Neerwaartse trend op de Duitse automarkt zet door

0

Ook in mei was er op de Duitse automarkt geen herstel in zicht. Afgelopen maand werden bij onze oosterburen 207.199 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dat is een daling van 10,2 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Na 5 maanden is er sprake van een min van 9,3 procent (1,013 miljoen registraties). “De neerwaartse trend op de Duitse automarkt wordt steeds duidelijker. De reden hiervoor is de enorme wereldwijde verstoring van de toeleveringsketens. Tegelijkertijd bereikt de omvang van de orderportefeuilles een historisch record. Dit toont aan dat klanten auto’s willen kopen, maar dat de industrie slechts in beperkte mate kan leveren”, zegt Reinhard Zirpel, voorzitter van  branchevereniging VDIK.

Bij de Duitse merken trotseerde Mercedes de neerwaartse trend met een groei van 23,4 procent van het aantal registraties, net als Opel (+5,5 procent en Ford (+4,5 procent). Voor Opel betekent dit een stijging van het marktaandeel van 0,8 procent ten opzichte van mei 2020. Volledig elektrische voertuigen waren bij Opel goed voor een verkoopaandeel van 7,7 procent. Elke vijfde van alle nieuwe geregistreerde auto’s uit Rüsselsheim was in mei geëlektrificeerd. Er waren dubbelcijferige dalingen voor Smart (-42,0 procent), Volkswagen (-14,3 procent), BMW (-12,8 procent) en Audi (-12,3 procent). Porsche moest een daling van 7,5 procent accepteren. Mini leverde 3,8 procent af.

Polestar groeide procentueel in mei het snelst, namelijk met meer dan 154 procent. Het resultaat komt overigens overeen met slechts 460 nieuwe registraties. Ook Dacia (+37,7 procent), Honda (+24,9 procent) en Nissan (+24,5 procent) lieten een aanzienlijke stijging van het aantal registraties optekenen. Land Rover (+17,8 procent), Kia (+16,7 procent), Toyota (+11,6 procent) en Jeep (+4,2 procent) boekten ook winsten. Skoda moest de maand ervoor een min van 30,3 procent accepteren. De leveringsknelpunten zijn ook zichtbaar bij elektrische auto’s. Zij realiseerden een registratiestijging van slechts 8,9 procent. Het marktaandeel kwam uit op 14,1 procent. Nieuwe plug-in hybride auto’s werden 14,7 procent minder vaak op kenteken gezet. Het marktaandeel daalde daardoor tot 11,2 procent.

Slechts enkele autofabrikanten kunnen na 5 maanden duidelijk positieve cijfers laten zien. De elektrische autofabrikanten Polestar (+ 160 procent) en Tesla (+ 65 procent) lopen nog steeds voorop. Ook Dacia (+46,5 procent), Honda (+38,3 procent), Mitsubishi (+24,3 procent) en Kia (+23,8 procent) doen het goed. Toyota (+ 14,2 procent) en Jeep (+ 13,2 procent) boekten eveneens een groei met dubbele cijfers. Alle andere autofabrikanten staan ​​min of meer diep in het rood, waarbij Jaguar (-38,7 procent), Smart (-34,0 procent) en Suzuki (-33,1 procent) het hardst werden getroffen.

Ook in tijden van crisis behouden SUV modellen hun sterke marktpositie. Zij gingen in mei 7,0 procent vaker over de toonbank, waardoor hun aandeel in de totale markt toenam tot 27,9 procent. Het komt erop neer dat zij het sterkste segment vertegenwoordigen. Ver achterop, met een inzinking van 20 procent, staan de compacte middenklassers die 15,5 procent van de taart voor hun rekening nemen. Kleine auto’s (A/B segment) verloren 10,1 procent en eindigen met een marktaandeel van 14,2 procent. Naast de stijging van de registraties voor SUV’s, lieten alleen luxe voertuigen een positief resultaat zien van 2,5 procent. Het segment van de hogere middenklasse (E segment) noteerde de grootste daling met een min van 30,8 procent. De gewone middenklasse (D segment) liet een min van 25,1 procent zien.

Het aandeel van auto’s met alleen een benzinemotor daalde in de nieuwe registraties met 14,1 procent tot 36 procent. Slechts bij 20,3 procent (-18,4 procent) van alle nieuwe auto’s die in Duitsland in mei op kenteken werden gezet zat een dieselmotor onder de kap. Hybride modellen waren goed voor 29,3 procent (-5,8 procent) van de nieuwe registraties. Inclusief plug-in versies gaat het dus om 11,2 procent marktaandeel (-14,7 procent). De verkopen van auto’s op gas zijn in Duitsland te verwaarlozen. Zij (LPG en CNG) waren samen goed voor slechts 0,4 procent van het totaal aantal registraties. ‘Boosdoener’ waren hier de modellen die op aardgas rijden. Daarvan daalde het aantal registraties, wellicht vanwege de negatieve publiciteit rondom Gazprom, met 76,0 procent.

Op segmentniveau zien we dat de Volkswagen Tiguan terug aan de top is in zijn autoklasse. De BMW X3 en de Audi Q3 moesten daardoor in mei een stapje (trede) terug doen. De Fiat 500 blijft in het A segment domineren vóór de Volkswagen Up, terwijl de Twingo van Renault de Hyundai i10 van het podium duwde. Als het om auto’s uit het B segment gaat, kunnen Duitsers momenteel niet om de Opel Corsa heen. Wederom ligt hij ver voor op de concurrentie, die voor wat betreft de podiumplaatsen in mei bestond uit een sterk presterende Mini Hatch en de eerder zwakke Volkswagen Polo. Bij de compacte middenklassers is de Volkswagen Golf qua inschrijvingen ongeëvenaard. Hij gaf zijn platformbroers, de Seat Leon en de Audi A3, dan ook het nakijken. Kopers uit de hoogste autoklasse houden van elektrisch. Althans, dat kan worden afgeleid uit het feit dat de Porsche Taycan en het Audi zustermodel e-Tron GT zilver respectievelijk brons pakten in het betreffende segment. De Mercedes S klasse loopt aldaar evenwel nog steeds voorop. In de gewone middenklasse wisselen de BMW 3-serie en de Mercedes C klasse van plaats achter de Volkswagen Passat, terwijl in het segment van de compactere SUV modellen de Ford Kuga zich tussen de Volkswagen T-Roc en T-Cross nestelde. In het sportwagen segment blijft de Porsche 911 beter presteren dan de BMW Z4 en de Mercedes E klasse Coupé.

Reageren is niet mogelijk.