Duidelijk meer rijplezier dan voorheen: test vernieuwde Toyota Corolla Hybrid

0

Waarom deze test?

De huidige generatie Corolla is nu ruim 3 jaar op de markt. Hij verkoopt heel behoorlijk, maar toch komt Toyota nu al met een update. Enerzijds om wat te doek aan de kritiekpunten en anderzijds omdat de concurrentie ook niet stil zit. Met name de nieuwe Honda Civic zou met zijn standaard hybride aandrijflijn een gevaarlijke rivaal kunnen worden. Een select aantal autojournalisten mocht alvast rijden met de nog deels gecamoufleerde Touring Sports uitvoering.

ToyotaCorollaFaceliftPrototypeTest2

 

Wat voor auto is het?

De facelift van de Toyota Corolla valt niet direct op. De visuele wijzigingen zijn namelijk beperkt. Belangrijker is de serie technische upgrades die de Corolla heeft gekregen, zoals de introductie van een nieuwe generatie hybride aandrijftechnologie; de vijfde aanpassing alweer.

De Corolla (in 2020 nog de best verkochte auto ter wereld, maar die titel is inmiddels in handen van familiegenoot RAV4) levert een belangrijke bijdrage aan het gestaag stijgende marktaandeel van Toyota in Europa. De hybride techniek speelt daarbij natuurlijk ook een rol, want zuiniger rijden wil iedereen wel, maar kunnen of willen ‘stekkeren’ is wat anders.

ToyotaCorollaFaceliftPrototypeTest5

De facelift van de Corolla heeft geen gevolgen voor het aantal koetswerkvarianten. Dat blijven er 3: hatchback, sedan en het combimodel Touring Sports. In de zomer van 2023 wordt het gamma uitgebreid met de Corolla Cross. Dat is een SUV variant naar het voorbeeld van de Yaris Cross. De Corolla Cross is bestemd voor diegenen die de C-HR te onpraktisch vinden en/of te eigenzinnig vormgegeven. Hij komt onder de RAV4 in het gamma.

Zoals gezegd vallen de optische wijzigingen bij de facelift bescheiden uit. Zowel de bumpers als de lichtunits ogen wat strakker en de hatchback beschikt voortaan over een iets andere grille dan de Touring Sports. Het Toyota logo heeft voortaan geen blauwe achtergrond meer; de kleur is veranderd in zwart. De vernieuwde Corolla wordt leverbaar in 2 nieuwe koetswerktinten, te weten Metallic Grey en het Juniper Blue van de nog gedeeltelijk gecamoufleerde testauto. Die kleur kennen we reeds van de nieuwe Aygo X.

ToyotaCorollaFaceliftPrototypeTest3

 

Is het wat?

De aanpassingen aan het interieur bleven beperkt, maar dankzij opgewaardeerde materialen is de kwaliteitsuitstraling van de Corolla wel verbeterd. Gelet op het feit dat de test werd uitgevoerd met een preproductie exemplaar, is dat een knappe prestatie. Minstens net zo belangrijk is de introductie van een digitaal instrumentarium met een 12,3 inch groot display. Het scherm kan op 4 verschillende manieren worden geconfigureerd en daarnaast zijn er nieuwe functies. Maar hoe je wijzigingen op het display moet doorvoeren, is niet altijd even duidelijk. Daardoor ben je genoodzaakt om door de verschillende menu’s te ploeteren voordat je de gewenste informatie te zien krijgt.

Ook het centrale Toyota Smart Connect infotainment systeem is nieuw. Daarvoor monteert Toyota bovenop het dashboard van de Corolla een display van 10,5 inch. Hierover zijn geen klachten.

ToyotaCorollaFaceliftPrototypeTest4

Toyota heeft ook de hybride aandrijflijn van de Corolla tegen het licht gehouden. Zowel de benzinekrachtbron (1,8 liter of 2,0 liter groot), de elektromotor als de batterij werden naar een hoger plan getild met als doel te zorgen voor betere prestaties en meer rijplezier, zonder dat het brandstofverbruik daar onder lijdt. De vernieuwde Corolla 1.8 Hybrid is nu goed voor 140 pk (18 pk sterker dan voorheen), sprint voortaan in 9,2 seconden naar 100 km/u (een tijdswinst van 1,7 tel) en stoot nog steeds 102 gram CO2 uit. De 2,0 liter variant pronkt nu met 196 pk en 7,5 seconden. Zijn emissiewaarde bedraagt 107 gram.

Het onderstel werd door Toyota bij deze facelift grotendeels ongemoeid gelaten, maar toch rijdt de vernieuwde Corolla een stuk beter. Dat heeft alles met de vernieuwde aandrijflijn te maken, die een stuk vlotter op gaspedaalcommando’s reageert. Daarnaast hoeft de benzinemotor minder toeren te maken (waardoor het stiller is aan boord) en blijft het geluid van de CVT automaat meer op de achtergrond. Vóór de facelift moest je de Corolla 1.8 Hybrid echt op zijn staart trappen om hem enigszins acceptabel te laten presteren, maar dat is niet langer nodig. Het hogere systeemvermogen doet wonderen voor zowel het comfort als de dynamiek en dat allemaal bij een bijzonder laag verbruik: tijdens de testrit van de Corolla 1.8 Hybrid bleef de dorst beperkt tot van 4,6 liter per 100 kilometer.

ToyotaCorollaFaceliftPrototypeTest6

 

80%
80%
Awesome

Het Nederlandse marktdebuut van de vernieuwde Toyota Corolla vindt later dit jaar plaats. Dan zullen ook de prijzen bekend worden gemaakt. Nu al is duidelijk dat de facelift als geslaagd kan worden bestempeld. Niet zozeer vanwege de cosmetische wijzigingen (die zijn beperkt), maar doordat de verhouding tussen gebruiksgemak, CO2-uitstoot, rijbereik en betaalbaarheid nóg beter werd. Zeker in de hier geteste 1.8 Hybrid Touring Sports uitvoering.

De populariteit van de Toyota Corolla is dan ook geen verrassing. En deze update rijdt de Japanner net zo leuk als hij er uit ziet.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (33)
    8.2

Reageren is niet mogelijk.