Chevrolet vindt de Blazer opnieuw uit

0

Maak kennis met General Motors’ antwoord op de groeiende reeks elektrische cross-overs zoals de Ford Mustang Mach-E en de Tesla Model Y. De nieuwe editie is op geen enkele manier gerelateerd aan de traditionele Blazer met benzinemotor die momenteel (nog) in de Verenigde Staten te koop is, maar hij beschikt over een vergelijkbaar sportief design.

Chevrolet heeft voor de naam Blazer EV gekozen vanwege de naamsbekendheid, maar ook omdat de dagen van de gewone Blazer met benzinemotor natuurlijk geteld zijn. Wanneer die dag aanbreekt, zal de Blazer EV simpelweg “Blazer” genoemd kunnen worden. De nieuwe editie is gebaseerd op het zogeheten Ultium platform dat door General Motors ook gebruikt wordt voor de Cadillac Lyriq.

ChevroletBLazerEVmarktintroductie8

De Blazer EV die je hier ziet, is de topversie, het SS performancemodel. Daarvoor belooft Chevrolet 557 pk en 865 Nm. Deze specificaties van een ‘dual-motor’ aandrijflijn. Dit betekent dat er zich op elke as een elektromotor bevindt en dat vierwielaandrijving bij deze uitvoering standaard is. De Blazer SS accelereert in minder dan 4 seconden maar 100 km/u indien de modus ‘Wide Open Watts’ (WOW) geactiveerd is. De performanceversie beschikt daarnaast over een remsysteem met Brembo, een “track tuned” ophanging en standaard 22 inch wielen. Het rijbereik van de Blazer SS wordt geschat op ongeveer 460 kilometer.

ChevroletBLazerEVmarktintroductie5

Van alle Blazer EV versies oogt de SS uitvoering (natuurlijk) het meest agressief omdat hij een 2-kleurige look combineert met diverse sportieve details. Deze debuutvariant kan worden beschouwd als het equivalent van de Ford Mustang Mach-E GT. Het is de high performance versie van wat anders een zeer brave  cross-over is. Zelfs de prijs is vergelijkbaar met die van een Mustang Mach-E GT: General Motors verwacht dat de SS uitvoering omgerekend zo’n 85.000 euro gaat kosten.

ChevroletBLazerEVmarktintroductie2

Wat de reguliere versies van de Blazer EV betreft, zal de klant kunnen kiezen uit 3 verschillende uitrustingsniveaus: 1LT (in het grijs afgebeeld), 2LT en RS. De uitrustingsniveaus worden geleverd met verschillende aandrijf- en batterijconfiguraties, waarvan sommige meerdere opties bieden. Bij de basisuitvoering 1LT is voorwielaandrijving (van een enkele voorin geplaatste motor) de enige optie. Vermogenscijfers zijn nog niet beschikbaar. De Blazer EV 1LT wordt geleverd met het kleinste batterijpakket (General Motors geeft nog geen specificaties) dat een rijbereik van 400 kilometer zou moeten bieden. Let wel: dit cijfer (en het in de derde alinea genoemde getal) is gebaseerd op de Amerikaanse EPA meetnorm, die nauwkeuriger is dan onze WLTP classificatie. Chevrolet zegt dat de Blazer EV 1LT omgerekend rond de 60.000 euro gaat kosten.

ChevroletBLazerEVmarktintroductie7

Alle Blazer EV uitvoeringen bieden dezelfde oplaadtechnologie. Hoge laadsnelheden bereiken een piek van 190 kW, wat volgens General Motors in 10 minuten een rijbereik van 130 kilometer kan opleveren. Laden met een Wallbox betekent een laadsnelheid van 11,5 kW. Stap je over op de 2LT uitvoering, dan blijft voorwielaandrijving (met dezelfde motor als de 1LT) standaard, maar is optioneel een 2-motorig vierwielaandrijvingssysteem (maar niet de performance AWD techniek uit de Blazer EV SS) leverbaar. De 2LT kan tegen meerprijs worden geleverd met een middelgroot batterijpakket met een rijbereik van maximaal 480 kilometer. De basisvariant kost ongeveer 65.000 euro.

ChevroletBLazerEVmarktintroductie12

Indien gekozen wordt voor de upgrade naar de RS trim (afgebeeld in wit), wordt het ingewikkeld. De basisversie wordt nog steeds geleverd met voorwielaandrijving en de elektromotor met het laagste vermogen, maar krijgt de middelgrote batterij standaard. De prijs is omgerekend 69.000 euro. Men kan echter ook kiezen voor een nog groter batterijpakket. Dat wordt standaard geleverd in combinatie met achterwielaandrijving en een andere, krachtigere motor. Bovendien kan men de RS trim specificeren met de ‘dual motor’ vierwielaandrijving set-up die optioneel is voor de Blazer EV 2LT. Het maximale bereik voor de RS uitvoering is 510 kilometer (EPA), waardoor dit de variant is met het theoretisch langste rijbereik.

ChevroletBLazerEVmarktintroductie11

Helaas zijn er dus nog geen outputcijfers voor deze verschillende uitvoeringen, maar Autointernationaal.nl verwachten dat de Blazer EV een vergelijkbaar patroon zal volgen als andere elektrische auto’s. Dit betekent dat de versies met 2 motoren (en dus vierwielaandrijving) het meeste vermogen en de beste acceleratie hebben, terwijl de versies met 1 motor het maximale rijbereik bieden met hun respectievelijke batterijpakketten. Tegen meerprijs kan de Blazer EV zodanig worden gespecificeerd dat hij een aanhanger van 700 kilo kan trekken. Deze optie is echter niet beschikbaar voor de Blazer EV LT1.

ChevroletBLazerEVmarktintroductie6

Kies je voor het RS model, dan krijg je 21 inch wielen (standaard is 19 inch), een elektrisch bedienbare (handsfree) achterklep, een lichtbalk in het midden met een verlichte vlinderdas, contrasterende stiksels in het interieur, verwarmde plus geventileerde voorstoelen en een verwarmbaar stuur.

ChevroletBLazerEVmarktintroductie3

Elke Blazer EV beschikt over een enorm 17,7 inch infotainment touchscreen en een 11 inch digitaal instrumentenpaneel. Het infotainment systeem wordt geleverd met draadloze Apple CarPlay, Android Auto en General Motors’ EV routeplanningstechnologie. Rijden met één pedaal is standaard en alle afwerkingen krijgen een elektrische laadpoortdeur die opent en sluit wanneer erop wordt gedrukt.

ChevroletBLazerEVmarktintroductie4

Ook altijd standaard is een enorm glazen panoramadak met een zonnescherm voor als jij liever niet de zon binnenlaat.

ChevroletBLazerEVmarktintroductie10

Super Cruise is als optie verkrijgbaar in de meeste uitvoeringen, maar standaard op de Blazer EV SS.

ChevroletBLazerEVmarktintroductie13

De achteruitkijkcameraspiegel die je in veel modellen van General Motors kan vinden, wordt standaard geleverd en een hoofd vooruit display is optioneel.

ChevroletBLazerEVmarktintroductie9

Qua formaat is de Blazer EV vergelijkbaar met de klassieke variant met benzinemotor. Het EV platform maakt echter een vlakke vloer mogelijk, waardoor de achterbank nog beter bruikbaar omdat een tunnel ontbreekt. De taps toelopende daklijn kan resulteren in een laadruimte waarvan het volume gedeeltelijk is aangetast, maar hij ziet er nog steeds vrij groot uit. Voor Frunk fans (die zijn er inmiddels) is er treurig nieuws: het spijt Autointernationaal.nl te moeten melden dat er geen opbergruimte in het vooronder beschikbaar is. General Motors heeft er voor gekozen om aldaar allerlei voorzieningen onder te brengen zodat prioriteit kon worden gegeven aan een zo ruim mogelijk interieur.

ChevroletBLazerEVmarktintroductie14

General Motors is zeker van plan om een comeback te maken op de Europese markt, maar de primeur daarvan is weggelegd voor de Cadillac Lyriq. Deze Chevrolet Blazer EV biedt zeker ook verkooppotentieel (mits er wat wordt gedaan aan die lachwekkend kleine ruitenwisser achterop). General Motors begint met de verkoop van de 2LT en de RS modellen. De eerste exemplaren daarvan zullen in de zomer van 2023 richting de gaan. De SS volgt in de herfst van 2023 en de basisuitvoering 1LT zal in het eerste kwartaal van 2024 op de Amerikaanse markt komen. De productie van de Blazer EV zal plaatsvinden in dezelfde fabriek als waar de benzinevarianten van de band rollen, namelijk in Ramos Arizpe, Mexico.

ChevroletBLazerEVmarktintroductie15

 

Reageren is niet mogelijk.