op de parkeerplaats. Andere Duitse ketens, met name Lidl en Kaufland, zullen binnenkort eveneens een eind maken aan het gratis laden.

Als grootste winkelbedrijf van Duitsland begon Aldi in 2015 met het installeren van laadpunten bij haar supermarkten. Inmiddels kan een elektrische auto bij alle circa 1.000 filialen worden opgeladen. Tot nu toe was dat als service gratis, maar daar komt nu een eind aan. Aldi heeft dat aan regelmatig ladende klanten per e-mail bevestigd. Registreren om van de laadpunten van Aldi gebruik te kunnen maken, is daardoor niet meer nodig. Bovendien is laden voortaan overal mogelijk van 06.00 tot 22.00 uur (en op veel plaatsen tot 24.00 uur), terwijl dit tot nu toe waren alleen kon als het betrokken supermarktfiliaal open was.

Laden bij een snel laadpunt van Aldi kost vanaf nu 39 cent per Kwh en bij een normale laadzuil is dat 29 cent. Dat is nog altijd minder dan de gemiddelde laadprijs in Duitsland want die ligt op 45 cent per Kwh. Er is wel een adder onder het gras: wie niet met een Aldi-kaart maar met een andere laadkaart afrekent, betaalt een hoger tarief. De beslissing van Aldi om voortaan geld te vragen voor het opladen van een elektrische auto, heeft ongetwijfeld te maken met de sterk gestegen stroomprijzen.

Reageren is niet mogelijk.